Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Música "da chiesa" instrumental, Trio Barroc del Cafè

Escoltar

Música "da chiesa" instrumental, Trio Barroc del Cafè

Concert en el marc de la 38a Setmana de Música Antiga que té lloc a Mataró del 8 al 29 de novembre

Seguiu el concert en directe aquí

L’arribada del barroc musical al voltant de l’any 1600 va comportar la implantació, com a element comú i integrador de totes les pràctiques musicals, de l’ús de la tècnica del baix continu. Si en aquelles primeres dècades del s. XVII encara es varen continuar mantenint les textures heretades de la polifonia del Renaixement, tant en les obres vocals com en les instrumentals, el cert és que cada vegada va ser més comú sentir les grans pàgines sacres sobre les columnes harmòniques que proporcionava el nou baix harmònic.
És en aquest context que sorgeixen noves formes instrumentals (sonates, tocates, suites...) cada vegada més diferenciades de les vocals. Durant el Renaixement s’havia fet habitual sentir les grans polifonies cantades reforçades amb la presència d’instruments que doblaven les veus, molt especialment en les tessitures greus. Per tant, no ens ha de sorprendre que, malgrat que desenvolupessin una música pròpia desvinculada de la veu, els instruments seguissin mantenint un fort vincle amb els cerimonials de l’església, ja fos com a acompanyament de veus amb composicions únicament instrumentals destinades a determinats moments cerimonials, com en el cas de l’ofertori dins de la litúrgia.
A mitjan segle XVII, la diferenciació entre música instrumental “da chiesa” (d’església) i “da càmera” (de cambra) es va mantenir de forma prou tangible. Però, a mesura que s’anava apropant l’inici del segle XVIII, la frontera formal es va anar trencant en paral·lel a la tolerància que les autoritats eclesiàstiques mostraven amb la música instrumental. Per contra, varen centrar l’atenció en els nous textos de les formes vocals incipients (com els oratoris...) que s’afegien als usats per tradició. 

Trio Barroc del Cafè
Arran de les interpretacions per diferents indrets de Catalunya de la “Cantata del cafè” de Johann Sebastian Bach en una producció impulsada el novembre de 2006 conjuntament per la Setmana de Música Antiga de Mataró, el Festival de Tiana Antica de Tiana i el Cicle de Música Antiga de Sant Martí Vell, va sorgir el present trio barroc que pren el nom d’aquella popular partitura que Bach havia escrit el 1734 pel seu Collegium Musicum i que assajava i actuava al Zimmermannsches Caffeehaus de Leipzig: Trio Barroc del Cafè.

El grup està format per Joan Vives, flauta de bec, Mireia Ruiz, orgue portatiu, i Daniel Regincós, violoncel. Reprenent l’esperit dels conjunts de cambra de les primeres dècades del s. XVIII i els criteris interpretatius propis de la música de l’època, el Trio Barroc del Cafè representa diversos itineraris sonors pel món del barroc, combinant propostes antològiques, monogràfiques i pedagògiques; ofereix concerts exclusius com a trio o en col·laboració amb altres artistes convidats, però sempre revivint la invenció i la tècnica adequades per a l’expressió de la més genuïna sonoritat i esperit de la música barroca de cambra.

Música "da chiesa" instrumental
1. Tres Recercadas. (Roma, 1553. Diego Ortiz)
2. Fantasia a quattro sopra “Ave Maris Stella”. (1578. Luzzasco Luzzaschi 1545-1607)
3.- Sonata en re menor de “Concerti Ecclesiastici”. (Milà 1610. Gian Paolo Cima c. 1570-1630)
4.- Salm 9 ("De tot cor enalteixo el Senyor”) per a flauta sola de “Der Fluyten Lusthof”, Utrecht 1654. (Jakob Van Eyck)
5.- Sonata en Fa Major opus 5 n4. (Arcangelo Corelli)
• Adagio
• Allegro
• Vivace
• Adagio
• Allegro Risoluto

6.- Sonata no 1 per a violoncel i BC (del recull "Ricercari, canone e sonate per violoncello". (Bolonya 1689. Domenico Gabrieli 1640-1690)
- Grave
- Allegro
- Largo
- Prestissimo

7.- Sonata (da càmera) per a flauta i BC en Do Major RV 3. (Sonata de Manchester no1 c. 1726. Antonio Vivaldi)
• Preludi (Largo)
• Corrente (Allegro)
• Largo
• (Allemanda) Allegro non molto
8.- Coral “Der Tag ist hin” (El dia s’ha acabat) BWV447 de "Schemelli Gesang-Buch". (Leipzig 1736. Johann Sebastian Bach 1685-1750)

Info

  • Quan?
    22/11/2020 des de 18:00
  • Categoria

    Concert

  • On?

    Activitat virtual

  • Organitzador

    Direcció de Cultura de l'Ajuntament de Mataró. Col·laboren: Museu Arxiu de Santa Maria, parròquia de Sant Josep i Te de Tertúlia

  • Afegiu l'esdeveniment al calendari
  • Lloc web extern