Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El Pla Educatiu d’Entorn de Mataró crea la Xarxa d’AMPA/AFA formada per 40 centres escolars i amplia els Patis Oberts

Escoltar

El Pla Educatiu d’Entorn de Mataró crea la Xarxa d’AMPA/AFA formada per 40 centres escolars i amplia els Patis Oberts

Mataró disposa de tres Patis Oberts, a l’Escola Rocafonda, Camí del Mig i Tomàs Viñas



El regidor d’Educació, Miquel Àngel Vadell, acompanyat per Leila Martínez, vicepresidenta de l’AFA de l’Escola Antonio Machado, i Montse Sòria, coordinadora dels Patis Oberts, han presentat la Xarxa d’AMPA/AFA i el projectes de Patis Oberts, dues iniciatives que formen part del Pla Educatiu d’Entorn de Mataró. 




El Pla Educatiu d’Entorn va iniciar-se el curs 2005-2006 per promoure activitats i projectes que promoguin l’educació integral i l’èxit educatiu a nivell acadèmic, social i personal i ja sigui a dins de l’aula o fora. A través de la vinculació dels centres educatius amb el seu entorn més proper, es vol reforçar la continuïtat educativa en els diferents àmbits de la vida de l’alumnat a través de l’equitat educativa, l’ús de la llengua catalana i la promoció de la diversitat lingüística i l’educació intercultural com a factors de cohesió social.




El Pla Educatiu d’Entorn, liderat per la Direcció d’Ensenyament de Mataró i amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, està format per diversos projectes. El més nou és la creació de la Xarxa d’AMPA/AFA de la ciutat que va iniciar els seus passos el curs passat.






Xarxa AMPA/AFA 




La Xarxa d’AMPA/AFA va néixer el curs 2016-2017 com una plataforma d’entitats amb un doble objectiu: dinamitzar les AMPA/AFA com a entitats dins de la comunitat educativa i promoure la participació de les famílies en els centres educatius. Aquesta iniciativa rep el suport del Moviment Educatiu del Maresme (MEM), l’Agència de Suport a l’Associacionisme de l’Ajuntament de Mataró i amb Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya (FAPAC).




Durant el curs passat, estava formada per 40 AMPA/AFA d’escoles bressol municipals i escoles de primària que es van organitzar per grups de treball territorials. Entre les temàtiques que es van treballar hi va haver les del traspàs d’una junta a una altra; la participació de les famílies; recursos; i projectes de promoció de la participació de les famílies a projectes educatius, entre d’altres. També es va organitzar una jornada d’intercanvi d’experiències on es va fer una formació sobre les noves tecnologies aplicades a la gestió d’una AMPA/AFA.




Aquest curs, 2017-2018, la Xarxa d’AMPA/AFA de Mataró s’organitzarà per temàtiques en comptes de per zones territorials i també es vol ampliar al centres de secundària. Les trobades dels grups són trimestrals, es fa una trobada de tota la Xarxa a inici de curs i una altra a finals de curs per compartir experiències i conclusions. Els temes a treballar en aquest curs són: participació de les famílies; atenció a la diversitat; institut-escola i camins escolars.


 




Patis Oberts




Un altre dels projectes del Projecte Educatiu d’Entorn de Mataró són els Patis Oberts, que consisteix en la dinamització de les pistes esportives de tres escoles de la ciutat fora de l’horari escolar per donar resposta a la necessitat d’infants i joves de disposar d’espais de lleure d’ús públic.




Aquesta iniciativa va iniciar-se el curs 2008-2009 a Rocafonda (Escola Rocafonda), a Cerdanyola (Escola Tomàs Viñas) i el curs passat, 2016-2017, es va ampliar a Pla d’en Boet (Escola Camí del Mig).




Els patis obren de dilluns a divendres de 18.30 h a 20.30 h i disposen d’una persona responsable de la coordinació i d’un equip format per educadors socials i integradors socials que porten la dinàmica i les activitats dels assistents. Cada curs fan servir aquestes espais més de 1.000 infants i joves d’entre 8 i 18 anys.






El projecte de Patis Oberts es treballa de forma transversal amb els serveis de Joventut, Participació, Benestar Social, Policia Local i Ciutadania. Les activitats es programen trimestralment en funció dels interessos mostrats pels infants i joves i en coordinació amb els altres serveis implicats així com amb les entitats dels barris.