Crònica del Ple ordinari del mes de maig (05/05/2022)

Crònica del Ple ordinari del mes de maig (05/05/2022)

El Ple ordinari de maig va arribar precedit, com sempre, de l’Audiència Prèvia, però també de la celebració de les Juntes generals d’Aigües de Mataró i PUMSA, que aprovaven els seus comptes generals. La modificació del Pressupost 2022 per desenvolupar nous programes i inversions i per fer front a despeses sobrevingudes va ser el tema principal d’un Ple, que també va servir per aprovar la modificació de planejament dels Entorns Biada i els canvis en l’Ordenança de llicències urbanístiques.

A l’Audiència Prèvia al Ple de maig va haver 5 intervencions, el màxim previst pel Reglament Orgànic Municipal. En primer lloc va intervenir Eduard Giménez en relació al temps de resposta del servei d’ambulàncies. Després van tenir lloc tres intervencions a càrrec d’Emilio Molinero, Erik Iniesta i José Casado en relació a aldarulls produïts la setmana anterior al barri de Rocafonda.  L’última paraula demanada va ser per a Mariano López en nom de Marea de pensionistas i per reclamar la restauració del mural reivindicatiu de l’entitat a l’avinguda del Corregiment de Mataró.

Abans de l’inici del Ple es van celebrar les juntes generals de les societats municipals Aigües de Mataró i PUMSA, que van aprovar els seus comptes anuals de l’exercici 2021. En el cas d’Aigües de Mataró, amb un resultat positiu d’1 milió d’euros que s’invertirà en la millora de les infraestructures i en la digitalització per assegurar la qualitat del servei; i pel que fa PUMSA l’exercici 2021 es va tancar amb un resultat positiu de 698.032 €.

Malauradament, el Ple de maig va haver de començar amb un minut de silenci per la mort de 4 dones víctimes de violència masclista. Després d’aquest moment de record per a les víctimes d’aquesta xacra, el Ple va designar la regidora Cristina Sancho com a representat de l’Ajuntament a la Fundació TecnoCampus en substitució de Francisco Javier Garcia Gerp.

En l’àmbit econòmic, el Ple va aprovar una modificació del Pressupost 2022 per import de 13,8 milions que, principalment, destinarà romanents i ingressos extraordinaris a prioritats i inversions de futur. D’aquesta manera, la modificació permetrà executar programes nous, com la posada en marxa d’un equip de serenos, inversions de futur com l’adquisició de la part pendent de Can Cruzate, i fer front a despeses sobrevingudes com l’augment de preu dels subministraments.

El Ple també va aprovar desafectar de la qualificació de domini públic 1.681 m2 d’una finca municipal que se cediran a la Generalitat per fer l’ampliació del CAP Rocafonda. Així mateix, es van aprovar les modificacions dels preus públics de Cultura: la samarreta de Les Santes tindrà un cost de 12 € (totes les talles) i el preu del got solidari serà d’1 €. També es va aprovar modificar alguns preus públics d’educació per al curs 2022-2023 relatius a la gratuïtat de P2 de les Escoles Bressol i a d’altres preus de l’Escola Municipal de Música de Mataró i de l’Escola d’Adults de Can Noè. Pel que fa a temes de contractació, el Ple va aprovar modificar el contracte de la neteja d’edificis municipals per ampliar les hores de servei anuals. Entre altres qüestions, els canvis són fruït de l’obertura de l’Espai Mataró Connecta.

En l’àmbit urbanístic, el Ple va aprovar provisionalment la modificació puntual del Pla General en l’entorn dels carrers de Miquel Biada i de Francisco de Goya. La proposta de planejament manté l’objectiu de transformar sòls industrials en desús i contribuir a crear una nova centralitat de la ciutat. També es va procedir a l’aprovació provisional de la modificació de l’ordenança de llicències urbanístiques per millorar diferents aspectes i atendre demandes ciutadanes i d’operadors, revisar la Carta de colors de façanes i introduir aspectes referents al compliment de l’eficiència energètica.

El Ple va aprovar també les bases dels ajuts del programa “Aixequem persianes”, que vol recuperar activitat en els barris reobrint locals en desús. S’adreça a propietaris de locals buits i a persones que volen iniciar un negoci, i al 2017 va atorgar 120 ajuts.

En l’àmbit de la seguretat i la protecció civil va tenir lloc un acord d’importància cabdal: el Ple va aprovar definitivament la revisió del Document Únic de Protecció Civil Municipal (DUPROCIM), que actualitza la informació sobre tots els riscos que poden afectar a Mataró d’acord amb els diferents plans d’actuació. I en l’àmbit cultural i institucional, es va aprovar el recolzament de l’Ajuntament a la proposta de l’Agrupació Sardanista Santa Anna d’atorgament de la Creu Sant Jordi al lutier Miquel Puigdellívol i Busqué.

A l’apartat d’impuls i control del Govern, el Ple va aprovar per unanimitat una proposta de resolució presentada per ERC-MES-AM per un abordatge integral de les problemàtiques relacionades amb el soroll a Mataró. També es van debatre 9 preguntes i 2 precs presentats pels grups de l’oposició sobre temes com la nova estació de rodalies, els sistemes de control pressupostari en l’execució d’obres municipals o la commemoració de l’aniversari de República.