Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament inicia una campanya d’adhesions al sistema arbitral de consum

Escoltar

L’Ajuntament inicia una campanya d’adhesions al sistema arbitral de consum

Es visitaran establiments dels eixos comercials de la ciutat



L’Ajuntament inicia una campanya de foment de l’adhesió d’empreses i establiments al sistema arbitral de consum durant els mesos d’octubre, novembre i desembre. Membres de l’Associació de persones consumidores FACUA Catalunya – Consumidors en Acció visitaran establiments ubicats als eixos comercials de la ciutat per explicar el funcionament del sistema arbitral i facilitar els documents d’adhesió a la Junta Arbitral de Mataró. 




La campanya també preveu una acció formativa sobre l’arbitratge de consum que anirà adreçada a responsables de gremis i associacions empresarials de la ciutat que vulguin conèixer el funcionament d’aquest sistema.




Mataró disposa d’una Junta Arbitral de Consum des de l’any 1998, i és una de les 8 que hi ha a Catalunya juntament amb les juntes de Barcelona, Badalona, Lleida, L’Hospitalet de Llobregat, Sabadell, Terrassa i Vilafranca del Penedès.




Les Juntes Arbitrals de Consum ofereixen a les empreses adherides i a tots els consumidors la possibilitat de solucionar conflictes relacionats amb el consum de productes o serveis d’una forma àgil, rigorosa i gratuïta. El sistema proposa una resolució vinculant equiparable a una sentència judicial, per tant si una de les parts no compleix allò establert en l’acord, l’altre part té la possibilitat de demanar al Jutge de 1a Instància de Mataró que executi la resolució. El magistrat no entrarà en el fons de l’assumpte, només executarà la resolució acordada a la Junta Arbitral de Consum.




En un arbitratge de consum no es defensa cap de les parts, sinó que es mira cas per cas tenint en compte tants els drets i deures dels consumidors com els de l’establiment. Per garantir una bona aplicació de la justícia, cada Junta Arbitral de Consum disposa d’un Òrgan Arbitral format per representats dels consumidors, dels empresaris i també per tècnics de l’Ajuntament de Mataró.






Comerços adherits i sol·licituds




Actualment, abans de la campanya d’adhesió, hi ha 949 empreses a Mataró adherides a la Junta Arbitral de Consum. Durant la campanya també es visitaran aquests negocis per informar-los una altra vegada i per actualitzar la documentació i el distintiu que les acredita. L’Òrgan Arbitral de Mataró compta amb 11 associacions empresarials i 5 associacions de persones consumidores.




Les dades del 2015 indiquen que la Junta Arbitral de Consum de la ciutat va rebre 201 sol·licituds d’arbitratge durant el 2015. Aquestes es van sumar als expedients en tràmit amb un total de 389 expedients, d’aquests es van resoldre 205 casos: 194 mitjançant mediació prèvia a l’arbitratge i 11 davant de l’Òrgan Arbitral que va dictar les respectives resolucions.




L’adhesió dels comerços i empreses de serveis, que és voluntària i gratuïta, es formalitza amb la signatura d’un document de compromís. L’empresari rep a canvi un distintiu com a garantia de qualitat afegida als béns i serveis que ofereix i es distingeix de la competència per oferir un valor afegit als seus clients.