L’Institut Municipal de Promoció Econòmica de Mataró (IMPEM) i el Servei d’Estudis i Planificació de l’Ajuntament han impulsat la realització d’una primera enquesta sobre el clima comercial de Mataró. L’estudi parteix de l’anterior Observatori comercial de Mataró, i ha anat a càrrec del Centre de recerca en empresa i turisme de l’Escola Universitària del Maresme, que durant el mes de maig va realitzar 400 entrevistes telefòniques a comerciants de diversos sectors per conèixer com havien percebut la marxa dels seus negocis en els sis mesos anteriors i quines expectatives tenien per als dotze mesos següents.
A l’enquesta es formulaven un seguit de preguntes fixes, que es repetiran cada any i permetran comparar-ne els resultats, més unes altres que variaran segons la conjuntura de cada moment. Enguany, atès l’escenari de crisi econòmica i els problemes de les entitats financeres espanyoles, es van plantejar qüestions sobre finançament, morositat i inversions de millora.
Els principals resultats obtinguts en aquesta primera enquesta són els següents:
- Els comerciants enquestats han percebut que els seus negocis evolucionaven de manera negativa en els primers mesos de l’any pel que fa a la xifra de vendes, el marge comercial i la marxa general.
- El 60% dels enquestats creia que la marxa dels seus negocis seria més positiva en els mesos següents.
- El percentatge de persones contractades a temps total i a temps parcial es mantenia estable, i es preveia que continués estable.
- El 35,75 % dels enquestats havia patit problemes de morositat, sobretot per part de la seva clientela.
- El 72,50% dels comerciants enquestats no havia considerat demanar un préstec o crèdit per al seu negoci.
- El 23,75% tenia previst fer alguna inversió de millora en el seu negoci, mentre que el 40,75 % havia considerat la possibilitat de fer-ho.