Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró proposa un nou traçat del tren orbital que afecta menys a les Cinc Sènies i amb la línia de la costa soterrada

Escoltar

Mataró proposa un nou traçat del tren orbital que afecta menys a les Cinc Sènies i amb la línia de la costa soterrada

L’Ajuntament demana a la Generalitat que modifiqui el recorregut aprovat

L’Ajuntament de Mataró demanarà a la Direcció General de Transports de la Generalitat que modifiqui el traçat de la línia orbital ferroviària al seu pas pel municipi. El Ple ha aprovat avui elevar a la Generalitat una nova proposta dissenyada pels tècnics municipals que simplifica el traçat, elimina l’afectació sobre l’espai agrícola protegit de les Cinc Sènies i preveu el soterrament de la línia de tren de la costa en el tram de Mataró.

La Generalitat va aprovar al 2010 el Pla director urbanístic de la línia orbital ferroviària per concretar i delimitar la reserva de sòl per al futur tren orbital. En el tràmit previ a l’aprovació definitiva l’Ajuntament ja va presentar diferents alternatives per aconseguir un traçat amb menys impacte sobre l’espai agrícola. A més, a l’octubre de 2009 el Ple va reclamar a les institucions competents el soterrament del tram marítim de la línia R1 de rodalies al pas per la ciutat, mantenint l’estació actual.
 

Traçat actual

Malgrat aquestes propostes, el traçat que es va aprovar travessa soterrat el nucli urbà i les Cinc Sènies, amb 4 estacions, i connecta en els dos extrems de la ciutat amb la línia R1 de rodalies. El pas de la línia per les Cinc Sènies es preveu paral·lel a la carretera de Mata per sota el polígon industrial de Mata-Rocafonda, el límit de la urbanització de Can Quirze i la falda del Turó d’Onofre Arnau, i connecta amb la línia costanera a l’àmbit de la riera de Mata. També es preveu una àrea de tallers a la carretera de Mata, davant el polígon de Mata-Rocafonda.
 
El col·lectiu de pagesos de les Cinc Sènies, Unió de Pagesos i Assemblea Pagesa s’han manifestat en contra del traçat per les afectacions a l’espai agrícola.
 

Nova proposta

Els tècnics municipals proposen soterrar el tram de la línia R1 a Mataró. Això simplificaria les connexions amb la línia orbital, també soterrada, ja que no caldria salvar amb ponts els creuaments amb l’antiga carretera N-II.

Aquesta simplificació tècnica permetria acostar el ramal de la línia orbital a la zona urbana de la ciutat i es podria prescindir d’allargar el recorregut sobre les Cinc Sènies, que era necessari per salvar el pas sobre l’-N-II fora de l’àmbit més urbà. Així, no s’afectaria l’aqüífer i s’estalviarien més de 2 km de traçat soterrat de la denominada “pota nord” de la línia orbital.
 
La proposta de modificació manté el traçat per les rondes de l’Eixample de Mataró fins a la riera de Sant Simó, a fondàries d’uns 31 m per evitar afectacions urbanístiques en el tram urbà. Dibuixa l’estació del barri de Rocafonda a la ronda d’Alfons X el Savi, entre el carrer de José Francisco Pacheco i la ronda de Miguel de Cervantes, amb accessos des de les places de Tirant Lo Blanc i Puerto Rico. El traçat aprovat al 2010 situa aquesta estació a la carretera de Mata.
 
La nova proposta situa la zona de tallers i magatzem linealment a la riera de Sant Simó amb una longitud d’uns 350 m i amplada de fins a 150 m. Aquesta ubicació comportaria una mínima afectació de l’aqüífer. L’impacte sobre els sòls no urbanitzables de les Cinc Sènies també seria mínim, perquè la zona de tallers estaria situada en sòl urbanitzable (Pla de Sant Simó).
 
A nivell econòmic, la reducció dels 2 km de traçat ajudaria a reduir el sobrecost que suposa el soterrament dels 3 km de línia R1 pel front marítim, una inversió que, d’altra banda, es compensa sobradament pel gran valor de futur que representaria per a la ciutat alliberar de les vies del tren la façana marítima.