Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Un estudi sobre els hàbits de consum dels mataronins indica que més de la meitat prefereix comprar en els supermercats

Escoltar

Un estudi sobre els hàbits de consum dels mataronins indica que més de la meitat prefereix comprar en els supermercats

El regidor de Benestar Social, Oriol Batista, ha presentat avui en roda de premsa els resultats de l'estudi d'hàbits de consum de les llars de Mataró. L'estudi és una de les accions previstes per commemorar el Dia mundial del consumidor que se celebra el 15 de març. També es farà una conferència i un concurs adreçat als nens i nenes.

Estudi d'hàbits de consum

L'objectiu d'aquest estudi ha estat conèixer els hàbits de consum de les llars de Mataró i la motivació de compra respecte als productes alimentaris, d'equipament de la persona i de llar. A més també s'han analitzat els hàbits en la pràctica d'activitats en el temps d'oci i els hàbits de compra de la premsa diària.

La tècnica d'investigació de l'estudi ha estat mitjançant 1.500 entrevistes telefòniques assistides per ordinador dirigides a homes i dones majors de 18 anys responsables i no responsables de la compra de la llar.

Els diferents barris de la ciutat s'han agrupat en quatre zones d'estudi on s'han fet 375 entrevistes a cadascuna d'elles:

Zona 1: Cerdanyola / Pla d'en Boet / Peramàs
Zona 2: Centre / Eixample
Zona 3: Rocafonda / El Palau-Escorxador
Zona 4: Vista Alegre / Cirera / Molins / La Llàntia (zona nord).

El marge de confiança és del 95% i l'error pel total de la mostra és de + 2,53. Les enquestes es van fer els dies 30 de novembre i 1 i 2 de desembre de 2005.

L'estudi l'ha portat a terme l'empresa item (investigació social i de mercats) per encàrrec de l'Ajuntament.

Compra de productes alimentaris i equipament de la persona

L'enquesta indica que el format d'establiment comercial preferent per als consumidors enquestats i per a tots els grups d'edat és amb diferència el de supermercat (56,4%), seguit per l'hipermercat (18,9%) i els mercats (10,9%). La botiga de proximitat és el format amb un índex de preferència més baix (5,8%).

Els enquestats, i amb resposta múltiple, indiquen que els motius principals per escollir un tipus d'establiment o un altre són en un 54% per raons de proximitat; un 45% diu que és per raons de preu; un 42,2% per la varietat de productes que oferta l'establiment i un 34,3% el motiu és la qualitat dels productes.

Pel que fa a la compra de productes per a l'equipament de la persona (roba, calçat, complements...), l'estudi fa patent que els enquestats prefereixen comprar aquest tipus de producte en els establiments del barri amb un 22,2% (eixos de proximitat) i en el centre de Mataró (com a eix de centralitat) amb un 21,9% davant la resta de llocs que queden molt desplaçats. Cal remarcar que existeix un important grup d'un 22,1% que prefereix les botigues especialitzades que poden estar ubicades al centre de Mataró, als barris o als centres comercials.

El motiu per escollir aquests establiments (resposta múltiple) és que es valora més la varietat de productes en un 40,1%, el preu amb un 39,5% i la qualitat dels productes amb un 33,7%. Si es té en compte la franja d'edat es destaquen altres motius: entre 45 i 64 anys principalment es valora el servei/atenció i a partir dels 65 es té molt en compte el preu.

Quant a l'equipament de la llar, l'enquesta indica que hi ha una preferència generalitzada (53,5%) a comprar a botigues especialitzades. Els motius per dirigir-se a botigues especialitzades és per preu en un 47,3%; el servei/atenció en un 45,6% i la qualitat del producte en un 36,2%.

Hàbits del cap de setmana

Si les dones són les entrevistades, diuen que en un 78,4% les seves parelles no cuinen i si són els homes els entrevistats diuen que les seves parelles cuinen en un 60,0%.

Pel que fa al costum de menjar fora de casa, entre setmana un 71,3% mai dina fora de la llar i si ho fan un 63,2% és per motius de feina. El lloc escollit és un restaurant en un 54%. I un 85,2% diu que mai sopa fora. El cap de setmana la freqüència de no fer els àpats fora és inferior: el dinar mai el fan fora de casa un 50,8% i el sopar un 51,4%.

Sistemes de reclamació

L'estudi demostra que un 20,2% dels enquestats han fet alguna vegada ús del servei de reclamació, les queixes es fan bàsicament reclamant directament a l'empresa responsable, però també es pot fer a través d'una associació de consumidors, de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) i de la Junta Arbitral de Consum Municipal que és coneguda per un 23,9% de la mostra.

Temps de lleure i oci

La població de Mataró ocupa el seu temps d'oci (resposta múltiple) en mirar la televisió en un 89,2%; gaudir de la natura un 67,3%; activitats culturals 62,9%; llegir llibres 62,5% i anar de compres en un 61,4%.

Quant a la compra de diaris, el 46,3% diu que acostuma a comprar algun diari i un 38,2% ho fa cada dia.

Conferència i concurs

Demà dimecres, Dia mundial del consumidor, tindrà lloc a Can Palauet (carrer d'en Palau, 32) a les 20 h la conferència "Hàbits de consum i solidaritat, cap un nou equilibri" a càrrec de Jordi Bigues, periodista especialitzat en temes d'ecologia i consum responsable.

A més, s'ha convocat el II Concurs del Dia mundial del consumidor. El concurs, que està adreçat als nens i nenes de 6 a 12 anys amb domicili o escolaritzats a Mataró, consisteix en presentar una història o un conte escrit amb només text o bé un auca o còmic amb text i dibuix en blan i negre o colors. L'extensió serà d'un màxim de 5 fulls DIN A4 i el tema versarà sobre "Com ser consumidor responsable".

Les obres es podran presentar fins al dia 7 d'abril a les oficines d'atenció ciutadana i als centres cívics. Es repartiran 10 premis que seran 10 llibres de l'última edició en català de les històries de Harry Potter.