Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La Comissió per prevenir i evitar desnonaments defineix i posa en marxa protocols d’atenció als afectats

Escoltar

La Comissió per prevenir i evitar desnonaments defineix i posa en marxa protocols d’atenció als afectats

Proposa a bancs i caixes que destinin els habitatges lliures a famílies desnonades per un lloguer màxim de 150 €

La Comissió especial mixta per prevenir i evitar desnonaments ha elaborat protocols d’actuació perquè els diferents serveis municipals i entitats implicats puguin detectar, informar i, si s’escau, derivar cap a la intermediació, els casos concrets de famílies amb dificultats per pagar la hipoteca o el lloguer de l’habitatge.

 

La regidora d’Habitatge i presidenta de la comissió, Montserrat Rodríguez, acompanyada d’altres membres d’aquest òrgan municipal de caràcter consultiu ha fet balanç avui en roda de premsa de la feina realitzada des de la seva creació.

 

Els protocols d’actuació intenten donar resposta a les diferents situacions per les quals poden passar els afectats, segons si es tracta de propietaris d’habitatge o de llogaters.

 

Així mateix, les opcions també són diferents si els afectats no han deixat de pagar encara la hipoteca o lloguer però preveuen que en breu ho hauran de fer, o bé si ja no paguen les quotes.

 

En aquest darrer cas, els protocols recomanen diferents alternatives en funció de si el cas encara no ha arribat als jutjats, si la situació ja està judicialitzada o si, fins i tot, ja es té data per dur a terme la subhasta de l’habitatge –si aquest és de propietat– i/o el desnonament.

 

 

Actuar de manera preventiva

 

Els protocols defineixen a quins serveis i entitats es pot acudir per trobar informació i assessorament. L’objectiu és actuar de manera preventiva abans que es produeixi el desnonament i intentar evitar la pèrdua de l’habitatge.

 

En aquest sentit, el més important és que els afectats reconeguin el problema quan abans millor per poder, per exemple, vendre l’immoble o negociar amb l’entitat bancària el refinançament del deute o la dació en pagament. En el cas de no poder fer front al lloguer també cal anticipar-se per intentar negociar el preu de les quotes, la condonació de part del deute o buscar un habitatge més assequible.

 

A vegades és necessària la intermediació, és a dir la negociació amb l’entitat bancària d’un agent extern que parla en nom de l’afectat. En aquest sentit, el Servei de Mediació Ciutadana de l’Ajuntament (av. de Lluís Companys, 21, tl. 93 702 28 07) treballa des del passat febrer en l’atenció a les persones amb dificultats per fer front a la situació del seu deute hipotecari. Actualment atén uns 30 casos, una tercera part dels quals està resolt o en vies de solució. La major part d'aquest casos són derivacions fetes pel Servei de Benestar Social de l'Ajuntament que, des de principis d'any, ha atès un total de 65 famílies per problemes relacionats amb el pagament de la hipoteca o el lloguer de l'habitatge.

 

L’Ajuntament ha elaborat un fullet informatiu que distribuirà en les oficines i equipaments municipals amb els telèfons de contacte, adreces i horaris dels serveis i entitats on poden adreçar-se els afectats per sol·licitar informació i assessorament.

 

A més, s’ha elaborat una guia informativa que recull els protocols d’actuació i que es distribuirà als professionals que treballen en atenció ciutadana i serveis socials.  

 

 

Tres mesos de funcionament

 

La Comissió especial mixta per prevenir i evitar desnonaments va celebrar la primera reunió de constitució el 17 de febrer i, des de llavors, ha celebrat 5 reunions plenàries, a més de nombroses reunions dels diferents grups de treball creats en el si de la comissió. És un òrgan municipal de caràcter complementari, de vocació temporal, de participació sectorial i de caràcter consultiu.

 

En formen part representants de grups municipals –tots els partits han nomenat membres a excepció de PxC–; el defensor del Ciutadà i el Degà de l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Mataró; el Servei de Benestar Social de l’Ajuntament; Servei de mediació ciutadana de l’Ajuntament; Prohabitatge Mataró; Creu Roja; Càritas; Conferències de Sant Vicenç de Paül; la Federació d’Associacions de Veïns de Mataró; la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) , la Cambra de la Propietat Urbana i diferents Agents de la Propietat que operen a la ciutat. També ha participat a les reunions celebrades, presidides per Montserrat Rodríguez, la regidora de Família i Benestar Social, Olga Ortiz.

 

 

Interlocució amb les entitats bancàries

 

A més de l’elaboració dels protocols d’atenció als afectats, la comissió ha identificat els interlocutors de les entitats bancàries que operen a la ciutat amb l’objectiu de negociar amb ells els casos de desnonament. Així mateix, s’ha fet arribar als bancs i caixes una proposta per posar a disposició de l’Ajuntament aquells habitatges que tenen desocupats per destinar-los a famílies que han estat desnonades. La condició és que els lloguers siguin de 150 € màxim de renda mensual.

 

L’Ajuntament està treballant en una proposta de conveni per a aquelles entitats que finalment es mostrin interessades en promoure aquests lloguers socials, i s’estudia que puguin beneficiar-se de contraprestacions com l’exempció de l’IBI.