Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El debat educatiu Compromís per l’Educació 20/22 finalitza després de set mesos de treball

Escoltar

El debat educatiu Compromís per l’Educació 20/22 finalitza després de set mesos de treball

La cloenda ha comptat amb la conferència del pedagog Jaume Carbonell



L’alcalde, David Bote, i el regidor d’Educació, Miquel Àngel Vadell, van assistir ahir a l’acte de cloenda del procés participatiu “Compromís per l’Educació 20/22” que va començar el passat mes d’octubre amb l’objectiu d’identificar els reptes educatius de la ciutat pels propers anys i establir projectes i accions de millora. Aquest debat educatiu obert a tota la ciutadania forma part del procés de reflexió estratègic Mataró 2022.




Durant l’acte de cloenda han intervingut Joanna d’Arc Bermúdez i Anna Oliveras com a membres del Consell d’Educació Municipal que han estat les encarregades de presentar el resum de les diferents taules de debat que s’han portat a terme.




Des de l’octubre del 2016 fins a l’abril del 2017 s’han portat a terme 10 taules de debats i 15 reunions de consells municipals en les quals han participat 400 persones i han intervingut 17 ponents per debatre al voltant dels cinc eixos proposats. Les principals conclusions i reptes de futur que s’han plantejat són els següents:




1.- Educació i Equitat




En aquest apartat hi ha vàries idees que s’ha posat a la taula com la necessitat de potenciar l’educació postobligatòria, l’aplicació de mesures perquè la gran majoria de les famílies puguin accedir a l’educació infantil de la franja d’edat de 0 a 3 anys i disposar de més recursos humans i tècnics en les aules així com una implicació de tota la ciutat amb els Plans Educatius d’Entorns, entre d’altres, per aconseguir que tots els infants i joves disposin de les mateixes oportunitats educatives.




2.- Educació i Ciutadania Crítica




En aquest eix de debat s’ha posat de manifest la necessitat que l’educació s’adapti a les noves tecnologies i que es formi a un ciutadà que pugui ser crític davant de l’allau d’informació que li arriba dels mitjans de comunicació, xarxes socials i altres aplicacions. Per aconseguir-ho s’han proposat moltes accions però s’ha posat l’accent en la necessitat de treballar en xarxa per aconseguir aquests ciutadans formats en una societat canviant i amb nous valors. Ciutadans que no estiguin aïllats, que siguin crítics amb el que els envolta i que tinguin canals o mitjans per poder participar com l’actual Consell d’Infants o d’altres mesures com l’estimulació del paper dels delegats, crear un congrés sobre ciutadania crítica a la ciutat i crear materials per fer ciutadans crítics en la societat.




3.- Educació i desenvolupament econòmic




La potenciació de la formació professional amb una oferta formativa adaptada a les necessitats empresarials; la millor coordinació entre empresa i escola; la formació dual i la promoció de la formació contínua són algunes de les conclusions derivades d’aquesta taula de debat.




4.- Escoles, lleure i cohesió social




Reivindicar el valor de l’activitat física i l’esport; retardar l’activitat monoesportiva i fomentar la poliesportiva entre els escolars; proposar més patis oberts i col•laboracions entre centres educatius per fomentar l’esport i promoure les entitats de lleure als barris són alguns dels reptes plantejats.




5.- Educació artística i cohesió social




Vetllar perquè els projectes de formació artística que es desenvolupen a centres com l’Aula de Teatre i l’Escola Municipal de Música arribin a tothom és un dels objectius d’aquest eix de debat que també proposa la necessitat de beques i que Mataró sigui una ciutat generadora d’ensenyaments artístics, patrimonials, culturals i d’innovació.




Després de presentar les conclusions d’aquests cinc eixos, el pedagog i ex-director de la revista “Cuadernos de Pedagogia”, Jaume Carbonell, va analitzar i valorar les conclusions presentades i els reptes de futur que té Mataró i la societat en general en matèria educativa. Com convertir la informació en coneixement; la necessitat d’educar en un sistema integrat amb la confluència de tots els agents educatius; formar a persones sanes, amb habilitats socials i bones persones que tinguin respecte i justícia social en una sistema educatiu basat en la democràcia participativa van ser alguns dels apunts que va donar Carbonell en la xerrada.




També va elogiar la idea dels Instituts Escoles que Mataró i altres ciutats han reclamat a la Generalitat i va recordar l’esforç d’acollida que ha fet l’escola catalana i que ha de continuar fent sense baixar la guàrdia. Educar en una societat immersa en la revolució tecnològica suposa educar per adaptar-se a la complexitat, celeritat i la incertesa en un món on l’anàlisi de les dades és el més preuat.




L’alcalde, David Bote, va cloure l’acte posant l’accent en la necessitat de seguir el diàleg iniciat en aquest procés i amb la realització de les accions plantejades en els cinc eixos de treball.