Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La conferència sobre Eduard Alcoy omple la Nau Gaudí

Escoltar

La conferència sobre Eduard Alcoy omple la Nau Gaudí



En el marc de la quarta edició de “Els dijous a la Nau Gaudí”, el crític d’art Pere Pascual va presentar ahir la conferència “Eduard Alcoy, passaports a l’art (1930-1987)” pronunciada per Rosa Alcoy, filla de l’artista i catedràtica d’Història de l’Art a la Universitat de Barcelona. Acompanyats per un quadre de l’artista de gran format, l’impressionant “Impossible refer el paradís”- cedit exclusivament per a la conferència per Germán Bandrés, antic propietari de la Sala Gaudí-, Rosa Alcoy va explicar que el seu pare va fer un “viatge, un itinerari per l’art” en el que va oferir una obra amb “una imatge pròpia, singular, característica i prou reconeixible”.


 

Amb el títol de la conferència com a punt de partida (que és a la vegada el nom d’un dels quadres de l’artista), la seva filla va explicar que el pintor mataroní d’adopció nascut a Barcelona a l’any 30 va ser influenciat per artistes tan dispars com el Bosco, Velázquez, Goya, Chagall o Picasso i va mostrar una mirada molt singular sobre la realitat que l’envoltava, especialment a partir dels anys cinquanta, quan s’acosta a un repertori de temes on abunden la imaginació i els personatges de contes, els titellaires, els ballarins... Alcoy va passar per diferents experiències creatives –l’estil figuratiu, l’informalisme, l’abstracció radical, una pintura d’explosions i de dissolució de formes...- totes elles part d’un món alcoià en el que el seu interès per l’art en general i per les diferents tècniques al seu abast es va unir a una mirada crítica, de vegades irònica, però mai mancada de poesia i interès per l’ésser humà. 

 

Cap al final de la seva vida, Alcoy va mostrar la seva preocupació pel pas del temps –que es va veure reflectida en moltes obres en les que apareixien rellotges juntament amb cavalls i una sèrie de pintures sobre els genets de l’Apocalipsi- i va pintar també elements com llunes, astres, dimonis, llimones... múltiples temes que van crear un discurs paral·lel a la realitat més normalitzada. Als anys 80, quan el pintor ja era malalt, va fer una mirada retrospectiva sobre la seva pròpia obra, creant de nou figures molt poètiques, i tornant a ser “el fabricant de somnis” que en el fons sempre havia estat. Rosa Alcoy va tancar la seva conferència amb una tela de petit format anomenada “Comiat”, en la que es veu un rostre desdibuixat “com el d’aquell Alcoy que ens diu adéu i ens deixa”.

 

Ara es compleixen precisament 25 anys de la seva mort, tal i com va recordar Pere Pascual a la seva presentació, de qui també va dir que “Mataró li déu moltes coses”, com la d’haver despertat, gràcies al seu esperit revolucionari i juntament amb en Rovira Brull, a una societat mataronina que “estava dormida”.

 

A més de ser mereixedor de diversos guardons, Eduard Alcoy va exposar a mostres i galeries espanyoles, europees –en especial a Itàlia- i també a Llatinoamèrica.

 

 

Activitats a la Nau Gaudí

 

La conferència sobre el pintor Eduard Alcoy ha estat la quarta del cicle “Els dijous a la Nau Gaudí”, activitat iniciada al 2012 per iniciativa del Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró. La primera, al febrer, va ser una dissertació del crític i sociòleg de l'art Arnau Puig sobre “Gaudí, iniciativa i invenció a la nau de la Cooperativa la Obrera Mataronense”; la segona, al març, un debat sobre la Galeria Tertre amb els artistes Perecoll i Amadeu Vilà; i la tercera, a l’abril, va anar a càrrec de l’escultor Manuel Cusachs, qui va presentar l’obra d’un altre escultor, l’Andreu Alfaro.

 

Les trobades es programen sempre el segon dijous de cada mes a les 19.30 h a la seu de la Col·lecció Bassat a la Nau Gaudí de Mataró (carrer de la Cooperativa, 47) i s’agrupen sota tres temàtiques diferents: “Gaudí arquitecte”, “Un artista en comenta un altre” i “La ciutat i la història de l’art”.

 

Aquestes activitats se sumen a d’altres ja en marxa a la Nau Gaudí com les visites guiades per a grups o el programa endegat amb les escoles, que permet oferir visites adaptades als tres cicles educatius, i tallers també per a cada cicle. A més, el tercer diumenge de cada mes s’ofereix una activitat familiar a les 11.30 h, que adapta els tallers escolars als nens que visiten la Nau.

 

El Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró va iniciar la programació de les exposicions de la Col·lecció Bassat el mes de novembre de 2010, i des d’aleshores han estat gairebé 10.000 les persones que han visitat la Nau Gaudí per contemplar un dels fons més representatius de l’art català de la segona meitat del segle XX. Amb la mostra “Art Contemporani de Catalunya 1970-1979. (II)” s’hauran repassat més de trenta anys d’història de l’art (del 1947 al 1979), a través de quasi 200 obres de 39 artistes. La mostra ara oberta al públic presenta 49 obres de 7 pintors de la generació nascuda després de la guerra, i és la segona d’una trilogia que es dedicarà a l’art contemporani català dels anys 70.