Proposem un xec de 20 euros per reactivar el comerç local

Proposem un xec de 20 euros per reactivar el comerç local

La greu situació econòmica i social generada per la pandèmia, agreujada encara més pels decrets de tancament durant 15 dies dels establiments dedicats a la restauració i altres serveis personals, i el nou estat d’alarma i la restricció a la mobilitat nocturna, ha obligat a les administracions públiques a dictar noves mesures d’ajut a aquests establiments que s’han vist obligats a aturar temporalment la seva activitat.

La Generalitat ha aprovat, entre d'altres, un paquet de mesures urgents per aquests sectors per facilitar la rebaixa dels imports dels lloguers fins al 50%, ajudes de fins a 1.500 € per autònoms i pimes de bars, restaurants i centres d'estètica o línies de crèdit de fins a 15.000 € per donar liquiditat a les empreses.

Per la seva part, l’Ajuntament de Mataró, a través de la Taula de Reconstrucció Social i Econòmica, ha pres també algunes decisions per ajudar el comerç de proximitat i el sector de la restauració. Des de la condonació de les taxes de terrasses i de brossa comercial, fins a ajudes per a la digitalització, assessorament per a l’optimització de les potències elèctriques, la subvenció dels interessos de préstecs sotscrits per liquiditat o avançament del pagament dels ERTOs.

En aquests moments, el Grup Municipal d'ERC-MES, pensem que és necessari el llançament d'una campanya comercial i també de sentiment de ciutat.

En efecte, les circumstàncies que hem viscut tots aquests mesos ens han fet adonar de l'enorme importància del comerç de proximitat per la nostra vida quotidiana i que ajudar a la seva supervivència i adaptació, és clau.

Per això, pensem que cal que l'Ajuntament de Mataró posi en marxa de manera immediata una campanya de suport al comerç local per reactivar la demanda amb la major força i velocitat possibles i per estimular l'hàbit de compra de tota la ciutadania en el comerç local de proximitat. I afrontar així la difícil situació que ha obligat a una part dels establiments de la ciutat a aturar la seva activitat temporalment.
Aquesta campanya consistiria en la distribució d'un val de descompte de 20 € a cadascuna de les prop de 50.000 llars de Mataró per incentivar el consum de productes i serveis a les botigues de proximitat.

La mesura permetria que, gastant 40 € a un comerç local, l'Ajuntament en financés 20. Una mesura per ajudar el comerç i restauració en aquesta segona onada, amb efectes (no només econòmics) a curt termini i que ha funcionat bé a altres municipis (Sant Cugat, Reus i altres) i està en projecte a molts altres.

Per tenir èxit, és imprescindible la màxima complicitat de la ciutadania, i pensem que s'obtindria amb una campanya d'aquestes característiques.

La campanya seria universal i directa a totes les famílies i estaria orientada a petits comerços, bars i restaurants i serveis a les persones, amb una sèrie de requisits, entre els quals disposar d'establiment físic a Mataró, haver-se vistos obligats a tancar ja durant l'estat d'alarma anterior, disposar d'un nombre màxim de treballadors i establint també un import màxim acumulat de compra per cadascun.

Caldrà establir també el sistema perquè els establiments que vulguin participar d'aquesta subvenció, es puguin registrar a aquesta campanya.

A aquest respecte, per agilitzar i aconseguir una resposta més àmplia dels establiments mataronins, seria desitjable compartir tot el desenvolupament del projecte amb les associacions de comerciants, hostaleria i restauració de Mataró i aprofitar també les plataformes i directoris ja creats tant per l'Ajuntament, com per NEM, Gremi d'Hostaleria i el Marketplace d'ApropMataró.

L'expedició de bons de compra a cadascuna de les famílies de la ciutat (als voltants de 50.000) representaria, si fossin finalment d'un valor unitari de 20 €, un pressupost màxim d'un milió d'euros. La campanya podria deixar el doble, 2 milions d'€, en vendes pel comerç local i representaria també una excel·lent acció d'animació comercial i ciutadana, que estimularia encara més les ganes de sortir, de passejar, de mirar aparadors, de conèixer l'oferta comercial local i de comprar... Naturalment, en el moment que les autoritats determinin i amb totes les mesures de seguretat que es dictaminin.

Com finançar aquesta acció? Després de molts mesos de reclamació per part de tot el municipalisme, finalment el Govern d'Espanya ha portat al Congrés dels Diputats una proposta de suspensió de la regla de la despesa i dels objectius d'estabilitat pressupostària, amb l'objectiu de permetre als ajuntaments una millor resposta a la crisi social i econòmica derivada de la COVID19.
Així doncs, es podran gastar els romanents municipals sense aquest límit de la regla de la despesa i es podrà fer a qualsevol tipologia de despesa, corrent o d'inversió.

La posada en marxa d'aquesta subvenció hauria de ser tan immediata com sigui possible. Quedarà a consideració del Govern Municipal (que finalment decidirà si implanta o no aquesta mesura) el moment de posar-la en marxa, que en la nostra opinió, hauria de tenir en consideració la maximització de la propera campanya de Nadal.

Per totes aquestes raons, el Grup Municipal  d'Esquerra Republicana-Moviment d'Esquerres, proposem l'adopció dels següents:

ACORDS
1. En estreta col·laboració amb les associacions de comerciants i gremis de la ciutat, el Govern Municipal portarà a terme aquesta campanya d'estímul al comerç local i la restauració, i la tindrà a punt d'execució per començar abans de la campanya de Nadal.