Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El Port de Mataró finalitza la remodelació dels pantalans

Escoltar

El Port de Mataró finalitza la remodelació dels pantalans

El conseller de Territori i Sostenibilitat, l’alcalde i el president del Consorci Port de Mataró visiten les instal·lacions

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha visitat aquest divendres, acompanyat de l’alcalde de Mataró, David Bote, i el president del Consorci Port de Mataró, Ricard Font, el port esportiu de la localitat, on van finalitzar obres de millora i modernització aquest juliol. Els treballs han consistit principalment en la renovació dels pantalans del port i les seves instal·lacions, i de les torretes de subministrament de llum i aigua a les embarcacions. Aquesta actuació ha comptat amb una inversió de 3,6 milions d’euros, a càrrec del Consorci, integrat per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament.

 


 


Més resistència i funcionalitat



Les obres han renovat més de 1.650 metres lineals de pantalans de tres metres d’amplada, tot abastant 1.080 amarratges, i les seves instal•lacions associades. L’actuació ha consistit en la substitució de les plaques alveolars de formigó que hi havia per unes d’alumini i material sintètic, amb una millor resistència a la corrosió marina i una estructura més funcional i adaptable a les necessitats d’amarratge. El paviment que s’ha utilitzat és ecològic i ofereix més adherència i protecció contra la corrosió.



El sistema constructiu ha estat innovador perquè ha permès dur a terme les tasques d’enderroc de les plaques antigues i la instal•lació de les noves sense haver de mobilitzar les embarcacions amarrades. La cota dels pantalans s’ha elevat per tenir una major protecció en cas de temporal o d’augment del nivell mitjà del mar.



D’altra banda, s’ha rehabilitat l’estructura de formigó del dic de recer per prevenir i corregir els efectes de la corrosió marina i garantir una estabilitat, seguretat i funcionalitat adequades. L’obra ha abastat 2.200 metres de bigues i 440 pilars de formigó. També s’han dut tasques d’impermeabilització al paviment.



 


Gestió intel·ligent i sostenible





S’ha modernitzat el subministrament d’aigua i llum a les embarcacions amb la implantació d’un sistema de telegestió; les torretes de subministrament tenen un control a distància per radiofreqüència per a la gestió dels consums de llum i aigua, la detecció d’avaries i el control del manteniment.



Així mateix, cal remarcar elements com la detecció automàtica de fuites a la xarxa d’aigua, la sectorització de la xarxa amb comptadors de control, o les millores en el sistema elèctric per millorar-ne la potència i la fiabilitat. També s’han actualitzat les xarxes de Wi-fi, videovigilància, sistema de control d’accessos i retolació i s’han modernitzat els elements de seguretat antiincendis i de prevenció del risc de caiguda a l’aigua. Finalment, s’ha instal•lat una plataforma en els amarratges que ho requerien per millorar l’accessibilitat a les embarcacions des dels pantalans i s’han eliminat barreres arquitectòniques.



 


El futur del Port





El conseller Rull ha explicat que pròximament s’adjudicarà la redacció del Pla Estratègic del Port, que marcarà les directrius de la instal•lació per al període 2016-2030. Aquesta nova planificació pretén adaptar-se a les noves demandes socials i del sector portuari; fomentar la integració port-ciutat; promoure la sostenibilitat i la inclusió social i generar activitat socioeconòmica. L’elaboració del Pla comptarà amb un procés participatiu.



El nou Pla marcarà les línies d’actuació del port per projectar aquesta instal·lació com una infraestructura de referència, el model de gestió més adient i la forma de desenvolupar la seva activitat. També tindrà en compte la interacció del port amb la ciutat, la comarca, Barcelona i la costa mediterrània.



Aquest Pla s’elaborarà en coordinació amb el nou Pla de Ports de Catalunya 2016-2030, el projecte Mataró 2022, el nou pla de promoció de ciutat i el Pla de desenvolupament de Tecnocampus Mataró-Maresme.