ERC-MES insistim pel dret al servei bàsic dels enterraments d'altres confessions

El grup municipal d'Esquerra Republicana - Moviment d'Esquerres Mataró demanem oferir un espai al cementri municipal a la comunitat islàmica per a enterraments durant aquest període d'excepcionalitat, així com executar els projectes previstos en aquest sentit, que mai s'han executat.

Des de l’inici del passat mandat 2015-19 el Grup Municipal de d’Esquerra Republicana - Moviment d’Esquerres Mataró hem estat insistint en la necessitat de resoldre definitivament els serveis funeraris universals, respectuoses amb els diferents ritus, un dels serveis a prestar a la ciutadania per part de l’Ajuntament de Mataró.

Històricament, la comunitat musulmana mataronina ha demanat una cosa molt lògica i normal. El dret a poder ser enterrat al cementiri municipal de Mataró com qualsevol altre ciutadà de la nostra ciutat. I ja des del 1999, el Ple de l'Ajuntament de Mataró, aprova l'ampliació del cementiri de les Valls. I, en aquesta ampliació, s'hi contempla la possibilitat de fer enterraments a terra, respectant tots els principis i ritus funeraris . Es van fer diferents projectes. Almenys dos: un el 1999 i un altre el 2007 (del qual disposem d'alguns dels plànols). Malauradament, mai s'ha executat.

Considerem que els enterraments, d’acord amb les diferents creences religioses de les persones (amb acords signats per Espanya i Catalunya), són un dret per la ciutadania i un deure pels ajuntaments. I així queda recollit de forma clara en el marc legal vigent. I com no podria ser d'altre manera, els enterraments musulmans eren i continuen essent perfectament compatibles amb la normativa vigent.

Fins ara i inclús en l’actualitat, moltes persones de religió musulmana eren encara nascudes fora d’Espanya i en molts casos, disposaven (i segueixen disposant) d’assegurances de repatriació als seus països d’origen.

La situació creada per la malaltia de la Covid-19 i les mesures decretades al respecte, incloent-hi el tancament de l'espai aeri que impossibilita les repatriacions, han posat de manifest la manca d'espais als cementiris per a aquesta comunitat. A Mataró coneixem casos de conciutadans en aquesta situació i, no els podem girar l'esquena. En conseqüència, pensem que és urgent i ineludible, donar a les seves famílies la via per acomplir els seus drets cívics i humans.

Per aquests motius exposat, des del Grup Municipal d’Esquerra Republicana - Moviment d’Esquerres Mataró, considerem que el funcionament del cementiri de Mataró ha de respondre a la filosofia d’un espai per a tothom. Tant de les persones catòliques, com ortodoxes, evangèliques, musulmanes o de les persones a-confessionals. I per això formulem el següent prec al govern municipal:

1. L'Ajuntament de Mataró destinarà amb caràcter d'urgència un espai del cementiri municipal per a poder fer els enterraments, d'acord amb els ritus i requeriments de la fe musulmana, en aquest període de crisi pel Coronavirus,. D'aquesta manera, l'Ajuntament de Mataró donarà també una solució immediata a les famílies que no poden procedir a la repatriació dels cadàvers dels seus familiars morts pel coronavirus.

2. Una vegada hagi passat la situació de crisi sanitària, i d'acord amb les comunitats implicades, l'Ajuntament de Mataró procedirà immediatament i sense més dilació, a executar els projectes de 1999, de 2007 o una actualització d'aquests mateixos. La data d'execució hauria de ser abans del 31 de desembre d'aquest 2020. Considerem però que davant la situació creada per la crisi sanitària, podem fixar un termini màxim i improrrogable sobre el 30 de juny del pròxim 2021.