Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró participarà a les II Jornades Internacionals d’Arbitratge de Consum

Escoltar

Mataró participarà a les II Jornades Internacionals d’Arbitratge de Consum

Les II Jornades Internacionals d’Arbitratge de Consum, organitzades per l’Agència Catalana del Consum, se celebraran el 27 i 28 d'octubre en format virtual amb l’objectiu de convidar al debat i a la reflexió sobre la importància de l’arbitratge de consum com a via de resolució extrajudicial de conflictes. L'Ajuntament de Mataró ha estat convidat per participar en la taula de debat: “L’experiència de l’Administració de consum com a gestora del Sistema Arbitral de Consum". Hi participen representants de Portugal, Perú i Àustria.

El President de la Junta Arbitral de Consum de Mataró, el lletrat Francesc Xavier Sánchez,  participarà a les II Jornades Internacionals d’Arbitratge de Consum, que ha organitzat l’Agència Catalana del Consum, els dies 27 i 28 d'octubre, amb l’objectiu de convidar al debat i a la reflexió sobre la importància de l’arbitratge de consum com a via de resolució extrajudicial de conflictes. Sota el lema “L’arbitratge de consum: compromís, confiança i solució” hi haurà representats de diferents administracions i com a països convidats Perú, Portugal i Àustria.

L'Ajuntament de Mataró participarà en una taula de debat sobre l’experiència de l’Administració de consum com a gestora del Sistema Arbitral de Consum. Formaran part de la taula la subdirectora general de Arbitraje y Derechos del Consumidor del Ministerio de Consumo, Alicia Menéndez González; la professora Titular de Dret Civil de la Universitat de Barcelona (UB) i presidenta de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, Mariló Gramunt Fombuena; el president de la Junta Arbitral de les Illes Balears, Jesús Cuartero Saiz; la catedràtica de Dret Civil de la Universitat Complutense i Presidenta de la Junta Arbitral de Consumo Municipal de León, Maria Teresa Álvarez Moreno; i el president de la Junta Arbitral de Consum de Mataró, Francesc Xavier Sánchez Moragas.

L’arbitratge de consum és una eina que permet conciliar, des de tots els vessants, aquells elements indispensables en una relació de consum: la defensa dels drets dels ciutadans com a consumidors i els de les empreses com a proveïdors. Una ciutadania i un sector empresarial compromesos donen lloc a relacions de consum responsables i sostenibles. Però malgrat que l'arbitratge de consum és un sistema extrajudicial imparcial, ràpid, gratuït, vinculant i executiu per ambdues parts per poder obtenir una solució als conflictes, cal que les empreses s'adhereixin voluntàriament a aquest sistema i són molt poques les empreses que ho fan i això fa que les persones consumidores no puguin defensar-se si no és davant dels jutjats, que utilitzen procediments més formals, que no són gratuïts  i que solen ser més lents degut al col·lapse que pateixen, alguns d'ells, per l'acumulació de demandes (serveis financers, transport aeri, etc).

Precisament per descongestionar el sistema judicial i fer efectiva la protecció dels drets de les persones consumidores s'està debatent la possibilitat de canviar la normativa estatal actual i fer que sigui obligatori, per a les empreses, acudir a la via arbitral de consum quan l'import del litigi sigui inferior a la quantitat de 3.000 € i voluntari per sobre d'aquesta quantitat, deixant així que les persones consumidores puguin optar lliurament per resoldre els seus conflictes ja sigui davant dels tribunals, ja sigui davant d'organismes extrajudicials de resolució de conflictes, com en aquest cas, davant de les Juntes Arbitrals de Consum.

Els objectius de les jornades són:

·        Tenir una visió panoràmica de l’arbitratge de consum.

·        Conèixer experiències i modalitats de l’arbitratge a escala internacional.

·        Destacar els avantatges que l’arbitratge de consum aporta a les empreses i a la ciutadania.

·        Explorar les perspectives de futur de l’arbitratge.

·        Intercanviar experiències amb organismes de resolució de conflictes d’altres països.


Mataró pionera en arbitratge de consum

El Ple celebrat el 6 de maig va aprovar per unanimitat el conveni entre l’Ajuntament, el Ministeri de Consum i l’Agència Catalana de Consum per a la constitució de la Junta Arbitral de Consum Municipal (JACM). El conveni es va publicar el dijous 5  d’agost de 2021 al Butlletí Oficial de l'Estat mitjançant la  Resolució de 23 de juliol de 2021, de la Direcció General de Consum, per la qual es publica el Conveni amb l'Agència Catalana del Consum i l'Ajuntament de Mataró, per a la constitució de la Junta Arbitral de Consum de l'Ajuntament de Mataró.

Mataró, que compta amb aquest servei des del 1998, és un dels vuit ajuntaments de Catalunya en disposar d’aquest organisme, els altres ajuntaments són Badalona, Barcelona, Lleida, l’Hospitalet de Llobregat, Sabadell, Terrassa i Vilafranca del Penedès.

La ciutadania i les empreses que vulguin fer ús del servei de la JACM poden enviar un correu electrònic a JACMataro@ajmataro.cat o  trucar al telèfon 93 758 23 21 de les 9 a les 14 h, de dilluns a dijous. De forma presencial, es pot demanar cita al següent enllaç per poder ser atesos de forma presencial, a l’Avinguda de Josep Puig i Cadafalch, 101, planta baixa, de Mataró.

També es poden consultar quines són les empreses que estan adherides a la Junta Arbitral de consum de Mataró i al sistema arbitral i veure quins formularis i quin procediment cal seguir per reclamar davant d les empreses utilitzant l'arbitratge de consum, consultant el portal web de l'Ajuntament de Mataró a l'espai de consum.