Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L'Ajuntament edita l'onzè recull d’empreses amb bones pràctiques en responsabilitat social

Escoltar

L'Ajuntament edita l'onzè recull d’empreses amb bones pràctiques en responsabilitat social

Aquesta edició ha incorporat el punt de vista de l'economia social i solidària en l'avaluació de 33 empreses i entitats del territori

L’Ajuntament de Mataró ha publicat una nova edició de l’"Estudi d’identificació de bones pràctiques de responsabilitat social de les PIMES del territori". En aquesta 11a edició s’ha reconegut la feina que han fet en aquest àmbit 33 empreses i entitats. L’objectiu ha estat fer una mirada des de l’economia solidària tant a empreses proposades per Cafè de Mar que es declaren d’Economia Social i Solidària (ESS) com a d’altres proposades pel Servei d’Ocupació de Mataró que no són d’ESS però de les quals se’n coneixien bones pràctiques de responsabilitat social.





Des de l’any 2004, l’Ajuntament edita l’estudi d’identificació de bones pràctiques de responsabilitat social de les PIMES del territori, amb l’objectiu d’identificar aquelles accions que es fan des de les empreses i que suposen una millora de la gestió empresarial. 

 


La finalitat és deixar constància i difondre-les perquè serveixin d’exemple per a altres organitzacions, així com agrair el seu esforç per ser responsables amb la societat que les envolta. A la vegada, també és un exercici de transparència perquè la ciutadania sigui coneixedora de la implicació que tenen les petites i mitjanes empreses i les entitats de Mataró en el seu entorn socioeconòmic, en la sostenibilitat mediambiental i en el benestar de les persones que les conformen.

 


A través d’aquest estudi es constata que moltes de les petites i mitjanes empreses del territori duen a terme bones pràctiques per convicció i per iniciativa pròpia, però moltes vegades no són conscients que les estan duent a terme ni tampoc no ho tenen recollit per escrit.



 


33 empreses i entitats avaluades





Aquestes 33 empreses i entitats han estat visitades i entrevistades una a una, seguint el procediment habitual del projecte “Pam a Pam”, el mapa que mostra les iniciatives del consum responsable i de l’Economia Social i Solidària a Catalunya. Arran de cada entrevista, s’ha elaborat una fitxa amb el compliment de criteris i propostes de millora que s’ha fet arribar a cada entitat. En general, el compliment dels criteris avaluats ha estat alt, fet que significa que la major part de les petites empreses amb bones pràctiques mostren un sentiment de corresponsabilitat amb la societat que les envolta.

 


Les empreses i entitats reconegudes per les bones pràctiques de responsabilitat social en l’11a edició d’aquest estudi donen feina a un total de 780 persones assalariades i a més de 50 persones voluntàries. El 60 % d’aquestes organitzacions han passat a formar part del mapa “Pam a Pam”.



 


Els criteris de “Pam a Pam”





“Pam a Pam” és un projecte col•laboratiu que compta amb una comunitat de persones que recullen les propostes, les van a conèixer una a una i alimenten el mapa. Per tal d'establir un mètode d'avaluació que permeti consensuar quines entitats poden formar part de Pam a Pam, s'ha elaborat un qüestionari amb 15 criteris a través del qual “Pam a Pam” pot conèixer en profunditat com funciona cada iniciativa i la pròpia entitat o empresa pot fer una autoavaluació. Aquests 15 criteris estan dividits en tres blocs:



-Impacte social: proximitat, comerç just, transparència, integració social, intercooperació, xarxes i gestió económica



-Impacte ambiental: sostenibilitat ambiental, gestió de residus i eficiència energètica



-Organització i treball: forquilla salarial, desenvolupament personal, equitat de gènere,m democràcia interna i programari lliure.