Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró posa en marxa un Pla de xoc per evitar l’abandonament de vehicles a la via pública

Escoltar

Mataró posa en marxa un Pla de xoc per evitar l’abandonament de vehicles a la via pública

La instal•lació de senyalització informativa en els 9 aparcaments on més casos es detecten és una de les accions previstes al Pla de xoc contra l’abandonament de vehicles. Desfer-se d’un vehicle al final de la seva vida útil es pot fer gratuïtament a través dels gestors autoritzats, però els expedients per abandonament s’han incrementat un 23 % i la previsió és arribar als 500 a finals d’any.

Senyalització informativa per evitar l'abandonament de vehicles. Foto: Ajuntament
Senyalització informativa per evitar l'abandonament de vehicles. Foto: Ajuntament

L’Ajuntament ha posat en marxa un Pla de xoc contra els vehicles abandonats a la via pública.Es pretén fomentar que el titular del vehicle en desús o que es troba la final de la seva vida útil sigui qui se’n desfaci gratuïtament portant-lo -o fent-lo portar- a un centre autoritzat de tractament de vehicles fora d’ús per al seu desballestament i descontaminació, enlloc d’exposar-se a una sanció per abandonar-lo a la via pública. Els gestors autoritzats estan preparats per a la valorització dels vehicles i dels seus components i, d’aquesta manera, es redueix l’eliminació de residus i es fa una gestió més sostenible del final del cicle de vida dels vehicles.

Entre les accions previstes al Pla de xoc per evitar l’abandonament de vehicles que ja s’han dut a terme destaquenla modificació de l’Ordenança de Mobilitat per agilitzar els tràmits i la instal·lació de senyalització informativa alertant de la prohibició d’abandonar vehicles i avisant de les sancions a què s’exposen els infractors.

La nova senyalització s’ha instal·lat en els 9 aparcaments –la majoria d’ells provisionals- on es detecta més concentració d’abandonament de cotxes i motocicletes: Sorrall, de la ronda de Josep Tarradellas, de RENFE, del Triangle de Molins, del carrer de Galícia (antigues pistes de conduir), del Parc de Rocafonda, del Parc dels Garrofers, del carrer de Roma, del passeig de Ramon Berenguer III (antic parc de Bombers), de la carretera de Cirera i del carrer de Joan Maragall.

Paral·lelament, PUMSA està treballant en un nou contracte de retirada i gestió de vehicles abandonats.

Més expedients per abandonament de vehicles

El parc de vehicles de Mataró supera els 82.000.Durant els primers 9 mesos de l’any s’han iniciat 480 expedients per abandonament de vehicles, un 23 % més que durant el mateix període de 2021, i la previsió és arribar als 500 a finals d’any.

Quan s’inicia un expedient d’aquest tipus, l’Ajuntament es posa en contacte amb el propietari del vehicle i l’informa que, si vol desfer-se del seu vehicle, pot fer-ho de manera gratuïta a través dels gestors autoritzats. En aquells casos en què el titular del vehicle se’n fa càrrec, es dona el procediment per finalitzat. En els casos en què els expedients continuen endavant, els infractors s’exposen a sancions econòmiques d’entre 400 i 4.000 € en cas d’abandonament. A més, sovint en aquests casos també es detecten altres infraccions com la manca d’assegurança –les sancions poden arribar fins a 1.500 €-; ITV caducada -fins a 200 € de sanció-i estacionament al mateix lloc durant més de 15 dies consecutius - 90 €-.

 

Quan es considera que un vehicle està abandonat?

Els vehicles abandonats són un residu contaminant que genera percepció d’inseguretat al ser un element atractiu per a comportaments incívics; suposen un perjudici a la mobilitat perquè ocupen places d’aparcament; malmeten la imatge de la ciutat perquè degraden l’espai públic; comporten costos de dipòsit, gestió i tractament de vehicles per a l’Ajuntament que superen els 150.000 € l’any; i suposen una càrrega de serveis sense valor afegit per a la Policia Local i als serveis jurídics i per administratius.

Segons l’article 142 de l’Ordenança de Mobilitat, els vehicles abandonats tenen la consideració de residus municipals.

L’Ajuntament podrà ordenar el trasllat d’un vehicle per a la seva destrucció i descontaminació quan:

  • estigui estacionat durant més d’un mes al mateix lloc i li faltin les plaques de la matrícula o presenti més d’un desperfecte o deficiència que faci impossible desplaçar-lo pels seus propis mitjans (pneumàtics punxats; manca de peces necessàries per a la circulació com llums o miralls retrovisors; vidres trencats; oxidació, bonys o altres danys a la carrosseria; interior visiblement degradat o qualsevol altra deficiència que evidenciï la impossibilitat de desplaçament del vehicle)
  • hagin transcorregut més de dos mesos des que el vehicle va ser immobilitzat o retirat de la via pública i dipositat per l’Administració, i la persona titular no hagi formulat al·legacions.

Galeria d'Imatges

Publicat a