Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró implanta les millores reclamades per la ciutadania al servei de recollida de residus i de neteja viària

Escoltar

Mataró implanta les millores reclamades per la ciutadania al servei de recollida de residus i de neteja viària

Entre les novetats, s’incrementa el nombre de contenidors i el 91,8% de les àrees d’aportació tindran totes les fraccions

L’Ajuntament ha començat a implantar les millores en la recollida de residus, la neteja viària i la neteja de les platges que preveu el nou contracte per a l’execució del servei. Bona part de les novetats són fruit del procés de participació que es va dur a terme per implicar en el disseny del servei els ciutadans, que van fer arribar 2.120 aportacions amb propostes concretes.

 

L’alcalde, Joan Mora, i la regidora de Via Pública i Obres, Serveis i Manteniment, Núria Calpe, han presentat aquest matí les millores del servei. Prèviament s’ha informat a la Comissió Informativa Municipal de Serveis Territorials i Via Pública sobre els canvis i la campanya de comunicació per donar-los a conèixer.

 

El nou contracte del servei, adjudicat a l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas, SA (FCC) per un termini de 8 anys i un import de 55.455.133,83 €, és vigent des del passat setembre. Es va adjudicar amb una baixa important respecte al preu de partida (estalvi de més de 7 milions d’euros) i és un 11% més econòmic que el contracte anterior. Tot i la rebaixa econòmica, el disseny més racional dels serveis permetrà desenvolupar-los amb més eficiència.

 

Mataró incrementa el nombre de contenidors incorporant-ne 308 de nous (es passa de 1.938 a 2.246), que tenen més capacitat. El 91,8% de les àrees d’aportació disposarà a partir de febrer de contenidors per a les 5 fraccions dels residus, així que s’incrementen les eines per facilitar als veïns la recollida selectiva. Alguns dels punts de recollida es reubiquen: la major part dels ciutadans tindrà una àrea amb contenidors a menys de 100 m de distància de casa.

 

El sistema de recollida de la brossa s’unifica i es farà a tota la ciutat amb camions de braç bilateral articulat. D’aquesta manera, els circuits dels vehicles es programen de forma més eficient i el temps de buidatge de cada contenidor es redueix. Dels 15 vehicles que fan la recollida, 3 seran nous. La resta es troba en òptimes condicions de servei i han passat una posta a punt.

 

Una altra de les millores és l’increment de la neteja dels contenidors i dels voltants dels mateixos, les principals reclamacions ciutadanes durant el procés participatiu. Amb el nou model, els contenidors passen de netejar-se 6 vegades a l’any a 36 cops a l’any, i es garanteix la neteja integral de les àrees d’aportació.

 

El contracte es fonamenta també en el redimensionament dels serveis en funció de la temporada (baixa, mitja o alta), de manera que es destinaran més recursos quan més es necessita. Com a exemple, la neteja viària es reforçarà en l’època de caiguda de la fulla dels arbres. En temporada baixa el servei es prestarà en condicions similars a les actuals i s’intensifica la resta de l’any.  

 

El sistema de neteja dels carrers varia segons la tipologia dels paviments i l’ús que se’n fa d’ells. En alguns casos es recupera la neteja amb els sistemes de baleig i aiguabatre per mantenir més net l’espai públic, sempre tenint com a prioritat l’ús racional dels recursos hídrics. També s’instal·laran més papereres, tant als carrers com a les platges.

 

El contracte contempla també la reestructuració del sistema de recollida de voluminosos per reduir la presència de residus al carrer. S’implantarà el 2 de març i consistirà en dos equips de recollida per als residus dels veïns que ho hagin comunicat prèviament per telèfon, i un tercer equip per atendre incidències.

 

Pel que fa a les platges, es continuarà fent el garbellat de la sorra i tant la neteja manual com la mecànica. Com a novetat, la temporada intensiva, que ara comença al juny, s’avançarà al maig.

 

 

Millorar el servei... Té sentit!

 

La posada en marxa de les millores al servei ve acompanyada d’una campanya de comunicació per informar als ciutadans sobre els canvis.

 

La campanya té com a missatge central que millorar el servei de neteja i recollida de brossa “Té sentit!”. S’han treballat diferents elements de difusió:

 

-         Un dossier/llibret que explica les millores del servei: està destinat als membres dels consells de participació i ciutadans que han participat al procés participatiu. Servirà perquè puguin transmetre al seu entorn (entitats, veïns, etc.) els canvis en el servei. Aquest vespre tindrà lloc a l’espai firal del Parc Central un acte d’agraïment als ciutadans que van participar en el procés.

 

-         Cartelleria al carrer i anuncis en mitjans de comunicació: amb 5 motius diferents, que fan una analogia entre actituds quotidianes que “tenen sentit” i les millores del servei.

 

-         Fulletons resum de les millores (45.000 exemplars): se n’han fet 6 models diferents amb el plànol d’ubicació de les àrees de contenidors per a cada zona de la ciutat. Es faran arribar als domicilis. 

 

La campanya també està present al web www.mataroneta.cat. Es preveu que una segona fase de la campanya serveixi per reforçar els missatges a favor de la recollida selectiva.

 

D’altra banda el servei de recollida de la brossa i la neteja viària i de platges estrena nova imatge, que s’ha incorporat tant als vehicles com als uniformes dels treballadors. Es manté el mateix missatge (Mataró neta) però el nou logo és una Ó en blau i verd, que conceptualment lliga el servei al territori tot recordant el mar i la muntanya.