Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró ja recull selectivament un 31% de la brossa orgànica generada

Escoltar

Mataró ja recull selectivament un 31% de la brossa orgànica generada

El regidor de Serveis Municipals i Manteniment, Francesc Melero, ha fet balanç avui en roda de premsa de la campanya que ha dut a terme l'Ajuntament per donar a conèixer el desplegament a tot el municipi de la recollida selectiva de la brossa orgànica, així com dels resultats obtinguts pel nou servei en els primers mesos de funcionament.

La campanya de comunicació, que es va adjudicar a l'agència BCN Ecologia, va començar el 13 setembre als barris i urbanitzacions situats per sobre de l'eix viari format per l'avinguda de Josep Puig i Cadafalch, el Camí de la Geganta i la ronda d'Alfons X El Savi. En aquests sectors de la ciutat, la recollida selectiva de la brossa orgànica va començar el 16 d'octubre.

En una segona fase, la campanya va començar als sectors de la part baixa de la ciutat el 13 de novembre. La recollida es va iniciar en aquesta zona a partir del 27 de novembre.

Segons els resultats provisionals de la campanya, s'ha aconseguit arribar al 94,36% dels habitatges de Mataró, que han rebut informació sobre el nou servei. Els veïns rebien inicialment un targetó enviat a tots els domicilis on se'ls convidava a assistir a una reunió informativa per rebre el cubell, un paquet de bosses compostables i informació sobre el nou servei. Si no hi podien assistir, tenien la possibilitat d'anar als punts informatius instal·lats al carrer. Per últim, s'ha donat informació porta a porta als ciutadans que no havien acudit ni a la reunió informativa ni als punts informatius.

Així, un 7,53% va assistir a les reunions, un 28,69% als punts d'informació, un 21,08% al punt informatiu de reforç instal·lat després de la retirada dels anteriors, a un 15,01 % dels habitatges s'hi ha donat informació porta a porta, en un 6,73% dels casos el cubell i la informació s'hi ha deixat a casa dels veïns amb un avís per al propietari de l'habitatge, i un 15,32% s'ha deixat un avís a la porta de l'habitatge perquè el propietari passés a recollir el cubell pels punts de distribució de la campanya.

En total, durant la campanya s'han distribuït cubells en mà al 79,04% dels habitatges. Els veïns que encara no l'han recollit o que s'acaben d'empadronar al municipi el poden sol·licitar a les oficines d'atenció ciutadana, als punts d'informació dels centres cívics o a les oficines de Serveis Municipals i Manteniment (edifici de l'antic Escorxador).

La campanya ha visitat també el 77% dels comerços de la ciutat, i ha donat informació a 115 entitats i 35 centres escolars. Pel que fa a aquests darrers, s'hi han realitzat 32 activitats a 7 escoles. D'altra banda, es van fer 445 enquestes prèvies i 1.773 posteriors a la campanya.

Primers resultats de la recollida selectiva de la brossa orgànica

Des de la posada en marxa del nou servei (d'octubre a gener), a Mataró s'hi ha recollit selectivament un promig de 175 grams de brossa orgànica per habitant i dia, que equival a 7.357 tones/any. La distribució d'aquests 175 grams de brossa orgànica és la següent:

  • 115 grs./hab/dia corresponen a la brossa domiciliària,
  • 35 grs./hab/dia són procedents de la recollida comercial,
  • 25 grs/hab/dia són residu vegetal.

Segons les primeres dades, el percentatge de residus impropis dins de la brossa orgànica recollida es situa al voltant del 10%

Aquests primers resultats indiquen que Mataró ja està recollint un 31% de la brossa orgànica que la ciutat genera. D'aquesta manera, ja s'han superat dos dels objectius previstos pel nou contracte que regula la recollida dels residus municipals: arribar al 30% de la brossa orgànica recollida selectivament quan el servei estigués implantat a tota la ciutat i tenir menys d'un 15% de contingut d'impropis.

Davant d'aquests resultats, l'Ajuntament ha redimensionat el servei per evitar el desbordament dels contenidors de brossa orgànica. La recollida, que inicialment es feia 3 cops a la setmana, ara ha passat a fer-se 4 vegades (en dies alterns), inclòs el diumenge.

Primers mesos de la recollida a domicili dels voluminosos

Coincidint amb la posada en marxa de la recollida de la brossa orgànica, l'Ajuntament va endegar el passat 16 d'octubre el nou servei de recollida a domicili dels voluminosos. Els primers resultats posen de manifest que el nou servei està fent canviar els costums dels veïns pel que fa aquest tipus de residus.

Si al mes de novembre es van recollir 38,55 tones de voluminosos a domicili davant de 109,98 tones que els veïns havien deixat al carrer, al desembre la tendència es va invertir i es van recollir 122,94 tones a domicili davant 84,19 tones recollides del carrer. Pel que fa al nombre d'intervencions totals realitzades per retirar voluminosos, al novembre es van fer 548 a domicili davant de 1.412 al carrer, mentre que al desembre les actuacions es van equiparar, amb 838 fetes a domicili i 865 al carrer.

Perquè l'empresa concessionària passi a recollir els voluminosos per casa seva, els ciutadans han de trucar al telèfon del civisme (900 859 009) i concertar dia i hora.