Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró organitza una jornada sobre consum amb motiu del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores

Escoltar

Mataró organitza una jornada sobre consum amb motiu del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores

La jornada se celebrarà el 16 de març al Cafè Nou i amb el títol “L’accessibilitat universal en la compra de productes, la contractació de serveis i en la gestió de les reclamacions de consum” posa l’accent en els col·lectius de persones amb diversitat funcional o intel·lectual. Organitzada per l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) està adreçada a tota la ciutadania i al personal tècnic d’associacions i entitats del tercer sector i d’altres administracions.

“L’accessibilitat universal en la compra de productes, la contractació de serveis i en la gestió de les reclamacions de consum” és el títol de la jornada que l’Ajuntament de Mataró ha organitzat amb motiu, el 15 de març, del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores. La jornada es portarà a terme el dijous 16 de març al Cafè Nou (La Riera, 123).

L’objectiu d’aquesta jornada, que començarà a les 9.30 i finalitzarà a les 18 h, és debatre i compartir opinions i experiències al voltant de la igualtat, en l’accés a la contractació de béns i serveis de consum, per part de les persones consumidores de col·lectius amb diversitat funcional o intel·lectual.

Per conèixer de primera mà quines són les incidències amb les quals es troben habitualment aquests col·lectius en el moment de contractar serveis (assegurances, viatges...) i/o comprar productes s’ha convidat a les ponències a la Fundació Maresme, l’ONCE, la Fundació ECOM, la Federació de Persones Sordes de Catalunya FESOCA i a l’Associació DiverMataró, així com a les associacions de persones consumidores FACUA i la CUS. També hi haurà representats de l’Agència Catalana de Consum, la Junta Arbitral de Transports de Catalunya, de la Diputació de Barcelona i de l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No Discriminació de la Generalitat de Catalunya així com de diferents serveis implicats de l’Ajuntament de Mataró.

Durant la Jornada també es farà la presentació d’una guia dels drets de les persones consumidores escrita utilitzant el format de Lectura Fàcil, un sistema per ajudar a remoure les dificultats per comprendre el contingut de les normatives i els contractes. Una eina que les administracions públiques, com el sector comercial i empresarial, han d’anar incorporant quan atenen els seus clients.

Aquesta guia recull alguns dels drets que tenen les persones consumidores que pertanyen als col·lectius de persones amb diversitat funcional o intel·lectual i busca ajudar aquestes persones a ser més autònomes en la presa de decisions en relació amb les seves contractacions de serveis i en la compra de productes.

La guia és el resultat de diverses accions que s'han portat a terme durant aquests últims anys, des del Servei de Benestar Social i des de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor, conjuntament amb totes les entitats que formen part de la Taula d'Accessibilitat de Mataró, en el context de les directrius de les polítiques d'Igualtat d'Oportunitats del Pla de Mandat del Govern Municipal, que tenen per objectiu garantir el benestar personal i col·lectiu a totes les persones independentment de la seva situació social o capacitats.

El programa de la jornada compta amb dues intervencions primeres que són “La protecció dels drets de les persones consumidores i l’accessibilitat universal en la contractació de béns i serveis” i “L’accessibilitat als serveis públics de consum: eines i materials de suport”. Després es portaran a terme dues taules rodones amb les següents temàtiques: “La tramitació de les reclamacions i les denúncies de les persones consumidores en l’àmbit de l’accessibilitat funcional i intel·lectual, des dels diferents organismes competents” i “L’accessibilitat universal. Problemàtiques en el moment de comprar productes i serveis i en l’atenció ciutadana”. La cloenda anirà a càrrec de la regidora de Consum de l’Ajuntament de Mataró, Laura Seijo i la benvinguda la farà l’alcalde, David Bote.

Les persones assistents podran participar voluntàriament a una visita guiada al nou equipament cultural de la Presó i tant el dinar com la pausa cafè es faran al Bar del Cafè Nou, un espai amb compromís ja que la gestió és de la Fundació Maresme.

 

Context

El 15 de març de l’any 1962, en John F. Kennedy, president dels EUA, va pronunciar un discurs davant el Congrés d'aquest país incidint en els drets dels consumidors. Anys més tard, el moviment consumidorista internacional va començar a celebrar cada 15 de març el Dia Mundial dels Drets del Consumidor per augmentar la consciència mundial sobre aquests drets, data que va quedar definitivament instaurada de forma oficial per l'ONU l'any 1983.

L’Ajuntament de Mataró compta l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC), un servei municipal d'atenció directa i gratuïta al qual s’hi poden adreçar les persones consumidores domiciliades a la ciutat per presentar les seves reclamacions.

Mataró a més compta amb la Junta Arbitral de Consum que és l’òrgan administratiu amb el qual es gestiona l’arbitratge institucional de consum i que permet resoldre, de forma vinculat i ràpida, tots els conflictes que puguin sorgir entre les empreses i les persones consumidores de la ciutat. Presta serveis de caràcter tècnic, administratiu i de secretaria, tant a les parts com als àrbitres.

Publicat a