Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El consistori aprova una proposta de resolució sobre el restabliment dels trens de rodalies i els regionals

Escoltar

El consistori aprova una proposta de resolució sobre el restabliment dels trens de rodalies i els regionals

El Ple municipal de novembre va aprovar la proposta de resolució alternativa presentada pels grups municipals del PSC (menys el punt 3), ICV-EUiA i ERC sobre el restabliment del servei públic de Renfe rodalies i trens regionals. La proposta es va votar per separat. Els punts 1 i 2 es van aprovar amb l'abstenció del PPC i el punt 3 es va aprovar amb el vot negatiu del PSC.

La proposta íntegra és la següent:

"La tallada de circulació dels trens de RODALIES RENFE i de FGC, produïda des del dia 20 d'octubre i per un termini de temps imprevisible, com a conseqüència de les últimes greus incidències en les obres d'accés del tren d'alta velocitat a Barcelona, és causa de gravíssimes molèsties a centenars de milers de ciutadans i ciutadanes, molts d'ells mataronins i mataronines, en els seus desplaçaments i està causant gravíssims danys econòmics, socials i ambientals a Catalunya, que ha provocat la justificada indignació de la ciutadania catalana i alhora pot desacreditar el transport públic i les mateixes institucions polítiques en general.

A tota això s'hi uneix el fet que el conjunt de línies ferroviàries de rodalies i de mitjana distància de RENFE, els denominats regionals, estan en un pèssim estat, amb serveis molt reduïts i amb un material rodant obsolet, no sols a Barcelona sinó a la resta d'aglomeracions urbanes de Catalunya.

Aquestes situacions posen en evidència un seguit de qüestions:

1a El dèficit d'inversions públiques acumulat durant aquests darrers vint-i-cinc anys sota governs espanyols de tot caire, ha contribuït a que el transport pública a Catalunya sigui especialment vulnerable i és en bona part per això que els incidents que s'han produït darrerament al nostre país adquireix dimensions gairebé catastròfiques i un abast indiscriminat.

2a Malgrat els esforços del Govern català per tal d'intentar reconduir la situació i minimitzar les conseqüències dels incidents, el fet que sigui l'Estat qui pren les decisions i gestioni les competències ha impedit l'aplicació efectiva de les mesures correctores proposades des de Catalunya.

3a No s'ha gestionat amb prou previsió les inversions vinculades a la implantació del Tren d'Alta Velocitat.

4a La ciutadania espera que algú qualificat doni les explicacions que calen sobre les causes, prengui decisions enèrgiques per tal de minimitzar els perjudicis, adopti les previsions adients i informi sobre els terminis definitius.

Atès que els usuaris i usuàries d'aquest servei públic veuen limitada la seva mobilitat fins a extrems difícilment tolerables, amb els continus perjudicis laborals i personals que se'ls origina: incidents i molèsties contínues, en particular als veïns i veïnes que viuen a prop de les obres, retards, interrupció del servei, descomptes salarials, difícil conciliació de la vida familiar i laboral...

És per tot això que, el grups del PSC, ICV-EUiA, ERC proposen al Ple de l'Ajuntament de Mataró els següents:

ACORDS:

1. Donar suport a les actuacions que està portant a terme el Govern de la Generalitat per tal d'atendre als usuaris de rodalies RENFE i dels FGC mentre duri la suspensió del servei causada per les incidències de les obres d'arribada del Tren d'Alta Velocitat a Barcelona, així com per accelerar els treballs necessaris per garantir la represa dels serveis amb condicions de seguretat i de continuïtat en el més aviat possible, i, en fi, per reclamar les responsabilitats patrimonials i el rescabalament de tots els danys i perjudicis produïts.

2. Exigir que des del Ministeri de Foment es prenguin urgentment les mesures necessàries, amb caràcter d'autèntica emergència, per tal de reconduir la situació i de oferir la informació i el calendari amb les previsions correctores pertinents.

3. Demanar al president del govern d'Espanya que es depurin les responsabilitats tècniques i polítiques, tant dels responsables del Ministeri de Foment, com les operadores ADIF i RENFE i les empreses contractistes de les obres, començant per la destitució de la Ministra de Foment, com a principal responsable polític".