Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Les llars de Mataró amb ordinador augmenten un 9,6% al 2007 i les connexions de banda ampla un 15,1%

Escoltar

Les llars de Mataró amb ordinador augmenten un 9,6% al 2007 i les connexions de banda ampla un 15,1%

La regidora de Serveis Centrals, Montse López, i la presidenta de l'Institut Municipal de Promoció Econòmica de Mataró (IMPEM), Alícia Romero, han presentat avui en roda de premsa els resultats de les Estadístiques de la Societat de la Informació 2007. Les dades corresponen a la cinquena edició de l'enquesta de l'Observatori de la Societat de la Informació a Mataró, impulsat pel TecnoCampusMataró i el Servei d'Estudis i Planificació de l'Ajuntament, i reflecteixen la disponibilitat i ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per part de la població i les empreses de la ciutat.

Disposició i ús de les TIC a les llars

En general, l'evolució de les dades de disposició i ús de les TIC a Mataró ha estat més favorable que la seguida a Espanya i Catalunya. Un 76,7% de les llars de Mataró tenia ordinador al 2007, dades que suposen un increment del 9,6% respecte a la darrera enquesta realitzada al 2005. Destaca l'augment dels ordinadors portàtils: el 30,6% dels entrevistats assenyalen disposar-ne d'algun quan al 2005 el percentatge era de l'11,7%.

El 68,5% de les llars tenia connexió a Internet (58,7% al 2005) i un 57,2% connexió de banda ampla (un 42,1% al 2005). A més, el 90,6% de les llars tenien telefonia mòbil (82,4% al 2005).

Segueix augmentant l'ús dels ordinadors i Internet entre la població en general. El 71,4% dels entrevistats havien utilitzat un ordinador en els tres mesos anteriors a l'enquesta (60,4% al 2005), i un 66,4% havien utilitzat Internet (52,1% al 2005). Un 63,5% són usuaris habituals d'ordinador (52,2% al 2005) i un 58,1% usuaris habituals d'Internet (43,3% al 2005). La xifra d'usuaris habituals està 8 punts per sobre de la mitjana de Catalunya (50%).

Com a fet destacat, les llars amb menors de 10 a 14 anys tenen un percentatge superior de disposició d'ordinadors (93,6%), de disposició d'Internet (80,5%), d'usuaris habituals d'ordinador (78%) i d'usuaris habituals d'Internet (70,5%).

Es duplica el nombre de persones que fan compres per Internet. El 33,9% dels enquestats han comprat alguna vegada mitjançant la xarxa, un 17,7% més que al 2005 (16,2%).

El perfil tipus de l'internauta mataroní correspon a un home, de 25 a 34 anys, amb estudis universitaris o de postsecundària, i que estudia o treballa per compte aliena.

Disposició i ús de les TIC a les empreses

Pel que fa a les empreses, ha baixat lleugerament el nombre de les mateixes que disposen d'ordinador: al 2007 era un 81,5% mentre que al 2005 tenien ordinador un 82,9% d'empreses. Pel que fa a connexió a Internet, un 72,4% de les empreses en disposa (69,8% al 2005), tot i que aquest percentatge puja al 92% si es té en compte només les empreses amb 10 o més treballadors, en aquest cas 4 punts per sota de la mitjana catalana, que és del 96%. Un 67% té connexió de banda ampla (62,1% al 2005) i el 64,9% de les empreses tenen telefonia mòbil (62,5% al 2005).

Pel que fa a l'ús d'Internet, un 71,6%  de les empreses són usuàries de la xarxa (69,8% al 2005). Augmenta considerablement el nombre d'empreses que disposen de pàgina web: un 43,1% davant del 31,9% del 2005, és a dir, un 11,2% més. Per últim, un 34,8% de les empreses mataronines compren per Internet (un 30% al 2005) i un 12,3% venen a través de la xarxa (5,9% al 2005).

Realització de les enquestes

Pel que fa a les dades de població, l'estudi s'ha fet amb 603 enquestes telefòniques aleatòries realitzades entre el 26 de novembre i el 12 de desembre de 2007 a veïns de 15 a 74 anys.

Les dades referents a les empreses són fruït de 316 enquestes telefòniques realitzades la primera part entre el 29 de novembre i el 18 de desembre; i la segona part a empreses específiques del sector TIC entre el 31 de març i l'1 d'abril de 2008. La mostra ha estat aleatòria però amb més representació de les empreses de més de 10 treballadors. El nivell de confiança tant pel que fa els resultats de població com d'empreses és del 95,5%. En el cas de les enquestes a la població el grau d'error és de ± 4,07%, i pel que fa a l'estudi sobre les empreses de ± 5,6%.

Accions per impulsar l'ús i accés de les noves tecnologies

L'Ajuntament de Mataró impulsa diferents accions adreçades a la població en general i a les empreses per afavorir l'accés a les noves tecnologies i el seu ús.

Des de l'Institut Municipal de Promoció Econòmica de Mataró (IMPEM) i altres serveis de l'Ajuntament es desenvolupen diferents accions formatives:

-Bateig informàtic: es duu a terme en el Club de Feina i a l'espai Ocup@ció Jove ubicat a la Nau Gaudí. Són sessions formatives per a persones que mai han tingut contacte amb l'ordinador o amb coneixements molt limitats. Al 2008 s'han fet 75 sessions de 350 hores en total, a les quals han assistit 750 persones.

-Mòdul d'introducció a la informàtica: s'inclou en totes les accions formatives adreçades a treballadors en situació de desocupació. Entre 2008 i 2009 es faran 26 accions formatives al respecte, que suposen 622 hores. Ja s'ha format a 410 persones.

-Accions formatives d'especialització: s'han organitzat i estan previstos per a 2009 cursos de formació ocupacional d'especialització (de microinformàtica, de disseny gràfic amb ordinador, etc.). Aquests cursos suposen 530 hores i formaran a 45 persones. A més, l'IMPEM impulsa la Tecnoescola Mataró III, programa de formació i treball al qual joves menors de 25 anys es formen en ocupacions vinculades a les noves tecnologies. Seran un total de 2.800 hores de formació impartides durant 2008 i 2009 per formar 32 joves en quatre especialitats. A més, faran 3.500 hores de treball pràctic en 30 entitats col·laboradores. L'IMPEM organitza també accions de formació contínua per a treballadors en actiu (15 accions entre 2008 i 2009, que sumen 259 hores i formaran 225 persones).

-Punts Òmnia: Mataró en té dos, un a Cerdanyola i l'altre als Molins, gestionats pel Servei de Participació Ciutadana. Durant aquest curs s'ha ampliat l'horari del punt de Cerdanyola, que ha passat de 20 a 30 hores a la setmana. El punt de Molins fa 20 hores setmanals. A Cerdanyola hi ha 9 cursos en marxa mentre que a Molins s'hi fan 6. Una de les iniciatives de més èxit és "Òmnia al Forn" que consisteix en relacionar la cuina amb les noves tecnologies. A part de la realització de cursos per a la població en general, els punts Òmnia són també utilitzats per serveis municipals o entitats mitjançant conveni.

-Telecentre: el Servei de Joventut gestiona el Telecentre, un punt públic d'accés a Internet amb 32 ordinadors. El nombre d'altes d'usuaris s'ha triplicat durant el primer mes de funcionament a la seva nova ubicació, la Nau Gaudí, amb la inscripció de 222 joves de 12 a 35 anys. Quan estava ubicat al Casal de Joves el mes que va registrar més noves altes es va arribar als 70 usuaris.

En total, en temes formatius estan previstes 137 accions que suposen més de 8.000 hores i la formació de més de 1.500 persones.

TecnoCampus

Mataró té en marxa les obres del parc tecnològic TecnoCampusMataró, que comptarà amb l'edifici del Coneixement, per allotjar les universitats, i els dos edificis de Serveis a la Innovació on s'hi ubicaran la Incubadora d'empreses i el Centre R+D+I. La primera versió del parc tecnològic funciona des de fa un any a Vallveric.