Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Un manifest reivindica el paper de Miquel Biada i Mataró com a quilòmetre 0 del transport ferroviari de l’Estat

Escoltar

Un manifest reivindica el paper de Miquel Biada i Mataró com a quilòmetre 0 del transport ferroviari de l’Estat

L’acte coincideix amb el 225 aniversari del naixement del promotor del tren i s’inclou dins el projecte “Mataró, ciutat de valors”

Mataró ha celebrat avui un acte d’homenatge a Miquel Biada i Bunyol (Mataró, 1789-1848), promotor de la construcció de la primera línia de ferrocarril de la península, inaugurada el 28 d’octubre del 1848 entre Barcelona i la capital del Maresme. Una ruta guiada pels principals indrets de la ciutat que tenen relació amb la vida de Biada i el tren, i la lectura d’un manifest han servit per reivindicar la iniciativa i emprenedoria del mataroní coincidint amb el 225 anys del seu naixement.

 

La ruta guiada s’ha iniciat a les 12.00 hores. La passejada ha inclòs punts emblemàtics com el mateix Ajuntament, el Museu de Mataró, el Museu Arxiu de Santa Maria, la casa de la família Biada o algunes cases d’indians.

 

Cap a les 13.30 hores, i a causa de la pluja, l’acte oficial de lectura del manifest s’ha hagut de celebrar al Centre Cívic Cabot i Barba, i no a l’estació de Rodalies de Mataró com estava previst inicialment. L’acte ha comptat amb les intervencions de l’alcalde de Mataró, Joan Mora; el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font; el director de Rodalies de Catalunya, Miquel Pérez; i el president del Cercle Històric de Miquel Biada i descendent del promotor del primer ferrocarril, Antoni Biada.

 

També hi han assistit els exalcaldes de Mataró Francesc Robert Graupera i Manuel Mas, així com la directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya, Pilar Garcia, i regidors de l’Ajuntament. L’acte ha reunit unes 60 persones.

 

Antoni Biada ha iniciat els parlaments tot agraint que Miquel Biada hagi estat triat pel projecte “Mataró, ciutat de valors” com a representant del mes de la iniciativa. També ha destacat que, des de la seva creació, el Cercle Històric Miquel Biada ha localitzat documents referents a la història del primer ferrocarril i, fins i tot, ha descobert diferents fragments de la primera via que va unir Barcelona amb Mataró.

 

El director de Rodalies de Catalunya, Miquel Pérez, ha destacat la rellevància de l’estació de Mataró, segona de Catalunya pel que fa el nombre de passatgers i per la qual passen actualment 216 trens en dies laborables, amb una freqüència d’un comboi cada 6 minuts en sentit Barcelona. Per la seva part, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font ha destacat la faceta de Biada com a “home emprenedor”.

 

Seguidament, l’alcalde, Joan Mora, ha llegit el manifest “Biada, símbol de Mataró”. El text, difós pel Cercle Històric Miquel Biada i secundat per diverses entitats de la ciutat, reivindica la figura del promotor del primer ferrocarril peninsular com a símbol de la ciutat i reclama que Mataró sigui reconeguda com “el quilòmetre zero del transport ferroviari de l'Estat”.

 

L’alcalde ha qualificat Biada de “visionari”, que va haver de marxar de la seva ciutat “però mai va perdre els orígens”, i que va tenir “generositat per invertir, no en propietats per a ell” sinó en una línia ferroviària que esdevindria tan important.

 

 

El valor de la iniciativa

 

L’acte d’homenatge s’emmarca en el projecte “Mataró, ciutat de valors”, una iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Mataró i l’Associació Cultural Valors, amb el suport de la Diputació de Barcelona. Durant aquest any, cada mes, la capital del Maresme reflexiona entorn d’un valor. Aquest novembre el valor de debat és la iniciativa i la figura històrica que s’ha associat a aquest tema ha estat precisament Miquel Biada.