Manifest 25 de Novembre - Dia Internacional per l'eliminació de les violències envers les dones

Avui i cada dia, volem manifestar el nostre rebuig cap a qualsevol tipus de violència masclista i fer un pas més en el compromís per erradicar aquesta vulneració dels Drets Humans de les dones.

Un any més denunciem fermament la violència que patim les dones i que es manifesta de moltes maneres com una conseqüència, i un instrument alhora, de la desigualtat entre homes i dones, i de les relacions de dominació que existeixen en aquesta societat patriarcal.

Parlem de violències masclistes, amb plural, perquè la violència sexual, la violència econòmica, la violència simbòlica, la violència vicària i totes aquelles situacions de discriminació patides per les dones pel simple fet de ser-ho són, també, violències masclistes. Aquestes no diferencien entre edats, classes socials, procedències o altres estructures socials. Tot i que el patriarcat és un sistema discriminatori que afecta al conjunt de la societat. El degoteig constant d’assassinats no és més que la punta de l’iceberg d’una problemàtica estructural de la nostra societat. Enguany s’han produït 22 feminicidis als Països Catalans. No oblidem els feminicidis familiars i els assassinats infantils per violència masclista.

Aquest any 2021 encara ha estat un any diferent on hem hagut de compaginar les diferents realitats i maneres noves de viure. Aquesta situació no ha reduït les violències masclistes. Han continuat invisibilitzades i augmentant. El confinament, el 2020, va convertir els habitatges en espais no segurs on les dones s’han vist avocades a conviure amb el seu agressor. Aquest 2021 hem anat recuperant la mobilitat i l’espai públic de manera progressiva i amb això, han sortit a la llum casos amagats per la pèrdua del control sobre elles, que els agressors havien mantingut durant el confinament.

S'ha de canviar la base socioeconòmica de la nostra societat, acabant amb el patriarcat i posar la vida i les cures al centre. I és per això que volem un estat amb una base feminista, que prioritzi acabar amb les violències envers les dones, no només els casos més visibles, com els assassinats i les violacions, sinó també les violències quotidianes que passen més desapercebudes i que són més difícils d’atacar però que legitimen i reforcen un sistema discriminatori. Una República Catalana amb polítiques públiques encaminades a la prevenció centrada en l’educació afectivo-sexual que generi noves maneres de relacionar-se i una República Catalana amb un sistema judicial fort que apliqui una justícia amb perspectiva de gènere. Les dades ens diuen que quasi el 82% de les víctimes de les violències masclistes no denuncien, principalment, perquè no confien en el sistema judicial i perquè tenen por de les possibles represàlies per part de l’agressor. Davant d’això, l’única resposta pot ser aplicar la mirada feminista a la justícia i a totes les polítiques.

Implicar-nos, sent agents transformadors, des de la ciutadania fins a les institucions públiques, és l’única manera d’assolir els nostres objectius feministes i garantir els drets de les dones. Volem una societat de dones i homes lliures on la violència contra les dones en cap cas estigui legitimada sinó que es condemni i es rebutgi. Perquè les dones ens volem vives i lliures.