Acta Consell de Mobilitat. 20/05/2008
- Dia
- Hora
- Lloc
- Organisme
Ordre del dia
consell de MOBILITAT
Data: 20 de maig del 2008
Núm: 5
Caràcter: Ordinari
Hora: 19:00 hores
Lloc: Sala de reunions - Via Pública
Hi assisteixen:
Adolfo Pérez Merchan Grup Municipal PSC
Jordi Morales Rodríguez Grup Municipal CUP
Javier Sánchez del Campo Federació d'Associacions de Veïns
Antoni Reniu Móra Federació d'Associacions de Veïns
Miguel García Cabrera Taxistes de Mataró
Jaume Bruguera i Pont CTSA-Mataró Bus
Gregorio García Álvarez Treballadors Mataró BUS
Antoni Fernández Casas/Grup Sarbus (representant al Sr. Anselmo G.Ruiz)
Miquel Àngel Casas Masedo Grup d'Invàlids de Mataró i el Maresme
Pere Badía Ribas Organització Nacional Cecs d'Espanya
Ferran Àngel Garcia Cap Servei de Mobilitat
Leonardo Ávila García Cap Àrea Operativa Policia Local
Josep Ninou i Guàrdia Enginyer del Servei de Mobilitat
Joaquim Sendra Vicens Servei de Manteniment i Serveis (repr. a Sr. Joan Campmajó)
Salvador Serra Abellan Secretari accidental del Consell de Mobilitat
Excusen la seva absència o no assisteixen:
Joan Antoni Baron i Espinar Ilm Sr. Alcalde-President
Octavi Nonell i Carulla Grup Municipal CiU
Jaume Torrent i Oriol Grup Municipal ERC
Juan de Haro Marmolejo Grup Municipal ICV- EUIA
Marc Fernàndez Domínguez Grup Municipal PP
Francesc Teixidó i Pont President Àrea Serveis Territorials
Victoria Geijo Sindicat CCOO
Josep Filbà i Esquerra Unió de Botiguers
Juan Balaguer Ass. de comerciants i professionals Nou Centre Mataró
Antoni Castellví Associació Comercial Plaça de Cuba i rodalies
Jose Luis Soriano Associació de comerç Pla d'en Boet
Joan
Felix Colominas Unió de Xofers (Assistencial Club)
Helena Domínguez Reial Automòbil Club de Catalunya
Jordi Escobar Ruiz Mossos d'Esquadra-Policia de
Manel Catà Zaragoza Bombers de
Albert Gragera i Lladó Promoció del Transport Públic
Altres assistents no vocals:
Antoni Roca Juncà Grup d'Invàlids de Mataró i el Maresme
Alonso Sánchez Aunión Taxistes de Mataró
Ordre del dia
1. Aprovació de l'acta anterior
2. Avaluació i seguiment del Pacte per
3. Elecció segon vocal Consell de Ciutat
4. Resultats de l'auditoria del sector del Taxi a Mataró
5. Concurs del Mataró Bus
6. Setmana de
7. Resultats Enquesta Mobilitat AMTU
8. Temes sobrevinguts
9. Precs i preguntes
Desenvolupament de la reunió
S'inicia la reunió a les 19.05 hores.
El Sr. Vice-President dóna la benvinguda als assistents, i anuncia que es tracta en primer terme el segon punt de l'ordre del dia, per tal que aquells assistents que només hagin vingut en interès del Seguiment del Pacte per
Aprovació de l'acta anterior
No es formula cap esmena, pel que queda aprovada. El Sr. Javier Sánchez pregunta si es va enviar l'anterior acta al que se li contesta que sí, tothora que està penjada a la web municipal.
Avaluació i seguiment del Pacte per
El cap del Servei de Mobilitat explica el document de seguiment i balanç del Pacte per
El Sr. Javier Sánchez exposa que seria interessant saber, a part del nombre de vehicles i habitants de la ciutat, el nombre de carnets de conduir expedits a ciutadans de Mataró, ja que considera que pot servir per a calcular ràtios interessants. També pregunta si hi ha estadístiques de sancions. Respecte els indicadors de sostenibilitat, considera contradictori que malgrat
El Sr. Vice-President destaca els bons resultats que s'assoleixen respecte l'accidentalitat, condicionada per diferents factors entre els quals hi ha una millor conducta per part dels conductors.
El Sr. Miguel García pregunta sobre quin tipus de vehicles s'avalua la contaminació acústica dels vehicles. El cap del Servei de Mobilitat explica que s'avalua tot tipus de vehicles ja que és contaminació del soroll a la via pública.
Elecció segon vocal del Consell de Ciutat
El Sr. Vice-President recorda que hi ha pendent d'escollir el segon vocal que representi al Consell de Mobilitat en el si del Consell de Ciutat. Com que no surt cap voluntari, demana i anima als assistents a pensar sobre la seva possible participació.
Resulats de l'auditoria del sector del Taxi a Mataró
El cap del servei de Mobilitat explica que s'ha enviat el document final de l'estudi realitzat per la consultora MCRIT i destaca diverses conclusions de l'estudi, sense entrar en aquest moment en el seu debat emplaçant en una propera reunió al col·lectiu dels taxistes al seu anàlisi. Entre d'altres, es destaca en l'estudi que no és procedent ampliar el nombre de llicències, ja que això repercutiria en el benefici particular de cada una i el servei està suficientment compensat per la demanda que ofereix, si bé en certs moments de la setmana caldria una millor organització dels torns. Insta també a una modificació de l'Ordenança en diversos àmbits. També aposta per fer un ús més eficient de l'emissora o de sistemes tecnològics. En l'àmbit tarifari considera que no s'ha de poder cobrar el suplement telefònic quan es reclami un servei des d'una parada desatesa. Planteja diversos inconvenients i possibles solucions a dues parades (pl. de les Tereses i parc de Cerdanyola) i considera que crear un àmbit comú amb d'altres municipis de l'entorn de
El Sr. Miguel García explica referent al tema de l'existència mínima per llei de dues llicències dotades de vehicle per a persones de mobilitat reduïda, que hi ha taxistes que estan interessats en dur aquest tipus de vehicles, però que els tràmits dels ajuts són lents i això desincentiva. El Sr. Pere Badía explica que efectivament l'organització ONCE que representa, facilita aquests ajuts mitjançant una Fundació, però accepta que els tràmits globals dels ajuts i també de l'administració pública són lents. El Sr. Pere Badía pregunta al col·lectiu taxista sobre el compliment que les persones invidents portin gossos pigall, tot i que reconeix que no li consta cap queixa a
El Sr. Miguel García avança que els horaris tarifaris dia / nit també van variant en d'altres municipis fins l'horari de
Concurs del Mataró Bus
El Sr. Vice-President manifesta el seu agraïment cap els membres del Consell que van participar a
El cap del Servei de Mobilitat explica que el dia 30 d'abril es va realitzar l'obertura de pliques, que es van presentar 6 empreses diferents, una de les quals va presentar dues variants (és a dir en total 7 ofertes), tal i com permetia el plec de condicions. En aquest sentit s'està procedint durant aquestes setmanes a l'avaluació de les propostes i preveu que a mitjans del mes de juny es podrà elaborar l'informe per tal que
Setmana de
El Sr. Vice-President explica els dos eixos fonamentals en que l'Ajuntament vol incidir enguany aprofitant
El Sr. Javier Sánchez explica que des de
El Sr. Antoni Roca demana un major incís en les mesures d'eliminació de barreres arquitectòniques, que reconeix ja se'n fan, però que sovint l'incivisme d'alguns conductors les anul·len. El Sr. Vice-President explica que aviat s'aprovarà un Pla universal d'accessibilitat, i que Serveis Territorials executen l'eliminació de les barreres a totes les obres pròpies. Es condiciona quan hi ha actuacions per part de serveis públics a la via pública, d'eliminar aquestes barreres un cop finalitzades les obres.
El cap del servei de Mobilitat explica que abans de vacances s'hauria de programar una altra sessió del Consell en el que s'hauria de decidir el programa, ja que a la tornada de les vacances ja no hi haurà temps material.
Resultats Enquesta Mobilitat AMTU
El cap del Servei de Mobilitat explica el document resum de l'enquesta que l'Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU) va encarregar sobre la mobilitat de l'àmbit AMTU tant internament com en relació amb
El Sr. Javier Sánchez pregunta sobre el mode de transport, i el cap del Servei li respon que l'enquesta diu que un 77,1% de la mobilitat dins l'àmbit AMTU es fa amb vehicle privat.
El Sr. Antoni Reniu pregunta si s'ha tingut en compte els trajectes que tenen origen i destí l'àmbit AMTU però que transcorren en part per
Temes sobrevinguts
El Sr. Javier Sánchez exposa la queixa que
El Sr. Javier Sánchez demana estadístiques de sancions del vehicle del Sistema Mòbil d'Identificació de Vehicles (SMIV), tot considerant que contribueix bastant a fer respectar la disciplina viària. El cap del Servei es compromet a facilitar les dades relatives al primer trimestre del 2008. El cap de l'Àrea de Via Pública detalla que s'ha adquirit un nou vehicle substitut de l'anterior, que anirà també destinat a aquesta finalitat i que serà de tipus híbrid.
El Sr. Javier Sánchez demana igualment estadístiques d'actuació del servei de retirada de vehicles. El Sr. Vice-President li respon que seran facilitades quan es portin a
El Sr. Javier Sánchez pregunta sobre el projecte d'un nou aparcament a Cirera i si serà de rotació, documentació del qual s'ha facilitat a la reunió. El cap del Servei de Mobilitat respon que no.
El Sr. Javier Sánchez pregunta sobre la tramitació de la modificació de l'Ordenança de Via Pública, tot dient que no va poder presentar al·legacions en termini, però que està d'acord amb el seu contingut. El Sr. Vice-President li respon que s'han rebut al·legacions (Gremi de constructors, grups municipals, associacions comercials...), que es portarà a
El Sr. Javier Sánchez exposa que ha estat coneixedor que l'empresa operadora del Mataró Bus, Corporación Española del Transporte, ha estat adquirida pel grup Avanza. El cap del Servei de Mobilitat explica que senzillament és un canvi de capital, i que les referències són que aquest s'ha convertit en el segon grup a nivell espanyol en temes de transport públic, i que disposa d'explotacions importants a diferents capitals espanyoles, però que aquest és un tema que no afecta a la concessió de Mataró. El Sr. Jaume Bruguera aporta també la informació que és una empresa britànica que a Espanya s'anomena Avanza i que ha comprat tot el paquet d'operacions de CTSA.
El cap del Servei de Mobilitat demana que els temes sobrevinguts s'enviïn amb la màxima antelació possible per poder-los preparar i respondre amb anterioritat, i que es poden enviar durant tot l'any.
Precs i Preguntes
El Sr. Javier Sánchez formula diferents preguntes relatives al Mataró Bus i sobre els seus recorreguts:
a) Demana que es sincronitzin els semàfors del carrer de València amb els de l'avinguda de
b) Proposa una marquesina a la parada de la ronda de
c) La senyalització horitzontal que es va implementar al carrer d'Irlanda no serveix i proposa pilones. El Sr. Miguel García considera que és més perjudicial pel trànsit els vehicles que entren a l'aparcament de l'hipermercat Mercadona que obtura
d) Considera que s'hauria de senyalitzar "Excepte bus" al gir obligatori des del primer carril de la ronda de Ramon Turró cap al carrer d'Euskadi. El cap del Servei li respon que la maniobra s'ha de fer de totes maneres i que és anàloga a sortir d'una parada. Com d'altres incidències, el fet que hi hagi previst una possible revisió de parades arran de la nova xarxa, es manté de la mateixa manera, tot i que cal avaluar les repercussions que tindrà el trànsit amb la proposta de reordenació de sentits del sector de Via d'Europa.
e) Pregunta si un carnet blau es pot validar dues vegades consecutives, tot explicant que es preocupa pel possible frau. El cap del Servei contesta que s'estudiarà el problema i demana un major incís en les inspeccions també amb la tasca que fan els conductors. El Sr. Jaume Bruguera explica que els validadors depenen del sistema ATM i per tant són sistemes que no es poden modificar.
f) Pregunta sobre els nous horaris implementats a partir del 19 de maig. El Sr. Jaume Bruguera respon que són ajustos horaris, en part per les reclamacions fetes pel Comitè d'Empresa i de resultes dels controls de puntualitat avaluats.
El Sr. Pere Badia pregunta perquè a l'horari de migdia es pot estacionar a la reserva senyalitzada per l'oficina de l'ONCE al carrer de Francisco de Goya. El Secretari respon en qualitat de tècnic de senyalització que l'horari de la reserva concorda amb les hores de funcionament de l'oficina, segons es va acordar en el seu moment.
El Sr. Antoni Roca pregunta perquè no es pot fer la mateixa operació de retall de vorera a
El Sr. Miguel García exposa que el conjunt de taxistes han fet una inversió important en el nou sistema GPS de control de flota i que també espera que l'Ajuntament realitzi actuacions en millora del trànsit, posant com exemple les retencions que pateixen a la muralla de Sant Llorenç, fet que desincentiva aquella parada. El cap del Servei explica que s'han d'anar estudiant millores i el Sr. Vice-President emplaça a concretar en una reunió apart.
El Sr. Miguel García pregunta si s'arranjarà l'accés des del carrer de Vallveric cap a la carretera de Valldeix. El cap del Servei explica que pot dependre urbanísticament de les obres de la variant i el seu desdoblament, però de moment no consta actuació programada. El Sr. Vice-President determina que es recull la pregunta i es donarà trasllat a Serveis Territorials.
El Sr. Alonso Sánchez creu que la senyalització informativa a la plaça de França dóna lloc a error, i alguns vehicles se'n van per l'autopista quan volen anar cap a la zona de l'Hospital.
El Sr. Gregorio García formula diferents qüestions relatives al Mataró Bus i recorreguts:
Sobre el repintat del carril bus i parada al camí Ral, entre les rondes i el carrer de Cooperativa, al que se li respon que havent-hi previstes obres de reurbanització i el fet que en llamborda la pintura no té durabilitat, per tant no està previst cap repintat de forma expressa.
Que al Caminet de les Vinyes hi ha una amplada molt justa i algun vehicle dificulta molt el pas. El cap de l'Àrea Operativa de
Sobre el canvi de carrils a la via d'Europa sortint de la plaça de França considera que s'ha millorat però continua essent perillós. El cap del Servei de Mobilitat l'informa que hi ha prevista semaforització en aquest punt.
La nova regulació de l'estacionament de càrrega i descàrrega a
Pregunta sobre els passos elevats de l'avinguda del Perú que cal suavitzar, al que se li respon que el Servei d'Obres té previst solventar el tema segons consta.
Considera que
Dificultat de l'accés de la parada de la ronda de
A
El Sr. Vice-President demana que aquest tipus de propostes es vehiculin mitjançant l'empresa operadora.
El Sr. Adolfo Pérez pregunta sobre el traspàs de
El Sr. Antoni Reniu considera que el tema dels passos elevats de l'avinguda del Perú dura massa temps i s'ha de fer una reclamació contundent. També considera que les incidències facilitades pels conductors s'han d'agilitzar al màxim, ja que són problemes que ells constaten dia a dia. Exposa un problema d'accés a la parada de la Rambla per part d'una persona de mobilitat reduïda.
El Sr. Antoni Reniu considera que
El Sr. Jaume Bruguera confirma que l'experiència de coixí berlinès provat al passeig de Carles Padrós és molt satisfactori, comparativament amb la banda reductora, afirmació que confirma també el representant del Grup Sarbús Sr. Antoni Fernández . El Sr. Vice-President anuncia que s'anirà implementant progressivament als llocs més prioritaris, com el carrer de Sant Benet.
El Sr. Gregorio García, en representació dels conductors del Mataró Bus, presenta excuses al col·lectiu del GIMM per si els conductors no poden sovint realitzar de forma correcta la parada, i demana que sempre s'avisi suficientment abans de fer la parada per tal de situar correctament el vehicle.
S'acaba la reunió a les 21.05 hores.
El conseller delegat de Via Pública. (Vice-President del Consell )
| L'enginyer del Servei de Mobilitat. (secretari accidental)
Salvador Serra Abellan. |
Mataró, 20 de maig del 2008.