Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

En marxa a Mataró el nou jutjat de reforç per als assumptes relacionats amb les participacions preferents

Escoltar

En marxa a Mataró el nou jutjat de reforç per als assumptes relacionats amb les participacions preferents

L’objectiu és donar una resposta àgil als afectats i funcionarà 6 mesos prorrogables

El Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya ha posat en funcionament aquesta setmana un jutjat de reforç transversal per als jutjats de primera instància de Mataró, per pal·liar la gran quantitat d’assumptes de caire econòmic que assumeixen aquests òrgans judicials i oferir als ciutadans que s’hi adrecen una resposta àgil davant d’un problema social, econòmic i jurídic de gran transcendència.

 

D’acord amb la Sala de Govern del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, s’ha decidit que el nou Jutjat tractarà sobre els assumptes judicials relacionats amb les participacions preferents, deute subordinat i productes financers derivats de l’antiga Caixa Laietana, establerta sobretot a Mataró, on va dur a terme durant els darrers anys una venda massiva de productes financers que van adquirir petits estalviadors, entre ells molta gent gran que ara s’han vist perjudicats i abocats a iniciar les seves reclamacions per la via judicial.

 

Concretament, abordarà els judicis ordinaris i verbals derivats de les participacions preferents, però no de les execucions definitives i incidents d’aquests assumptes, que hauran de tramitar-les els jutjats que van assumir l’assumpte principal.

 

El nou Jutjat celebrarà els judicis ja assenyalats per la resta de jutjats de primera instància de Mataró –aproximadament 70 judicis i 150 audiències prèvies fins a finals de 2013–, i també admetrà i tramitarà els nous assumptes que li siguin assignats per repartiment a partir del mes de setembre.

 

El nou òrgan judicial té la seu al carrer de Josep Abril, 24. Està constituït per un jutge de reforç transversal, un secretari judicial i cinc funcionaris (dos gestors, dos tramitadors i un auxili judicial).

 

El Departament de Justícia ha dotat el nou Jutjat dels mitjans personals i materials necessaris per al seu funcionament.

  


 

4.500 casos a Mataró, 15.000 perjudicats

 

Es calcula que a Mataró hi ha 4.500 casos de preferents i altres productes financers híbrids, comercialitzats bàsicament per Caixa Laietana, que actualment és Bankia. Aquests 4.500 casos equivalen a 6.000 clients afectats directament i a unes 15.000 persones perjudicades directament o indirecta per aquesta presumpta doble estafa: la col·locació de productes de risc a persones sense coneixements i el posterior bescanvi per accions de Bankia que avui en dia pràcticament no tenen valor en el mercat.

 

 

Un any i mig d’accions de suport

 

Des de fa prop d’un any i mig l’Ajuntament de Mataró impulsa diferents accions de suport als afectats. L’alcalde de Mataró, Joan Mora, presideix la comissió d’afectats pels productes financers d’alt risc que es va crear a la ciutat i que compta amb la representació de tots els grups municipals (CIU, PSC, PPC, PxC, ICV i la CUP), a més de la plataforma Estafanca Mataró, APREDEF, ADICAE, el Defensor del Ciutadà i el Col·legi d’Advocats de Mataró. A les reinvidicacions que ha dut a terme la comissió també s’hi ha sumat el Consell Comarcal, després que la majoria d’alcaldes del Maresme mostressin públicament el suport a la iniciativa mataronina.

 

Amb les negociacions amb les màximes instàncies polítiques i institucionals dutes a terme per la comissió es va aconseguir que l’arbitratge de les preferents de Caixa Laietana/Bankia fos “inclusiu”, fins i tot amb aquelles persones que van acceptar canviar les preferents per accions, i que els afectats poguessin reclamar el 100% dels diners que hi van invertir, que en molts casos corresponen als estalvis de tota la vida.

 

L’Ajuntament de Mataró també va posar en marxa el passat maig una oficina d’informació, suport i orientació per ajudar els afectats per les preferents en l’inici de l'arbitratge. L'oficina es va tancar al juliol, però l’Ajuntament manté i garanteix l’atenció i suport als afectats a través de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), situada a l’avinguda de Josep Puig i Cadafalch, 101.