Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Més de 1.300 llars ja han fet ús del servei de recollida a domicili de mobles i altres voluminosos

Escoltar

Més de 1.300 llars ja han fet ús del servei de recollida a domicili de mobles i altres voluminosos

L’Ajuntament fa balanç del primer mes de funcionament del nou servei a domicili, i ja treballa també en la implantació progressiva d’un nou servei per millorar la recollida selectiva i l’estat de neteja de la ciutat. Es tracta del porta a porta comercial, que s’iniciarà al novembre als establiments del Centre i s’estendrà més tard als eixos comercials dels barris i a generadors singulars.

Dos operaris fent una recollida a domicili de mobles i voluminosos. Foto: Ajuntament
Dos operaris fent una recollida a domicili de mobles i voluminosos. Foto: Ajuntament

El regidor de Serveis, Sostenibilitat i Transició Ecològica, Xesco Gomar, acompanyat de la regidora de Comerç, Núria Moreno, han fet balanç avui en roda de premsa del primer mes de funcionament del servei de recollida a domicili de mobles i altres voluminosos.

De l’1 al 30 de setembre, durant el primer mes de funcionament, s’han recollit a domicili 135.646 kg de mobles i altres voluminosos que els ciutadans i ciutadanes no han hagut de treure al carrer com es feia amb l’anterior sistema de recollida.

En concret, s’han rebut 1.385 peticions, de les quals ja han estat ateses 1.316. El volum de mobles i voluminosos que es recullen a domicili ja és gairebé el 50 % del total, mentre que la resta encara es retira del carrer. Aquesta xifra anirà creixent a mida que augmenti el grau de coneixement de la ciutadania sobre el nou servei.

El punt informatiu que fins al 16 d’octubre s’instal·la de forma itinerant a diferents punts de la ciutat per explicar el funcionament i resoldre dubtes de la recollida a domicili ha atès 5.647 persones.


Beneficis de la recollida a domicili

El nou servei facilita tenir els carrers de Mataró més nets i endreçats. És un sistema més còmode per a la ciutadania, i també fomenta la reutilització i l’economia circular, donant una nova vida als mobles que encara estan en bones condicions d’ús. A més, la posada en marxa del servei ha permès crear 12 llocs de treball per a persones en situació de vulnerabilitat social, que són contractats per Solidança Treball EI, l’empresa d’inserció que gestiona aquest servei de recollida per encàrrec de l’Ajuntament.

Fer ús del servei de recollida a domicili és molt fàcil i el poden utilitzar tant els particulars com les activitats comercials de la ciutat. Per sol·licitar-lo cal omplir un formulari o bé trucar al telèfon gratuït 010 en l’horari d’atenció de l’empresa de recollida (de 9 a 14 h i de 16 a 19 h). La persona sol·licitant pot triar el dia (de dilluns a dissabte) i la franja horària (segons el dia de la setmana, la recollida es fa al matí o a la tarda). Es recull tot tipus de mobles, electrodomèstics i altres aparells electrònics, matalassos, roba i complements, així com altres objectes grans.


I ara, millores en la recollida comercial

La recollida a domicili de mobles i voluminosos ha estat el primer gran pas d’una nova estratègia per aconseguir una ciutat més neta i una millor recollida selectiva dels residus, amb la implantació també de serveis innovadors.

En aquest sentit, els regidors Xesco Gomar i Núria Moreno han informat avui sobre la implantació al Centre del nou porta a porta comercial el 2 de novembre. Aquest nou servei, que s’adreça a comerciants i restauradors, s’estendrà més tard als eixos comercials dels barris i també a generadors singulars d’aquests residus ubicats a diferents punts de la ciutat. La recollida selectiva porta a porta consisteix a lliurar els residus al servei municipal de recollida davant de la porta de l’establiment, en uns dies i hores determinats per a cada fracció. Es calcula que el sector comercial i de la restauració genera prop d’un 36% dels residus totals de Mataró.

Des de juliol s’han començat a fer visites als comerciants i se’ls ha fet arribar material informatiu sobre el nou sistema de recollida. També s’ha fet un procés de participació i co-disseny a decidimmataro.cat, on els futurs usuaris han pogut fer arribar la seva opinió sobre aspectes concrets com el calendari o les franges horàries, i també poden fer propostes obertes. A més, avui se celebren dues sessions d’un taller presencial participatiu per contribuir a consensuar i concretar alguns dels aspectes del servei.

Del 13 d’octubre al 13 de novembre funcionarà un punt informatiu a Can Serra-Museu de Mataró perquè comerciants i restauradors del Centre puguin recollir el material que necessiten (bujols, bosses homologades, etc.) per implantar el porta a porta. El nou sistema incorpora xips d’identificació individualitzada dels bujols i les bosses per fer-ne un seguiment evolutiu i aplicar en el futur un preu públic més just. S’està desenvolupant una aplicació per facilitar l’enviament de notificacions i avisos sobre el servei als comerciants.

Inicialment es preveu que als comerços del Centre es reculli tant el paper i el cartró com els envasos lleugers els dilluns, dimecres, divendres i dissabte en horari de matí; el vidre es reculli dimecres i dissabte a la tarda; l’orgànica els dimarts, dijous, divendres, dissabte i diumenge en horari nocturn, i la fracció resta només dimarts a la nit. El servei s’implantarà de forma gradual, de manera que els negocis s’hi puguin anar adaptant.

La implantació del porta a porta comercial i de la recollida a domicili de mobles i voluminosos estan cofinançades per l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) en el marc dels ajuts econòmics procedents de la Generalitat a través de la convocatòria per a la Compra Pública d’Innovació (CPI) en matèria de recollida selectiva de residus. Mataró rebrà 3.469.585,06 €: és l’ens públic que obtindrà la dotació econòmica més important de la convocatòria i també el projecte que involucra major població.


Galeria d'Imatges