Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) atén en dos anys més de 3.000 afectats per les preferents

Escoltar

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) atén en dos anys més de 3.000 afectats per les preferents

La majoria dels atesos van adquirir els productes a Bankia-Caixa Laietana i Catalunya Caixa

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de l’Ajuntament (OMIC) ha atès, des de l’1 de gener de 2012 al 10 de març de 2014, 3.310 persones afectades per l’adquisició de participacions preferents i deute subordinat.

 

Dels afectats, 2.317 (70 %) van adquirir títols de preferents de Bankia-Caixa Laietana; 951 (28,73 %) de Catalunya Caixa; 30 (0,90 %) ho van fer a Caixa Banc; 4 (0,12 %) a Repsol; 3 (0,09 %) a Caixa Penedès; 2 (0,06 %) a Nova Caixa Galícia i també 2 a Telefónica i 1 (0,03 %) al Banco Popular.

 

La totalitat de les persones ateses van contractar l’adquisició del producte a oficines de Mataró tot i que 101 persones resideixen a diferents municipis del Maresme.

 

 

Dispositiu especial

 

L’Ajuntament va posar en marxa, del 15 de maig al 15 de juliol de 2013, un dispositiu municipal especial d’informació, suport i orientació als afectats per la comercialització de participacions preferents i deute subordinat que desitjaven iniciar el procediment d’arbitratge amb Bankia (Caixa Laietana) i Catalunya Caixa. El dispositiu va ser coordinat per l’OMIC i el va portar a terme 6 treballadors municipals, llicenciats en Dret, i formats per l’Agència Catalana de Consum i que comptaven amb l’assistència tècnica del Servei de Consum de la Diputació de Barcelona.

 

L’objectiu del dispositiu muntat per l’Ajuntament era que els afectats poguessin informar-se bé abans de començar oficialment l’arbitratge i poder ajudar-los a recollir les dades per tal que la seva sol·licitud complís els criteris establerts pel Fons d’Estructuració Ordenada Bancària (FROB).

 

Durant els 42 dies que va durar el dispositiu especial, es va orientar i informar a 1.748 persones: 1.485 (84,95 %) titulars de Bankia i 263 (15,05 %) de Catalunya Caixa.

 

Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds per iniciar el procediment arbitral i amb data de finals de 2013, Bankia va informar que a Mataró hi havia 3.722 persones afectades per participacions preferents i altres productes financers de risc i que finalment s’havien presentat 2.865 sol·licituds d’arbitratge, xifra que representa un 77 % del total dels afectats.

 

Pel que fa al seguiment que ha fet l’OMIC del procediment d’arbitratge, des del 16 de juliol al 10 de març, s’han atès consultes de 185 persones que es van acollir a l’arbitratge i que han rebut diferents comunicacions sobre el desenvolupament del procediment. D’aquests, 97 eren titulars de Catalunya Caixa i 88 de Bankia.

 

L’OMIC (avinguda de Puig i Cadafalch, 101) continua oferint el servei d’informació i orientació als afectats per participacions preferents i altres productes financers de risc

 

 

Participacions preferents

 

Les participacions preferents són valors emesos per una societat que no confereixen participació en el seu capital ni dret a vot als inversors. Tenen caràcter perpetu (no tenen venciment) i la seva rendibilitat no està garantida. Es tracta d’un instrument financer complex i de risc elevat, que es contracta a canvi d’un dividend fix anual, però en el que es pot perdre tot el capital invertit. En els últims anys, alguns bancs i caixes han ofert als seus clients l’adquisició d’aquest complex producte financer, alguns dels quals no eren conscients dels riscos existents, que s’han fet palesos quan el mercat ha començat a registrar pèrdues.

 

És dóna el cas que s’han venut participacions preferents a persones que desconeixien que, en cas de pèrdues de la companyia no obtindrien dividends i, a més, no tenien garantida la recuperació de la inversió inicial, que en alguns casos podien ser els estalvis de la vida. Existeix una normativa que des del 2007 regula com ha de ser la informació que els bancs i caixes han de donar sobre aquests productes financers complexos i han d’avaluar si els seus clients entenen el que estan contractant.