Acta Consell de Mobilitat. 26/06/2008
- Dia
- Hora
- Lloc
- Organisme
Ordre del dia
consell de MOBILITAT
Data: 26 de juny del 2008
Núm: 6
Caràcter: Ordinari
Hora: 19:00 hores
Lloc: Sala de reunions - Via Pública
Hi assisteixen:
Adolfo Pérez Merchan Grup Municipal PSC
Javier Sánchez del Campo Federació d'Associacions de Veïns
Antoni Reniu Móra Federació d'Associacions de Veïns
Jaume Bruguera i Pont CTSA-Mataró Bus
Gregorio García Álvarez Treballadors Mataró BUS
Antoni Fernández Casas/Grup Sarbus (representant al Sr. Anselmo G.Ruiz)
Miquel Àngel Casas Masedo Grup d'Invàlids de Mataró i el Maresme
Albert Gragera i Lladó Promoció del Transport Públic
Joan Soler Serratosa Cap de l'Àrea de
Ferran Àngel Garcia Cap Servei de Mobilitat
Josep Ninou i Guàrdia Enginyer del Servei de Mobilitat
Joan Campmajó Vallmajor Servei de Manteniment i Serveis
Salvador Serra Abellan Secretari accidental del Consell de Mobilitat
Excusen la seva absència o no assisteixen:
Joan Antoni Baron i Espinar Ilm Sr. Alcalde-President
Octavi Nonell i Carulla Grup Municipal CiU
Jaume Torrent i Oriol Grup Municipal ERC
Juan de Haro Marmolejo Grup Municipal ICV- EUIA
Marc Fernàndez Domínguez Grup Municipal PP
Jordi Morales Rodríguez Grup Municipal CUP
Francesc Teixidó i Pont President Àrea Serveis Territorials
Victoria Geijo Sindicat CCOO
Josep Filbà i Esquerra Unió de Botiguers
Juan Balaguer Ass. de comerciants i professionals Nou Centre Mataró
Antoni Castellví Associació Comercial Plaça de Cuba i rodalies
Jose Luis Soriano Associació de comerç Pla d'en Boet
Joan
Felix Colominas Unió de Xofers (Assistencial Club)
Helena Domínguez Reial Automòbil Club de Catalunya
Miguel García Cabrera Taxistes de Mataró
Jordi Escobar Ruiz Mossos d'Esquadra-Policia de
Manel Catà Zaragoza Bombers de
Pere Badía Ribas Organització Nacional Cecs d'Espanya
Leonardo Ávila García Cap Àrea Operativa Policia Local
Altres assistents no vocals:
Antoni Roca Juncà Grup d'Invàlids de Mataró i el Maresme
Juan Giménez Grup Sarbus
Ordre del dia
1. Aprovació de l'acta anterior
2. Objectius del Programa d'Actuació Municipal 2009
3. Proposta tècnica d'adjudicació de la nova concessió del servei Mataró Bus
4. Setmana de
5. Temes sobrevinguts
6. Precs i preguntes
Desenvolupament de la reunió
S'inicia la reunió a les 19.05 hores.
Aprovació de l'acta anterior
No es formula cap esmena, pel que queda aprovada.
Objectius del Programa d'Actuació Municipal 2009
El cap de l'Àrea de Via Pública fa referència a la demanda del Consell de Participació de que en el si del Consell de Mobilitat es defineixin 3-4 grans eixos d'actuació per al PAM 2009. Posteriorment cada eix es concretarà amb accions més específiques. Els 4 eixos que proposa són:
A) MILLORAR
B) INCREMENTAR L'ÚS DE
C) MILLORAR
D) EXECUTAR EL PLA D'APARCAMENTS 2007-2011, per tal de reduir la pressió dels vehicles sobre l'espai públic i contribuir a una mobilitat més sostenible.
Els assistents mostren el seu acord amb aquest plantejament, però fan diverses observacions. El Sr. Javier Sánchez considera que aquests dos eixos referents al transport públic i al pla d'aparcaments estan suficientment avançats i desenvolupats, i que s'ha de fer especial incís en el vianant. El Sr. Antoni Roca reclama reforçar l'accessibilitat universal. El Sr. Adolfo Pérez considera que s'han fet moltes actuacions en els darrers anys en la millora de l'accessibilitat.
El Sr. Javier Sánchez proposa la posta en marxa del bitllet escolar. El cap de l'Àrea de Via Pública li respon que amb la nova concessió del transport públic urbà s'implantarà definitivament i única el sistema tarifari integrat, que ja contempla títols per a joves i estudiants. Malgrat això, es concretarà en un estudi.
El Sr. Javier Sánchez demana concretar a quines escoles es farà el camí escolar. El Sr. Vice-President respon que aquest projecte es treballarà conjuntament amb l'Institut Municipal d'Educació, i que en el seu moment es concretaran les escoles que formaran part del projecte. De tota manera avança que hi ha interès en realitzar una actuació a la zona centre de la ciutat.
El Sr. Albert Gragera esmenta que cal focalitzar esforços en el tema de la intermodalitat sobretot amb
El Sr. Jaume Bruguera considera que si es guanya velocitat comercial al transport públic, es poden guanyar freqüències de pas alhora que el consum de combustible baixi.
Per tal de facilitar el desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda, el Sr. Javier Sánchez demana que tots els escossells dels arbres estiguin tapats, com a mínim els del voltant de les parades de l'autobús. El cap del Servei de Manteniment i Serveis informa que s'han realitzat unes actuacions en aquest sentit i que la voluntat és de poder-ne anar fent més o bé implementar reixes.
El Sr. Javier Sánchez exposa uns exemples de voreres que fa temps reclama es faci alguna actuació (Camí Ral, Camí Fondo, passeig Marítim). El Sr. Vice-President respon que a la darrera reunió del Consell es va informar sobre el Pla d'Accessibilitat Universal, treball molt extens elaborat sota la coordinació de l'Àrea de Serveis Personals i que contempla l'adequació i l'accessibilitat per a tothom pels propers anys.
El Sr. Javier Sánchez proposa la renovació del Pacte per
El Sr. Javier Sánchez proposa l'actualització del Pla de Mobilitat Urbana. El cap de l'Àrea de Via Pública respon que ja és un objectiu del PAM 2008 i que s'està en procés de revisió del PMU.
El Sr. Javier Sánchez proposa la participació a la comissió de l'Agenda 21. El Sr. Vice-President respon que tot i que és un tema que lidera Ciutat Sostenible, l'Àrea de Via Pública també hi participarà.
El Sr. Albert Gragera proposa fer incís en el tema ferroviari. El cap de l'Àrea de Via Pública proposa incloure dins el PAM de 2009 una actuació conjunta amb l'Àrea de Serveis Territorials en el sentit de vetllar per l'acompliment del pla ferroviari. El Sr. Antoni Roca ofereix la col·laboració del GIMM.
El Sr. Gregorio García pregunta sobre la possibilitat de construir una estació d'autobusos. El Sr. Vice-President informa que és una demanda que es va presentar en el Ple municipal, i que s'ha de fer un informe en aquest sentit. El cap del Servei de Mobilitat planteja les 2 lectures de la situació actual del transport interurbà: per una banda l'estrategia de penetració dins la ciutat amb parades que facilita l'accés als usuaris, i per l'altra que amb la situació actual de l'estació de ferrocarril no permet fer una estació d'autobusos propera que permeti l'intermodalitat, fet que s'ha de plantejar amb el nou escenari ferroviari.
Proposta tècnica d'adjudicació de la nova concessió del servei Mataró Bus
El Sr. Vice-President remarca la importància del procés participatiu en la definició dels criteris del plec de condicions, i presenta la proposta tècnica del servei de Mobilitat sobre l'adjudicació que en el mateix dia s'ha informat a
El cap del Servei de Mobilitat procedeix a la presentació en pantalla de la proposta tècnica de forma esquemàtica dels diferents elements de valoració de les 7 propostes presentades per 6 empreses, tot remarcant les diferents filosofies de servei. L'estudi realitzat pel servei conclou que l'oferta més favorable pels interessos de l'Ajuntament pertany a la proposta presentada per l'empresa Corporación Española de Transporte amb les millores de servei presentades.
El Sr. Javier Sánchez puntualitza que el nou marc de seguretat viària pot promoure als ciutadans a deixar el vehicle privat en els seus desplaçaments d'oci nocturn.
El Sr. Albert Gragera considera que les propostes presentades podrien haver significat un major impuls al transport públic si la xarxa de vials de la ciutat s'hagués redefinit tenint en compte les necessitats de la xarxa de bus urbana. Posa per exemple que no considera adient que els autobusos circulin pel carrer de
El Sr. Antoni Reniu exposa que qualsevol canvi pot crear reticències als usuaris pel que cal una campanya informativa i pedagògica de l'explicació de la nova xarxa. El cap de Via Pública respon que aquesta campanya de comunicació està prevista i que es treballarà conjuntament amb l'empresa que en resulti adjudicatària del servei.
El Sr. Gregorio García considera que a les noves zones de la ciutat caldria implementar més carrils bus.
Setmana de
El cap de Via Pública recorda les dues línies sobre les que es vol incidir amb motiu de
Sobre el Civisme anuncia que s'inclourà en el butlletí municipal un article sobre aquest assumpte. També que es reeditarà la guia "Bellugar-se per Mataró". Les pantalles de TV a l'interior dels vehicles de Mataró Bus també serviran per donar informació durant la setmana, així com els plafons electrònics. Es farà incidència en la informació del transport nocturn ja que està estretament lligat amb l'oci nocturn. La seguretat dels vianants estarà relacionada amb activitats amb els casals d'avis. En col·laboració amb una fundació externa, es farà una campanya sobre la conducció i l'alcohol. També els cursos alternatius a la denúncia tindran el seu paper durant
El Grup d'Invàlids de Mataró i Maresme (GIMM) anunciarà la seva proposta d'activitat.
Respecte a les activitats a les escoles, s'ha proposat a l'IME l'adhesió a les activitats previstes en
En definitiva, es planteja una actuació positiva durant
Temes sobrevinguts
a) Reforma del Reglament del Consell de Mobilitat.
El Sr. Javier Sánchez ha presentat la proposta de revisar el Reglament del Consell de Mobilitat. El Sr. Vice-President li respon que el grup municipal de CiU també va fer la mateixa demanda al Ple municipal per tal de permetre la participació del col·lectiu Mataró Sense Barreres (MASBA), grup que properament té concertada una entrevista amb el Servei de Mobilitat. El Sr. Vice-President conclou que hi ha la voluntat de permetre una major participació, però cal veure la fòrmula més idònia, ja que el Reglament actual es va aprovar recentment.
El Sr. Javier Sánchez també demana que en el Consell de Mobilitat hi hagi un representant del Servei d'Obres.
b) Pla Metropolità de Mobilitat de Barcelona i Pla de Transport de Viatgers de Catalunya
El Sr. Javier Sánchez considera que aquests dos plans són importants per a Mataró i pregunta quines accions ha fet l'Ajuntament en aquest sentit. El cap del Servei de Mobilitat respon que respecte el Pla Metropolità s'ha de realitzar una valoració conjunta amb els Serveis Territorials de l'Ajuntament, i que l'Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (a la qual està adherida la ciutat de Mataró) presentarà al·legacions de forma conjunta al Pla de transport de viatgers de Catalunya, si bé no afecta de forma significativa a la ciutat.
c) Pla de Desenvolupament Econòmic i Social
El Sr. Javier Sánchez pregunta sobre els aspectes de mobilitat del PDES i perquè no s'inclou al PAM 2009. El cap del Servei de Mobilitat li respon que es tracta d'accions que constaven al PAM 2007, de les quals ja es va donar compte en aquest Consell de Mobilitat.
d) Nova Ordenança de Via Pública
El Sr. Javier Sánchez pregunta sobre la possibilitat d'editar en paper
e) Connexions de la línia del Maresme de ferrocarril amb l'aeroport de Barcelona
El Sr. Antoni Reniu pregunta sobre la gestió d'aquesta reclamació. El cap de l'Àrea de Via Pública informa que des de l'Ajuntament ja s'ha reclamat, però la perspectiva és a llarg termini donada la impossibilitat física actual per establir l'esmentada connexió.
f) Ampliació de la cobertura de les línies de l'Empresa Casas
El Sr. Antoni Reniu proposa millorar la cobertura de les línies interurbanes a la zona de llevant de la ciutat aprofitant les futures noves connexions amb
S'acaba la reunió a les 21.03 hores.
El conseller delegat de Via Pública. (Vice-President del Consell )
| L'enginyer del Servei de Mobilitat. (secretari accidental)
Salvador Serra Abellan. |
Mataró, 26 de juny del 2008.