Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament reurbanitzarà el Camí Ral de la Mercè per embellir-lo i afavorir el comerç de la zona

Escoltar

L’Ajuntament reurbanitzarà el Camí Ral de la Mercè per embellir-lo i afavorir el comerç de la zona

La proposta contempla millorar la imatge, introduir el verd, pacificar el trànsit i reactivar les plantes baixes per convertir en un eix comercial i cultural el tram del Camí Ral comprès entre el carrer de la Cooperativa i la Rambla.

La regidora d’Urbanisme, Promoció de Ciutat i Comerç, Núria Moreno, també responsable del Pla d’Impuls al Centre (PIC) ha presentat aquest matí la proposta del Govern per reurbanitzar el Camí Ral per millorar el paisatge urbà d’aquest tram, comprès entre el carrer de la Cooperativa i la Rambla. El regidor de Mobilitat, Juan Carlos Jerez, també ha assistit a la roda de premsa per explicar les actuacions de mobilitat que aquesta actuació suposa.

La voluntat d’embellir aquest tram del Camí Ral s’alinea amb la proposta guanyadora del concurs d’idees del Pla d’Impuls al Centre, ‘Mataró ciutat ideal’, que té per objectiu millorar la qualitat de vida, la imatge i la promoció de la ciutat i l’activitat econòmica. En aquest sentit, es considera el Camí Ral com a vial estratègic a potenciar, ja que és la connexió directa del centre amb el TecnoCampus i també part de l’eix cultural que uneix els edificis amb més valor patrimonial de la ciutat: des de la part alta de La Riera amb la Presó i el Cafè Nou, Riera avall amb la basílica de Santa Maria i la casa Coll i Regàs a banda i banda, arriba fins a la plaça de Santa Anna, i segueix per La Rambla i el Camí Ral fins arribar al carrer de la Cooperativa, on hi ha la Nau Gaudí.

La proposta integral per millorar el Camí Ral de la Mercè inclou aspectes de modificació del planejament urbanístic, de l’espai públic, de la urbanització i de la mobilitat. Es vol aconseguir un teixit d’edificis consolidat; un espai públic de qualitat introduint el verd; una mobilitat pacificada; noves pautes compositives per a les edificacions i mitgeres i la dinamització comercial de la zona amb la reactivació de plantes baixes.

Juntament amb la renovació del paviment de la plaça de Santa Anna, la remodelació del Camí Ral serà la primera intervenció urbanística en l’àmbit del Pla d’Impuls al Centre que es farà realitat.

 

Planejament urbanístic

En aquest tram del Camí Ral hi ha edificacions de diverses alçades i construïdes a diferent alineació respecte al carrer. Les edificacions històriques conviuen amb les noves edificacions construïdes d’acord amb Pla general de 1996, enretirades i amb una alçada màxima de 5 plantes. Aquest model, que només s’ha desenvolupat en 21 de les 66 parcel·les existents, també ha fet aparèixer nombroses parets mitgeres, que contribueixen a desconfigurar l’espai.

Així, es preveu fer una modificació puntual del Pla general d’ordenació urbanística per recuperar les alineacions antigues i d’aquesta manera consolidar les dues alineacions existents, jugant amb l’espai públic perquè s’hi formin places i ampliacions de voreres. Aquesta revisió preveu que les noves construccions no s’hagin d’endarrerir i mantindrà l’edificabilitat, tot i que redistribuint-la: els edificis podran tenir més fondària i l’alçada màxima serà de 3 plantes en primera línia i de 4 plantes en segona línia –i per tant no visible a ulls del vianant. Pel que fa a les parets mitgeres, la modificació del planejament preveu convertir-les en façanes.

També es farà una modificació puntual del Pla especial del patrimoni arquitectònic de Mataró per protegir les cases que tenen un valor afegit. Així, es protegirà la façana de les 8 cases d’eixample situades a la banda més propera a la Rambla i la façana i la volumetria de les cases de cos situades a tocar del carrer de Cosme Churruca i del carrer de la Cooperativa. Precisament per mantenir aquest conjunt de cases de cos, l’edificabilitat es concentrarà a la parcel·la del costat de l’immoble d’oficines que hi ha a tocar de l’avinguda de Jaume Recoder.

D’altra banda, també s’inclouran en el Pla especial del patrimoni arquitectònic els aparadors i trets diferencials dels comerços inclosos en l’inventari d’establiments emblemàtics per tal de mantenir els atributs que els fan específics i recuperar aquest vial com a eix comercial.

 

Espai públic i mobilitat

Paral·lelament a la revisió del planejament urbanístic, l’Ajuntament també preveu una intervenció en l’espai públic per donar més espai als vianants i, d’aquesta manera, fer el vial més còmode, segur i atractiu per passejar i per comprar.

Actualment aquest tram del Camí Ral té dos carrils: un d’ús exclusiu per a autobusos –hi circulen dues línies de Mataró Bus- i per al servei d’autotaxi; i l’altre per a la resta de vehicles. La proposta de remodelació preveu canviar la fesomia del carrer: enlloc dels dos carrils de circulació actuals, deixar-ne només un per a vehicles i bicicletes en sentit Girona. Amb l’espai que es guanyi, es crearà un carril bici en sentit Barcelona –que formarà part del projecte d’anella ciclista de Mataró- i eixamplar les voreres, on s’instal·larà arbrat, jardineria i mobiliari urbà. També es preveu aplicar solucions de transició a les parets mitgeres com instal·lar-hi murals artístics o enjardinat.

Mentre no es faci la remodelació definitiva del Camí Ral, i d’acord amb la voluntat de donar més espai als vianants, el Servei de Mobilitat farà una actuació provisional durant aquest mes d’agost per eliminar el carril bus, crear el nou carril bici i també un carril per a vianants com s’ha fet al carrer d’Argentona.

 

Calendari

Està previst que la proposta de reurbanització del Camí Ral s’aprovi inicialment al Ple ordinari de setembre i que les obres comencin durant el primer semestre de 2021.

Precisament el Ple de setembre de 2019 va aprovar suspendre temporalment l’atorgament de llicències de parcel·lació, enderrocs, obra nova i reforma de façana al tram del Camí Ral comprès entre el carrer de la Cooperativa i la Rambla mentre es definia el projecte d’intervenció.

Publicat a