Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El Teatre Monumental presenta una única temporada de programació que combina deu obres de teatre i dansa

Escoltar

El Teatre Monumental presenta una única temporada de programació que combina deu obres de teatre i dansa

El Patronat Municipal de Cultura (PMC) oferirà enguany una única temporada de teatre i dansa al Teatre Monumental, que anirà de novembre de 2006 a maig de 2007. El PMC ha pres aquesta decisió donat les obres de reforma que s'estan fent al Teatre Monumental, tancat des del mes d'agost, que fan endarrerir l'inici de la programació.

Es preveu que les obres estiguin enllestides al novembre. Les reformes consisteixen bàsicament en ampliar l'obertura de la boca de l'escenari, canviar el teló tallafocs i les butaques de la platea i de l'amfiteatre, de manera que el nou aforament serà de 780 localitats, amb la novetat de la implantació de quatre seients fixes adaptats a persones amb minusvalidesa física.

La programació abasta teatre i dansa, espectacles exitosos i nous projectes, autors clàssics, contemporanis i coproduccions, tot de la mà dels millors directors i creadors de l'escenari teatral del moment.

Programació, fitxa tècnica i sinopsi

Dissabte 18 de novembre / a les 10 de la nit

Teatre musical

EL MIKADO

Companyia Dagoll Dagom

Direcció: Joan Lluís Bozzo

De la col·laboració entre el compositor A.S. Sullivan i l'escriptor W.S. Gilbert van néixer les "Òperes Savoy", anomenades així perquè gairebé totes van ser estrenades al Teatre Savoy de Londres entre els anys 1871 i 1896. Durant aquests vint-i-cinc anys de treball conjunt, Gilbert&Sullivan van donar a conèixer un total de 14 operetes, entre les quals cal destacar El Mikado (1885) com la més popular de totes i la que el públic va acollir, i continua acollint, amb més entusiasme allà on es presenta.

Al llarg d' aquests cent vint-i-cinc anys d'existència, El Mikado ha estat objecte de gran quantitat de versions, adaptacions i reposicions i ha arribat a convertir-se en un clàssic del teatre musical, enormement popular als països de parla anglesa. Tant és així que el diari més prestigiós de Londres, al dia següent de la seva estrena, titulà la crònica com "una copa de xampany gelat".

Amb: Josep Ferrer, Josep M. Gimeno, Albert Muntanyola, Ivan Labanda, Dulcinea Juárez, Mariona Blanch, Àlex Esteve, Ira Prat, Manoli Nieto, Elisabet Paz, Maria del Mar Maestu, Jaume Ortanobas i Josep Ferrer.

Direcció i adaptació musical: Joan Vives

Escenografia, vestuari, maquillatge i perruqueria: Montse Amenós i Isidre Prunés

Música: A.S.Sullivan

Llibret: W.S. Gilbert

Dissabte 2 de desembre / a les 10 de la nit

Dansa

CLAROBSCUR

Companyia IT DANSA

Coreografies de: Jirí Kylián, Ohad Naharin, Uri Ivgi i Montse Sánchez i Ramón Baeza

IT Dansa torna a Mataró amb un programa format per quatre coreografies:

Wad Ras

, el segon espectacle d'Increpación Danza, és una creació on Montse Sánchez i Ramon Baeza parlen de la frustració de la vida a la presó, de la por, la injustícia i la desesperança.

El prestigiós Ohad Naharin signa Passomezzo, un pas a dos que uneix el lirisme de la dansa amb els gestos quotidians.

Four Legs

és una coreografia en la qual el seu creador, Uri Ivgi, fa una mirada a una societat formada per individus que es volen aturar però no poden, que volen seure però no saben on fer-ho, que busquen repòs però no el troben.

Finalment a Sechs Tänze, Kirí Kylián posa imatges a la música de Mozart amb una coreografia que es recrea en l'absurd i fixa l'accent en l'humor del compositor.

Jove Companyia de l'Institut del Teatre

Direcció artística: Catherine Allard

Ballarins: Sílvia Albanese, Gaetano Badalamenti, Sara Enrich, Miquel Garcia, Robert Gómez, Núria Guiu, Annamari Keskinen, Paul Lee, Arnaud Macquet, Raquel Miró, Paloma Muñoz, Lorena Nogal, Loïc Perela i Rocco Vermijs.

Fotografia: Ros Ribas

Diumenge 7 de gener / a les 7 de la tarda

Teatre

METAMORFOSIS

La Fura dels Baus

Cinc actors conformen l'elenc d'aquesta obra. Representen una família comuna. Kafka va ubicar un episodi tràgic en una família vulgar. Els personatges no estan a l'alçada de la tragèdia que els toca viure i els converteix en vulgars.

La família apareix com a element dramàtic. Segons Borges, "la profunda mediocritat de l'heroi contrasta amb la magnitud de la seva maldició".

El protagonista, o fins i tot qualsevol membre de la família, pot ser qualsevol de nosaltres. Es persegueix una identificació del públic amb els protagonistes de la història.

Direcció artística: Alex Ollé

Direcció escènica i dramatúrgia: Alex Ollé / Javier Daulte

Textos: Javier Daulte

Vídeo: Franc Aleu / Emmanuel Carlier

Escenografia: Roland Olbeter

Música: Josep Sanou

Vestuari: Catou Verdier

Disseny il·luminació: Pere Capell / Alex Ollé / Javier Daulte

Diumenge 4 de febrer / a les 7 de la tarda

Teatre

EN PÓLVORA

D'Àngel Guimerà

Direcció: Sergi Belbel

Teatre Nacional de Catalunya

En Pólvora

és un drama de passions amb el rerefons social dels conflictes del moviment obrer. Marcó, anomenat "en Pólvora" pels seus cops de geni, ha hagut de fugir a França per haver mort un home, deixant enrere una feina a la fàbrica tèxtil de la família on es va criar, amics (els treballadors de la fàbrica, especialment Toni, que el considera com un germà seu), i un amor, la Taneta, filla del seu amo a la fàbrica, i ara pretesa per Francesc, que també hi treballa. Marcó haurà de desafiar les autoritats i tornar al poble a recuperar la Taneta. I mentre, es va desencadenant un conflicte entre el poder i els treballadors que acabarà barrejant-se, inevitablement, amb el triangle amorós format per la Taneta, en Francesc i en Pólvora. Estrenada l'any 1893, enmig d'un clima d'enfrontament social, En Pólvora inaugura l'etapa culminant de la dramatúrgia d'Àngel Guimerà.

Amb: Jordi Banacolocha, Anna Sahún, Anna Guell, Mireia Llunell, Julio Manrique, Marc Rodríguez, Carles Martínez, Ivan Labanda, Manel Veiga i Miquel Bonet

Escenografia: Max Glaentzel i Estel Cristià

Divendres 23 de febrer / a les 10 de la nit

Teatre

VISITANDO AL SR. GREEN

De Jeff Baron

Direcció: Juan Echanove

Espectacle en castellà.

Un jove executiu és condemnat per un jutge a fer serveis d'ajuda domiciliària a un maniàtic vell jueu que viu sol al seu apartament a Nova York. Les visites setmanals del jove, que també és jueu i gai, desvetllaran els secrets i els problemes familiars dels dos homes dins d'un tragicòmic xoc cultural i generacional.

Amb: Juan José Otegui i Pere Ponce

Música: Yann Díez Doizy

Escenografia: Ana Garay

Divendres 9 i dissabte 10 de març / a les 10 de la nit

Teatre

EL CEL MASSA BAIX

De Ahmed Ghazali

Companyia la Invenció

Us passa cada vegada que sentiu la notícia. Us poseu al lloc d'un passatger atrapat en un avió que un grup de terroristes vol fer explotar. Què sent? En què pensa? La imatge és terrible i preferiu ignorar-la: això no té res a veure amb vosaltres, això només passa als altres. Però ràpidament la realitat se us imposa. Per alguna raó això passa. I la vostra vida ja no és aliena a això. El cel massa baix us convida a un viatge cap a la violència: la del terrorista però també la que s'amaga al fons de nosaltres mateixos, fills de la societat de consum, educats malgrat nosaltres en l'egoisme i la indiferència cap als altres. I si sobreviviu al forat negre del terror potser assolireu una zona de l'espai sideral des d'on veureu el planeta blau tan petit, tan fràgil, tan bell. Aleshores, potser us passarà com als astronautes. Us sentireu sobtadament envaïts per la tendresa i plorareu per les ferides de la humanitat.

Dramatúrgia i direcció: Josep Pere Peyró

Adjunt a la direcció: Jordi Vall

Vestuari: Gemma Malé

Disseny escenografia: Eduard Búcar i Max Bonàs

Producció: XARXA TRANSVERSAL

Dissabte 31 de març / a les 10 de la nit

Dansa-Circ-Música

HOMELAND

Companyia Enclave Dance Company

Director coreògraf: Roberto Olivan

Música original: Riccardo Nova

Homeland

és un espectacle que combina dansa, circ i música com a justificació d'una recerca: "la llar", i de quin és el seu significat, ja sigui físic, emocional o espiritual. A partir dels universos i somnis particulars de cadascú de nosaltres podem redescobrir un món ideal, una llar ideal, cohabitat pel respecte mutu.

La música és molt important en aquest espectacle. Neix de la fusió entre el compositor italià Ricardo Nova i el grup d'instrumentació tradicional de percussió del sud d'Itàlia Dallaía Allaía. La integració d'aquests instruments a l'espectacle aporten un impacte visual amb molta força, que complementa la interacció entre les diverses disciplines artístiques utilitzades.

Repartiment en curs.

És una coproducció del Centre d'Arts Escèniques de Reus €Caer, el Mercat de les Flors i Xarxa Transversal

Divendres 20 d'abril / a les 10 de la nit

Teatre

PRIMERA HISTÒRIA D'ESTHER

De Salvador Espriu

Direcció: Oriol Broggi

Teatre Nacional de Catalunya

L' obra de Salvador Espriu té en Primera història d'Esther una de les seves fites indiscutibles, al costat d'Antígona i Ronda de mort a Sinera. Escrita l'any 1948, la Primera història d'Esther té lloc a la població de Sinera, mítica i recurrent a la narrativa d'Espriu, recreació de l'Arenys de Mar dels seus records d'infància. A partir d'una reinterpretació del tema bíblic d'Esther, ens parla de qüestions com ara la deshumanització del poder, la vanitat i la família.

Amb: Caterina Alorda, Joan Anguera, Rafa Cruz, Aida de la Cruz, Pep Farrés, Jordi Farrés, Oriol Guinart, Àngela Linares, Xavi Lloses, Gemma Miralles, Josep Mota, Òscar Múñoz, Àngels Poch, Pere Ventura, ramon Vila, Arman Villèn.

Il·luminació: Pep Barcons

Titelles: Martí Doy

Direcció musical: Xavi loses

Ajudant de direcció: Pau Carrió

Ajudanta d'escenografia i attrezzo: Blanca Arderiu

Ajudant de so: Florenci Ferrer

Dissabte 5 de maig a les 10 de la nit

Diumenge 6 de maig a les 7 de la tarda

Teatre

ANTÍGONA

De Sòfocles

Direcció: Oriol Broggi

Sòfocles (496- 406. a.C.) va construir escrivint Antígona una de les peces tràgiques més grans que hem tingut la sort de conservar.

Ciutadà d'Atenes, poeta, estratega, tresorer de l'imperi, actor i home d'una gran popularitat entre els seus conciutadans va viure un dels moments més convulsos i apassionants de la història antiga. La construcció de la democràcia, el regnat de Pericles€ un moment d'activitat febril on es creen obres mestres de tots els temps però on també es fa present l'horror de la guerra i la confrontació entre civilitzacions.

A Antígona, Sòfocles explora aquest difícil equilibri i l'enriqueix amb la confrontació plural entre els seus personatges: prudència i gosadia, feminitat i masculinitat, vellesa i joventut€

Amb: Clara Segura, Pep Cruz, Pau Miró, Babou Cham, Màrcia Cisteró, Enric Serra i Xavier Serrano.

Ajudant direcció: Pau Carrió

Espai: Oriol Broggi i Pau Carrió

Música original: Josh Farrar

Dissabte 19 de maig / a les 10 de la nit

Teatre

MÒBIL

De Sergi Belbel

Direcció: Lluís Pasqual

Expliquen que, quan es va inventar el telèfon algú li va parlar de l'invent i les seves grans aplicacions a Bernard Shaw: "s'ha inventat un aparell que li permetrà parlar amb qualsevol persona del món es trobi a on es trobi". Shaw li va respondre: "Parlar, de què?" Des d'aquell moment, l'"invent" s'ha convertit gairebé en un apèndix del nostre cos, creant les seves pròpies necessitats, les pròpies metàfores i, sobretot, un propi llenguatge i unes normes pròpies. El telèfon no només ens permet parlar, sinó que modifica el què diem i com ho diem, ens accentua la timidesa o ens omple de valor. Mòbil és la història de quatre persones, les vides de les quals es creuen i barregen gràcies al telèfon. Tots esperem sempre "aquest text contemporani" que parli de nosaltres i de les nostres coses en l'intent metafòric de reflectir les nostres vides, com semblava i encara sembla que aconsegueixi el teatre. Mòbil és, sens dubte, un d'aquests textos.

Amb: Anna Lizaran, Rosa Novell, Marta Marco i Carles Francino.

Ajudant de direcció: Toni Martín

Escenografia: Paco Azorin

Il·luminació: Albert Faura

Vestuari: Isidre Prunes

Producció: Centre d'Arts Escèniques de Reus € Caer

Coproducció: Teatre LLiure

Muntatges especials

Hi ha dues obres que per les seves característiques i per la necessitat de la proximitat amb el públic amb les que han estat concebudes estaran muntades de manera que el públic s'ubicarà dalt de l'escenari. Es tracta d'El cel massa baix, muntatge que integra el públic dins de l'escenografia, i Antígona, que requereix la proximitat de l'espectador. Es muntaran unes grades dalt de l'escenari i per donar cabuda als abonats i espectadors en general s'han programat dues funcions de cadascuna d'aquestes dues obres.

Activitats complementàries

Com a novetat s'aniran programant al llarg de la temporada una sèrie d'activitats complementàries a les obres. Per exemple, tindrà lloc una master-class i taller de dansa amb integrants de la companyia IT DANSA i el coreògraf Roberto Olivan. Una altra activitat és el cicle "Un cafè amb", tres xerrades-cafè amb els directors Sergi Belbel i Oriol Broggi, i l'autor Ahmed Ghazali, creador de la producció teatral de la Xarxa Transvesal El cel massa baix, i el conjunt de l'obra del qual serà aquest any l'eix central de la Mostra de Teatre Juvenil en la que participen els 6 instituts públics de la ciutat.

A més a més hi haurà rutes comentades al Fons del Museu del gènere de punt, de la Fundació Jaume Vilaseca de Mataró, i a Arenys de Mar, la Sinera imaginària de Salvador Espriu, autor de Primera història d'Esther.

Preus, abonament i col·laboracions

Els preus dels espectacles van des dels 9 euros platea / 7 euros amfiteatre de Clarobscur o Homeland, fins als 24 euros platea / 21,80 euros amfiteatre de Metamorfosis.

L'abonament per a la temporada, que comprèn els deu espectacles, és de 104,90 euros a platea i 87,80 a amfiteatre, el que suposa un descompte del 40%. La renovació d'abonament per antics abonats és fins al dia 26 de setembre, i la venda de nous abonaments serà del 2 al 13 d'octubre, de 6 a 8 del vespre, a les oficines del Patronat Municipal de Cultura.

A partir del dia 18 d'octubre es posaran a la venda les entrades dels espectacles, que es podran comprar a les mateixes oficines del Patronat de dimecres a divendres de 6 a 8 del vepre, a les oficines de Caixa Catalunya i pel Servei de Tel-Entrada de Caixa Catalunya. Un error informàtic en el servei de Tel-Entrada va permetre momentàniament la venda a través de les oficines de Caixa Catalunya de 7 entrades sense que l'espectacle hagués estat convenientment donat d'alta, i s'està intentant contactar amb els compradors d'aquestes entrades incorrectes, ja que són seients ja reservats per antics abonats.

El Patronat Municipal de Cultura està negociant descomptes per als abonats a aquesta temporada del Teatre Monumental tant a la programació del Teatre Lliure, com ja es va fer la passada temporada, com també a la del Teatre Nacional de Catalunya.

Gràcies a l'acord entre el Patronat Municipal de Cultura, Gintra y l'empresa concessionària Eysa, el pàrquing de la plaça d'Espanya restarà obert els dies de funció al Teatre Monumental fins a una hora més tard a partir de la finalització de l'espectacle, i els assistents gaudiran d'un descompte del 50% en el preu del tiquet.

Les empreses col·laboradores d'aquesta temporada escènica al Teatre Monumental són Finques Pous, Quadis, la Cambra de la propietat urbana de Mataró i el Maresme, Fabrés, Mataró Bus, Fremap, Facil Mobel, Fecsa endesa, Mataró Parc, Audi Prades, Ono i Construcciones Juan Jordan.