Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Les platges de Mataró enceten la temporada de bany amb els serveis a punt

Escoltar

Les platges de Mataró enceten la temporada de bany amb els serveis a punt

Propostes lúdiques, culturals i gastronòmiques completen l’oferta d’estiu a la ciutat

L’Ajuntament ja ha posat a punt els diferents serveis que permetran gaudir de la temporada de bany al llarg dels 2,2 km de platja que té el litoral mataroní. L’entorn del front marítim ofereix també aquest any un gran ventall d’activitats lúdiques, culturals i esportives, així com una variada oferta gastronòmica i comercial que fa encara més atractiu viure l’estiu a Mataró.

 

La major part de departaments de l’Ajuntament estan implicats en la correcta posada en marxa dels serveis a les platges: Serveis i Manteniment, Policia Local, Protecció Civil, Mobilitat, Medi Ambient i Sostenibilitat, Llicències d’Activitats, Comunicació, a més de l’Institut Municipal de Promoció Econòmica de Mataró, l’Institut d’Esports i l’Institut Municipal d’Acció Cultural.

 

El passat febrer l’Ajuntament va aprovar el Pla d’usos i serveis de temporada de les platges de Mataró per als anys 2012 a 2016, que regula i ordena tots els serveis i usos comercials, lúdics i esportius que s’hi poden desenvolupar. Mataró té 6,5 km de litoral, dels quals 2,2 km són de platges de sorra granítica dividits en 4 zones: Sant Simó, platja del Callao, platja del Varador i platja de Ponent.

 

Segons el Pla d’usos, la temporada de platges va començar el 28 d’abril i finalitza el 16 de setembre, tot i que es preveu la possibilitat d’allargar la temporada per raons climatològiques. Els serveis i instal·lacions disponibles en cada moment dependran de si s’està en temporada mitjana –del 28 d’abril al 22 de juny i del 3 al 16 de setembre– o alta –del 23 de juny al 2 de setembre–.

 

 

Platges de qualitat reconeguda

 

Des de l’any 2010, les platges del Varador i del Callao gaudeixen de la certificació de la marca Q de Qualitat Turística que atorga l’Instituto para la Calidad Turística Española (ICTE). L’Oficina de Turisme de Mataró i les platges del Varador des del 2010, i la platja del Callao des del 2011, també disposen del distintiu SICTED (Sistema Integral de Qualitat Turística Espanyola en Destinació) que reconeix la qualitat de la seva oferta turística.

 

Els dos distintius, renovables cada any, garanteixen que totes les instal·lacions i els serveis d’oci que es proporcionen a les platges i a l’oficina de Turisme compleixen uns requisits que n’asseguren la seva qualitat.

 

 

Quioscos i serveis

 

Les platges de Mataró disposen d’11 guinguetes, de les quals n’hi ha 6 de menjars i begudes, destinades a la venda d’entrepans, tapes, menjar i begudes de tota mena, i 5 on es venen gelats, begudes i productes envasats. Tots els quioscos tenen dret a una zona exterior per situar-hi la terrassa. A més, hi ha 3 terrasses de bar.

 

Com cada any s’hi han instal·lat 16 dutxes, 5 fixes i 11 desmuntables, així com passarel·les per acostar-se a la zona de bany amb més comoditat. A més dels lavabos automàtics instal·lats (1 a la platja de Ponent i 2 a la plataja del Varador), la majoria dels mòduls d’entrepans i gelats també disposen d’aquest servei que és públic, a més dels que hi ha fixos a la platja del Callao.

 

La informació sobre els serveis està recollida als 7 panells informatius de localització que estan distribuïts al llarg del front marítim.

 

 

Seguretat i vigilància

 

L’Ajuntament fa aquest any un esforç suplementari per mantenir el mateix servei de vigilància i socorrisme que s’havia fet la temporada passada, malgrat l’actual marc pressupostari i la reducció dels ajuts que es rebien d’altres administracions per aquest concepte. Les tasques les realitza la Creu Roja per encàrrec municipal, mitjançant el conveni de col·laboració que l’entitat signa cada any amb l’Ajuntament. Per optimitzar recursos, el Servei de Serveis i Manteniment assumeix aquest any bona part del manteniment de les instal·lacions necessàries per dur a terme la vigilància del front litoral.

 

Segon el conveni amb Creu Roja, el servei es prestarà en temporada mitja els caps de setmana compresos entre el 19 de maig i el 17 de juny i també els dies 8, 9, 10 i 11 de setembre, amb un horari de 10 a 18 h. Durant la temporada alta, del 24 de juny al 4 de setembre, serà diari i l’horari serà de 10 a 19 h.

 

El servei compta amb 28 persones entre socorristes (7 en temporada mitja i 16 en temporada alta), responsables i personal tècnic. Pel que fa el personal contractat, un 89% són aturats en recerca activa de feina. Un 57% dels contractats són menors de 30 anys.

 

La Creu Roja disposa de dues torres de vigilància a la platja del Varador i a la del Callao, i de tres cadires de vigilància: dues a la platja del Varador i una a la del Callao. També s’encarrega de l’assistència sanitària dels usuaris a partir dels quatre punts que tenen situats a les platges de Ponent, del Varador i del Callao i dins el Port de Mataró, i a la platja de Sant Simó hi ha un mòdul d’intervenció immediata. La Creu Roja també disposa d’una embarcació amb base al Port de Mataró i un sistema d’abalisament de les platges amb boies.

 

A part de les tradicionals banderes informatives, les platges de Mataró disposen d’un sistema de megafonia per fer comunicacions relatives a l’obertura i tancament del servei de vigilància i socorrisme, el color de la bandera i la qualitat de l’aigua. A més la platja de Sant Simó disposa d’un servei de bany adaptat.

 

A més, la Policia Local, amb el suport del cos dels Mossos d’Esquadra, prestarà el corresponent servei de vigilància amb els objectius de vigilar la seguretat dels usuaris, informar els ciutadans que ho necessitin, controlar el trànsit dels accessos i els estacionaments i combatre les activitats prohibides a la platja. Aquest servei es realitzarà més específicament del 19 de maig a l’11 de setembre.

 

 

Neteja i manteniment de platges

 

Tot l’any es fa un manteniment per tenir aquesta zona del municipi en condicions, però durant l’època de platges s’intensifica la neteja. Així, a la temporada baixa (de l’1 d’octubre a Setmana Santa) la neteja mecànica es realitza 2 dies al mes i la manual una vegada a la setmana. Entre la Setmana Santa i el 31 de maig i del 17 al 30 de setembre, la neteja mecànica es fa un dia a la setmana i la manual 4 dies per setmana. I durant la temporada alta, que va de l’1 de juny al 16 de setembre, s’hi destinen més recursos: ha més treballadors netejant: durant el dia, un vehicle i un grup de 2 a 5 operaris realitzen la neteja manual i a la nit, dos tractors fan la mecànica.

 

Cada 50 m hi ha instal·lada una paperera. També hi ha dos punts de recollida selectiva (amb les 5 fraccions corresponents) als accessos de les platges del Varador i del Callao.

 

L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) durà a terme de l'1 de juny al 25 de setembre el pla de vigilància i control de les aigües de bany litorals. Les inspeccions a les platges s’efectuaran de manera programada cada 15 dies i quan es detectin afeccions a les aigües de bany motivats per episodis de contaminació de curta durada o en incidents que poden afectar la qualitat de l’aigua.

 

El Servei de Serveis i Manteniment va haver de dur a terme el passat 17 de maig un moviment de sorres a Sant Simó, on l’efecte dels temporals havia provocat un desnivell d’uns 3 metres a peu d’ones. Es va donar nova forma al talús per facilitar l’accés dels banyistes. 

 

 

Transport públic i aparcament

 

Les platges de Mataró estan ben connectades per poder-hi arribar amb transport públic. S’hi pot arribar amb tren –l’estació de la Renfe està situada a l’avinguda del Maresme–, o amb diferents línies d’autobusos. Hi ha una parada de taxis al costat de l’estació.

 

Al llarg del passeig Marítim es compta amb 210 places d’aparcament per a vehicles en bateria des de la platja del Varador a la platja de Sant Simó; 150 places en línia davant de la zona del Port; 120 places més d’aparcament lliure davant del Centre Natació Mataró; 872 places de pagament dins el Port; 200 places lliures a l’aparcament de Rodalies de Catalunya i a l’altra cantó de la N-II a la zona blava de Can Maitanquis hi ha 277 places de zona blava, que a l’agost també són gratuïtes. El passeig Marítim també té aparcaments per a bicicletes a totes les platges.

 

 

Activitats nàutiques i esportives

 

Els diferents operadors del sector nàutic de la ciutat continuen oferint un ampli ventall d’activitats per gaudir d’unes vacances actives en contacte amb el mar i amb la possibilitat de realitzar activitats nàutiques durant el temps de lleure. Una àmplia oferta d’activitats que va des del submarinisme amb batejos subaquàtics; busseig a les praderies de l’alguer de Mataró i altres sortides de busseig i cursos de tots els nivells; la navegació amb el lloguer de velers i d’embarcacions a motor des del Port de Mataró; sortides actives per gaudir i aprendre de la mar; passejades en golondrina; activitats com la vela, que possibilita la realització de batejos de vela; cursets de vela lleugera i de creuer; xàrter de velers; practicar la pesca esportiva amb lloguer d’embarcacions amb patró, entre d’altres.

 

El front marítim també ofereix la possibilitat de gaudir de l’esport amb les diferents instal·lacions gestionades per l’Institut d’Esports: 5 xarxes de volei, 2 cistelles de bàsquet, 1 camp de futbol sala, l’itinerari esportiu senyalitzat, 2 taules de tennis taula i la Base Nàutica Municipal al Port de Mataró.

 

A més, hi ha esdeveniments esportius previstos, com la 1a Travessia nedant Costa de Mataró que se celebrarà el diumenge 10 de juny. Aquesta prova tindrà sortida del Port Balís de Sant Andreu de Llavaneres i arribada a la platja del Varador, i està organitzada pel Centre Natació Mataró. Durant el mes de juliol la platja serà l’escenari de diferents competicions de les Santes Esportives i, al setembre, es preveu la celebració de la Challenge BCN-Maresme.

 

 

Oferta cultural, comercial i gastronòmica

 

El passeig Marítim i el Port, i en general tota la ciutat, ofereixen una gran oferta gastronòmica mediterrània i d’oci nocturn.

 

De nit, els establiments situats a la platja proposen activitats que van des de concerts, espectacles diversos, actuacions en directe, monòlegs o cinema, entre d’altres propostes.

 

La Festa al Port de Mataró, que tindrà lloc el proper cap de setmana, 8, 9 i 10 de juny, i la resta d’activitats previstes per aquest estiu dins el Pla de dinamització del Port Mataró, reforçaran enguany l’oferta d’oci i gastronomia habitual.

 

A la platja també tindran lloc diversos actes englobats dintre de Les Santes. La Festa Major de Mataró, del 20 al 29 de juliol, és la festivitat que reuneix més gent durant l’any.

 

Més enllà del front marítim, Mataró té un patrimoni cultural i històric que es pot conèixer a través de les rutes i visites guiades que estan organitzades per l’IMPEM, l’IMAC i d’altres entitats.

 

 

Rutes i visites guiades gratuïtes

 

Aquest estiu l’IMPEM, l’IMAC i diferents entitats de la ciutat fan diferents propostes guiades i audioguiades amb les quals descobrir els indrets més singulars i les possibilitats més interessants per poder gaudir de la cultura. El llegat del modernisme de la mà d’arquitectes únics com Puig i Cadafalch i Gaudí; la bellesa i l’expressivitat de les pintures d’Antoni Viladomat del conjunt barroc dels Dolors; els comerços més emblemàtics o els inicis i l’evolució del tèxtil a la ciutat, són algunes de les propostes recollides al catàleg de Rutes i visites guiades 2012 editat per l’IMPEM. El catàleg es pot consultar al web municipal o recollir a l’Oficina de Turisme.

 

Entre les novetats d’aquesta temporada destaca la nova ruta “Salve Iluro. La ciutat romana a través dels sentits”, una nova proposta turístico - cultural impulsada per l’IMPEM, que a través d’un recorregut guiat permetrà descobrir als visitants la ciutat a l’època romana. No es tracta només de realitzar un recorregut guiat sinó que, com a novetat, el visitant hi participarà amb els cinc sentits.

 

Durant els mesos de juliol i agost es podrà visitar l’interior de la casa Coll i Regàs i el Conjunt Barroc dels Dolors amb el servei d’audioguies que s’ofereix des de l’oficina de turisme.

 

Una altra de les novetats són les programacions puntuals, com la sortida als fortins de Mataró prevista per al dia 8 de juny i organitzada per la Comissió de la Memòria Històrica de la Gent Gran de Mataró; o la visita a l’orgue i campanar de Santa Maria prevista per al dia 29 de setembre i organitzada pel Museu Arxiu de Santa Maria.

 

Altres novetats incorporades a la cartera de rutes i visites 2012 amb prèvia concertació són la proposta de Mataró des del mar: rutes guiades amb barca, organitzades per Blaumar Bivalvia SL; la ruta pel patrimoni cooperatiu organitzada per la Fundació Cooperadors de Mataró i la passejada pels teatres de Mataró del segle XIX, organitzada pel Grup d’Història del Casal.

 

 

Oficina de Turisme

 

El servei d’informació turística es donarà des de l’Oficina de Turisme de Mataró, situada a la Riera, 48, un espai especialitzat en l’atenció i la informació turística al visitant nacional i estranger, i on es centralitza la informació turística de la ciutat. 

 

Els principals serveis que s’ofereixen són la informació turística i en idiomes de l’oferta de productes, serveis i recursos turístics de la ciutat; difusió i promoció turística; intermediació entre els agents turístics locals i el visitant; reserva i comercialització de productes turístics; gestió del servei d’audioguies; gestió i venda directa dels productes de la “Botiga Mataró, emporta’t ciutat”; obtenció de dades estadístiques mitjançant enquestes realitzades a les persones usuàries del servei i dels productes, nivells d’ocupació de l’oferta d’allotjament, entre d’altres.

 

Durant el mesos de juliol i agost amplia l’horari fins a les 20 h. L’horari és de dilluns a diumenge de 10 a 13 h i de 17 a 20 h.

 

Aquesta temporada no es posarà en marxa el Punt d’Informació Turística del front marítim, tal i com s’havia anat fent en els darrers anys. Per tal de poder donar la màxima informació als usuaris de les platges de les propostes turístiques, culturals de l’estiu a Mataró, es comptarà amb la col·laboració d’operadors i equipaments del front marítim que actuaran com a punts de suport informatiu de l’Oficina de Turisme facilitant als usuaris de les platges la informació turística de la ciutat.