Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El traçat de la Línia Orbital Ferroviària incorpora les al·legacions presentades per l’Ajuntament

Escoltar

El traçat de la Línia Orbital Ferroviària incorpora les al·legacions presentades per l’Ajuntament

Un 84% dels mataronins tindran una estació de tren a menys de 10 minuts a peu

El Pla Director Urbanístic per a la concreció i delimitació de la reserva de sòl per a la Línia Orbital Ferroviària (LOF), redactat per la Generalitat de Catalunya, ha incorporat en la seva aprovació definitiva la pràctica totalitat de les al·legacions presentades per l’Ajuntament.

 

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va signar el passat 14 d’abril l’aprovació definitiva del document. El regidor d’Urbanisme, Ramon Bassas, i la regidora de Mobilitat, Núria Aguilar, han fet balanç avui en roda de premsa de la incorporació de les propostes municipals al projecte.

 

Les al·legacions de l’Ajuntament van ser fruït d’un procés participatiu al qual van intervenir els diferents consells de participació territorials, el Consell Assessor Urbanístic de Mataró i la Comissió Especial de seguiment del Pla de millora rural i desenvolupament agrícola “Cinc Sènies-Valldeix”. A més, es van celebrar reunions amb entitats i amb els ajuntaments de l’entorn proper. Al mes de juny, el Pla Director aprovat s’explicarà en diferents consells de participació.

 

 

La futura línia

 

La línia orbital, igual que les futures rondes de Mataró, és una infraestructura prevista al Pla Territorial Metropolità de Barcelona. Així mateix, forma part del document de bases per a la millora de la mobilitat al Maresme signat el passat abril.

 

La nova infraestructura tindrà 120 km de longitud, dels quals 78 seran de nova construcció, i 42 més són via existent. Aproparà 26 municipis de 6 comarques de la Regió Metropolitana sense passar per Barcelona, enllaçant Vilanova i la Geltrú amb Mataró per l’interior. Disposarà de 42 estacions, 23 d’elles de nova construcció, i discorrerà en túnel en el 60% del nou traçat, per minimitzar afectacions en superfície i ajustar-se a l’orografia del terreny i la densitat urbana.

 

Al seu pas per Mataró, suposarà la construcció de 4 estacions noves a banda de l’actual. El traçat entra en túnel soterrat des d’Argentona creuant la riera a l’alçada del Sorrall; transcorre per l’avinguda de Josep Puig i Cadafalch, on hi haurà la primera estació; gira cap al Parc Central on queda ubicada la segona estació; segueix cap a la ronda Alfons X, gira per la carretera de Mata i situa la tercera estació i l’àrea de tallers de reparació i manteniment després de creuar la riera de Sant Simó. Després, la línia voreja el turó d’Onofre Arnau i gira amb la possibilitat de connectar a cel obert amb la línia de rodalies de la costa, amb doble enllaç en les dues direccions.

 

Un segon enllaç amb la línia de rodalies es produirà al Rengle. Es torna a soterrar el traçat passada la riera d’Argentona, girant a l’alçada del TecnoCampus Mataró-Maresme cap a la Porta Laietana i situant la quarta estació a l’alçada de l’edifici de Vidre.

 

Amb aquesta nova infraestructura un 84% de la població de Mataró tindrà una estació de tren (inclosa l’actual) en un radi de 750 metres, és a dir, com a molt a uns 10 minuts a peu.

 

 

L’acceptació de les propostes

 

El Pla Director Urbanístic incorpora les al·legacions de l’Ajuntament en el sentit següent:

 

- En relació als enllaços de la LOF amb la línia R1 de rodalies de Barcelona: el projecte ha incorporat els dos enllaços complerts amb la línia de la costa.

 

En relació a la futura explotació ferroviària de la línia: es va demanar que l’estació de Rocafonda funcioni com a “cap de línia” tant pels serveis de la LOF com per l’R1. Tot i que el Pla Director no defineix el sistema d’explotació ferroviària, el fet de disposar la reserva de sòl pels tallers i emmagatzematge de trens a la carretera de Mata possibilita de manera gairebé unívoca que l’inici i final de les dues línies sigui l’estació de Rocafonda.

 

- En relació al manteniment de l’actual línia de la costa: el Pla Director no es defineix sobre el manteniment ni el soterrament de l’actual línia de la costa. En aquest sentit, l’Ajuntament haurà d’insistir en què és aconsellable mantenir aquesta línia per introduir els serveis semidirectes des del Maresme Nord fins a Barcelona, però també per no eliminar cobertura territorial del servei ferroviari.

 

- En relació al traçat i afectacions de les Cin Sènies: tal i com es demanava, els tallers s’han situat paral·lels a la carretera de Mata; l’estació de Rocafonda s’ha desplaçat a l’espai entre l’avinguda d’Amèrica i la riera de Sant Simó; i el tram de la línia per les Cinc Sènies s’ha desplaçat cap al nord per possibilitar la construcció del túnel amb tuneladora i reduir al mínim les afectacions al sòl agrícola. Respecte a l’afectació a la mina d’aigua i a l’aqüífer de les Cinc Sènies, i en general al de la riera d’Argentona, el Pla Director reconeix que s’hauran de fer els estudis necessaris i adoptar les mesures correctores durant la tramitació de l’estudi informatiu del projecte, del projecte constructiu i durant l’execució de les obres .

 

- En relació al traçat de l’estació del Parc Central: s’ha desplaçat el traçat per no afectar a l’aparcament del Parc Central ni a l’àmbit del Camp Municipal d’Esports.

 

- En relació al traçat des de la riera d’Argentona: els ajuntaments de Mataró i Argentona van consensuar que el traçat en aquest punt no afectés al Sorrall, com sí passava segons una proposta inicial d’Argentona.

 

També s’han estimat en termes generals les al·legacions presentades per l’Ajuntament en relació al règim urbanístic de les afectacions.