Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Lux Fundació. De batallas, xácaras, pasacalles y otros tientos

Escoltar

Lux Fundació. De batallas, xácaras, pasacalles y otros tientos

Concert en el marc de la 38a Setmana de Música Antiga que té lloc a Mataró del 8 al 29 de novembre

Seguiu el concert en directe aquí

Lux Fundació és un projecte que neix de la mà d’un grup d’apassionats per la música amb la intenció de compartir la música antiga amb criteris històrics per tal d’apropar-la al gran públic. Anys d’estudi avalen l’objectiu de crear concerts molt acurats, basats en criteris històrics i musicològics, fent ús sempre dels instruments originals per als quals va ser creat el repertori. D’aquesta forma, es pretén transportar els oients a l’Europa esplendorosa dels segles XVII i XVIII.

El director artístic Santi Mirón va començar a estudiar viola da gamba l’any 1995 amb Clara Hernández i Pere Ros al Conservatori de Barcelona, la seva ciutat natal. L’any 1998 fou admès al Conservatori d’Estrasburg. Posteriorment, va tornar a Barcelona amb Sophie Watillon i Jordi Savall.

Consort de Violes de Lux Fundació: Santi Mirón, viola triple; Marc de la Linde, viola alto; Clara Hernández, viola tenor; Peter Krivda, viola baixa, i Dani Espasa, orgue. Direcció artística a càrrec de Santi Mirón

Les peces que configuren el programa de concert d’avui són un extraordinari assortiment d’obres del Renaixement i del barroc ibèric. Aquesta mixtura s’ha realitzat imitant el contingut dels llibres de música dels mestres de capella espanyols del passat, l’obra dels quals s’ha conservat i ha arribat fins a nosaltres. Aquests llibres eren un autèntic garbuix de peces de compositors antics, moderns, nacionals i internacionals; de múltiples estils, caràcters i natura. Un dels exemples més rellevants és la gran recopilació realitzada pel català, encara que madrileny d’adopció, Antonio Martín i Coll. Del seu recull d’obres, se n’ha inclòs tres peces en el present concert.
A partir dels inventaris provinents d’esglésies i palaus i de la seva iconografia, es constata l’ús i la importància de les violes de gamba o "vihuelas de arco", segons la terminologia, a la península Ibèrica de temps pretèrits. Malauradament, no ens ha arribat un repertori propi per a aquest conjunt d’instruments. Per a trobar-ne un de possible per al consort de violes podem accedir a la música existent i coetània a les violes de gamba, com va ser la música escrita per a orgue. Una impressionant obra, tant en qualitat com en nombre, creada al llarg del Renaixement i del barroc peninsular. Aquest tipus de repertori es caracteritza per ser una escriptura polifònica, és a dir, composta per diverses veus, la qual cosa fa perfecte la seva adaptació a un conjunt de violes. És, per tant, aquesta basta obra organològica d’època espanyola la que aporta les peces d’aquest concert.
La música d’orgue va arribar a tal desenvolupament a la península Ibèrica que el que van aconseguir els seus autors amb els seus impressionants instruments és comparable al que feien contemporanis europeus, considerats grans genis amb els seus conjunts orquestrals. Amb la interpretació d’aquesta extraordinària música per un conjunt de violes es fa el camí invers: de l’execució d’un músic-organista tocant polifonia a una polifonia tocada per diversos músics-violistes, amb les virtuts que d’això es puguin desprendre. Altrament, la principal raó per acomplir aquest projecte és la interpretació d’una música sorprenent, de sublim creativitat, versàtil, innovadora i de primer ordre. 

Programa

1a part

Tiento de Batalla de 8º Tono. Sebastián Aguilera de Heredia (1561-1627)

Tiento de Falsas de 2º tono. Pablo Bruna (1611-1679)

Diferencias sobre la Pavana Italiana. Antonio de Cabezón (1510-1566)

Pange Lingua. “La Reina de los Pange Linguas”. Sebastián Aguilera de Heredia 

Ligaduras de 3º tono para la Elevación. Joan Cabanilles (1644-1712)

Xácara. Anònim recopilat a l’obra “Flores de Música” per Antonio Martín i Coll. c.1680 - c.1734

2a part

Gallardas I de Primer Tono. Joan Cabanilles

Batalla de 5º tono. Anònim recopilat a l’obra “Flores de Música” per Antonio Martín i Coll

Tiento Partido de Tiple. Anònim recopilat a l’obra “Flores de Música” per Antonio Martín i Coll

Beata Viscera Mariae Virginis. Canto Llano. Antonio de Cabezón

Tiento sobre la Letanía de la Virgen de 2º Tono. Pablo Bruna

Pasacalles de 1º Tono. Joan Cabanilles

Info

  • Quan?
    29/11/2020 des de 18:00
  • Categoria

    Concert

  • On?

    Activitat virtual

  • Organitzador

    Direcció de Cultura de l'Ajuntament de Mataró. Col·laboren: Museu Arxiu de Santa Maria, parròquia de Sant Josep i Te de Tertúlia

  • Afegiu l'esdeveniment al calendari
  • Lloc web extern