Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró celebra el Dia Mundial del Consumidor amb una taula rodona i tallers per a joves

Escoltar

Mataró celebra el Dia Mundial del Consumidor amb una taula rodona i tallers per a joves

La diada vol donar a conèixer l’existència de l’arbitratge per resoldre conflictes relacionats amb el consum

El Dia Mundial del Consumidor se celebra a Mataró amb una taula rodona, programes de ràdio i tallers adreçats als joves. L’efemèride es commemora el dissabte 15 de març. A més, a partir de divendres 14, l’Oficina Virtual d’Atenció Ciutadana incorpora 4 tràmits nous relacionats amb l’arbitratge.


 

Aquesta diada pretén donar a conèixer tant al ciutadà com al consumidor i a l’empresa l’arbitratge de consum com un mètode alternatiu a la resolució de conflictes relacionats amb el consum, i en especial l’existència de la Junta Arbitral de Consum de Mataró.

 

L’arbitratge de consum és un sistema de resolució de conflictes per via extrajudicial, ràpid, eficaç i gratuït que permet resoldre problemàtiques que puguin sorgir entre consumidors i empresaris.



La resolució final del procediment és el laude que té efecte jurídic, com si fos una sentència.

 

Aquest sistema el pot demanar qualsevol consumidor però només es podrà iniciar el tràmit si l’empresa està adherida al sistema arbitral de manera genèrica o si s’hi adhereix pel cas en qüestió. Només pot reclamar la persona que ha comprat el producte o ha contractat el servei.

 

 

Activitats programades

 

La Secció de Consum de l’Ajuntament ha organitzat un seguit d’activitats amb motiu del Dia Mundial del Consumidor i amb la finalitat de difondre el sistema arbitral.

 

Així, Mataró Ràdio informa sobre la celebració i a l’entorn de l’arbitratge de consum al programa “Viu la vida dia a dia” a l’espai mensual “Tots som consumidors... parlem-ne!” avui dimecres i demà dijous al programa “L’hora de la gent gran” a les 18 h.

 

Dijous 14 de març a les 18 h, el Centre Cívic Espai Gatassa acollirà la taula rodona “L’arbitratge de consum com a via de resolució dels conflictes en productes financers de risc i les alternatives al procediment arbitral”, en la qual hi intervindran la cap del Servei d’Arbitratge de l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició de la Junta Arbitral Nacional, María Jesús Martín; i la presidenta de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, Mariló Gramunt; i Rosa M. Llàcer Matacàs, catedràtica de Dret Civil de la Universitat de Barcelona i presidenta de Col·legis Arbitrals de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya.

 

A la taula rodona es tractarà sobre els arbitratges de Bankia i de Catalunya Caixa i de la via judicial com a via alternativa per a aquells titulars que no han pogut optar per la via arbitral o per qui ha decidit que la judicial era la seva opció.

 

Tot seguit es farà un col·loqui i clourà la jornada el director de l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat de Catalunya, Alfons Conesa.

 

També s’ha organitzat el taller participatiu, adreçat als alumnes de les escoles de Mataró de 14 a 18 anys, “Quina cara de la moneda vols”, que tracta sobre els consumidors i el seu accés als productes i serveis financers: d’una manera divertida es promou el debat i al reflexió sobre la responsabilitat que té cadascú sobre el destí dels seus diners, buscant la coherència entre els valors de cada persona i la forma d’estalvi i inversió que utilitza. El taller també ensenya els procediments en cas de reclamació i tindrà lloc el divendres 14 de març.

 

Per tal de facilitar l’accés a l’arbitratge, l’Oficina Virtual d’Atenció Ciutadana incorpora a partir del 14 de març quatre nous tràmits: dos de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor i dos de la Junta Arbitral de Consum, que són la sol·licitud arbitral del consumidor per instar el procediment arbitral i la sol·licitud d’adhesió arbitral de l’empresa.