Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament munta un dispositiu especial per ajudar els afectats per les preferents en l’inici de l’arbitratge

Escoltar

L’Ajuntament munta un dispositiu especial per ajudar els afectats per les preferents en l’inici de l’arbitratge

El Centre Cívic Pla d’en Boet acull una oficina d’informació, suport i orientació, que estarà oberta almenys fins el 30 de juny



L’Ajuntament posa en marxa demà un dispositiu municipal especial d’informació, suport i orientació als afectats per la comercialització de participacions preferents i deute subordinat que desitgin iniciar el procediment d’arbitratge amb Bankia (Caixa Laietana).


 

El president de la comissió d’afectats pels productes financers d’alt risc a Mataró i alcalde de la ciutat, Joan Mora, ha presentat avui el dispositiu en una roda de premsa celebrada al Centre Cívic Pla d’en Boet. Precisament és en aquest equipament municipal, situat al carrer de Juan Sebastián Elcano, 6, on estarà ubicada a partir de demà, 15 de maig, una oficina d’atenció als afectats amb personal especialment format en el procés d’arbitratge. També a partir de demà estarà disponible al web de l’Ajuntament (www.mataro.cat) un minisite específic sobre l’arbitratge.

 

En el cas dels afectats per les preferents i deute subordinat de Caixa Laietana (ara Bankia), l’arbitratge s’inicia oficialment presentant un determinat formulari de sol·licitud a les oficines de l’entitat bancària.

 

L’objectiu del dispositiu muntat per l’Ajuntament és que els afectats puguin informar-se bé abans de començar oficialment l’arbitratge i poder ajudar-los a recollir les dades per tal que la seva sol·licitud pugui acomplir els criteris establerts pel Fons d’Estructuració Ordenada Bancària (FROB).

 

La comissió d’afectats recomana que, de moment, no es retirin les demandes civils presentades davant els jutjats fins el moment que la consultora independent (KPMG en el cas de Bankia) calculi l’import màxim de la devolució i tinguin l’oportunitat de signar els papers del conveni d’arbitratge proposat. En aquest punt del procediment, si el client accepta el conveni d’arbitratge, és quan les dues parts es comprometen a renunciar a la via judicial.

 

 

Oficina al Centre Cívic Pla d’en Boet

 

Al dispositiu especial per l’arbitratge organitzat per l’Ajuntament hi treballen 6 persones de la plantilla municipal que són llicenciats en Dret i que atendran al públic, prèvia sol·licitud de cita, entre les 9 i les 15 hores dels dies laborables. L’oficina estarà en marxa almenys fins el 30 de juny, l’últim dia previst per poder sol·licitar acollir-se a l’arbitratge.

 

Per sol·licitar cita prèvia, els interessats poden adreçar-se a les Oficines d’Atenció Ciutadana o l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), o bé trucar al telèfon 010 o fer-ho directament per Internet .

 

Al servei s’hi poden acollir tant els ciutadans de Mataró com aquells que, malgrat no residir a la ciutat, hagin estat afectats per la comercialització de preferents o deute subordinat d’alguna de les oficines de Bankia situades al municipi.

 

Els afectats de la resta de la comarca hauran de sol·licitar cita a les oficines municipals d’informació al consumidor de les entitats locals que en tinguin (Vilassar de Mar, Premià de Mar, Premià de Dalt, Masnou, Canet de Mar, Calella, Pineda de Mar, i Tordera) o bé adreçar-se al seu ajuntament o a l’Oficina d’Atenció al Consumidor del Consell Comarcal del Maresme (plaça de Miquel Biada, 1).

 

 

Un any i mig de feina

 

A la roda de premsa també han assistit el director de l’Agència Catalana de Consum de la Generalitat, Alfons Conesa, i representants de la comissió, que es va reunir ahir a la tarda per ultimar els detalls del dispositiu. A part de tots grups municipals (CIU, PSC, PPC, PxC, ICV i la CUP), la comissió d’afectats pels productes financers d’alt risc està integrada per la plataforma Estafanca Mataró, APREDEF, ADICAE, el Defensor del Ciutadà i el Col·legi d’Advocats de Mataró. A les reinvidicacions també s’hi va sumar el Consell Comarcal, després que la majoria d’alcaldes del Maresme mostressin públicament el suport a la iniciativa mataronina.

 

Es calcula que a Mataró hi ha 4.500 casos de preferents i altres productes financers híbrids, comercialitzats bàsicament per Caixa Laietana (Bankia). Aquests 4.500 casos equivalen a 6.000 clients afectats directament i a unes 15.000 persones perjudicades directament o indirectament per una presumpta doble estafa: la col·locació de productes de risc a persones sense coneixements i el posterior bescanvi per accions de Bankia que avui en dia pràcticament no tenen valor en el mercat.

 

La comissió va aconseguir que l’arbitratge de les preferents de Caixa Laietana/Bankia fos “inclusiu” fins i tot amb aquelles persones que van acceptar canviar les preferents per accions i que els afectats poguessin reclamar el 100% dels diners que hi van invertir, que en molts casos corresponen als estalvis de tota la vida.