Crònica del ple ordinari del mes de febrer (01/02/2024)

Crònica del ple ordinari del mes de febrer (01/02/2024)

L’aprovació inicial de les modificacions de les ordenances de les Prestacions patrimonials públiques de caràcter no tributari de l’aigua, del servei de clavegueram i dels serveis, treballs i subministrament complementaris a la venda de l’aigua, ha estat un dels punts més rellevants del ple ordinari del mes de febrer.

Ple ordinari del mes de febrer. Foto: Ajuntament

Just abans de començar el ple, va tenir lloc l’Audiència Prèvia, es tracta d’un espai de participació en el qual s’atenen els precs i preguntes de la ciutadania. En aquesta edició es va comptar amb cinc intervencions: en primer lloc va prendre la paraula Maria Teresa Diví en representació de l’Associació per la Defensa del Patrimoni Cultural de Mataró i el Maresme, ADEPAC MIM, que es va interessar per la consideració del jaciment arqueològic de Ca la Madrona com a Be Cultural d’Interès Local. Tot seguit van intervenir la ciutadana, Martha González que va demanar a l’Ajuntament orientació i intervenció davant d’una situació personal de necessitat d’habitatge. També va prendre la paraula, en aquesta Audiència Prèvia al Ple ordinari del mes de febrer, Sonia Jiménez, que va exposar un cas relacionat amb serveis socials, habitatge i infància. Així mateix, una representant dels treballadors d’Aigües de Mataró, Cristina Díez, va intervenir per preguntar sobre la sentència judicials envers la demanda dels treballadors d’aquesta companyia.  I finalment, com a intervenció sobrevinguda, va parlar el ciutadà Joan Carles Montero, que va denunciar les deficiències en el servei de la línia de transport interurbà 865, que uneix Mataró amb la Universitat Autònoma de Barcelona a Bellaterra.

Després de l’Audiència Prèvia es va iniciar el ple que va començar amb un minut de silenci com a mostra de rebuig a la violència de gènere; en concret per l'assassinat d'una dona a Torroella de Montgrí, presumptament víctima de violència masclista,  i dos infants víctimes de violència vicària a Barcelona.

Tot seguit es va iniciar la sessió plenària i un dels primers punts que es van tractar va ser l’aprovació inicial de les ordenances que regulen les diferents tarifes que integren la factura de l’aigua. La pujada , que es deu a l’augment del preu de l’aigua que es compra al sistema Ter-Llobregat i pels costos acumulats durant 10 anys sense pujar tarifes, permetrà també seguir invertint en la millora de la xarxa. Per a una família de 3 persones l'increment mitjà serà d’ uns 10 €/any.

En el següent punt es va aprovar mitjançant el Reconeixement Extrajudicial de Crèdit obligacions per un import de 70.830,21 euros.

Pel que fa a Recursos Humans, en la sessió celebrada dijous 1 de febrer es va aprovar la proposta d’aplicació del conveni de personal laboral de l’Ajuntament de Mataró a personal subrogat de la Biblioteca Popular i de l'empresa que realitzava el servei d’atenció telefònica.

El plenari va tractar dos punts sobre qüestions urbanístiques. Per una banda es va fer l’aprovació provisional de la Modificació Puntual del Pla de Millora Urbana PMU-02 El Rengle UE-1.1, UE -1.2 i UE-1.3 de la Illa 1. En aquest cas i a petició de promotors privats, es promouen modificacions no substancials que flexibilitzen les possibilitats d'aquesta illa.  També pel que fa urbanisme el Ple va donar llum verda al text refós de la Modificació Puntual del Pla General El Sorrall 2019 que incorpora les prescripcions tècniques fetes per la Comissió Territorial d'Urbanisme de l'Arc Metropolità de Barcelona.

En els tres punts següents es va donar compte de temes relacionats amb el Servei d’Igualtat i Diversitat Ciutadana. El Pla Jove x Mataró 2023-2027 que té com a eixos bàsics l’emancipació; la transformació i la cocreació; el benestar i la salut; la igualtat, la diversitat i la inclusió social; i la referencialitat i la comunicació. L’actualització del Pla d’Acció de Mataró com a Ciutat Amiga de les Persones Grans 2023-2026 que té com a eixos principals treballar per un espai físic amigable amb les persones grans, incrementar la seva participació i millorar els serveis municipals. Finalment durant la sessió es va donar compte de l’aprovació de la pròrroga per a l’any 2024 del III Pla d’Igualtat de Gènere i l’annex per a les polítiques LGTBI.

Pel que fa als temes del Servei d’Habitatge es va votar a favor del conveni de col·laboració entre l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Ajuntament per a la gestió de l’Oficina Local d’Habitatge en el període 2024-2027.

En l’apartat d’impuls i control al govern es van presentar 5 propostes de resolució, 9 precs i 3 preguntes.

Pel que fa a les Propostes de resolució, es va aprovar la de Junts per Mataró en la qual s’acordava fer un estudi sobre l’efectivitat de realitzar tests d'ADN als animals de companyia per controlar l'incivisme en les deposicions; la presentada pel PP, amb una esmena de la CUP,  sobre l’assetjament escolar;  i la que va presentar ERC, també amb esmena de la CUP, per fer un homenatge anual, com a ciutat, a l'alcalde Josep Abril i Argemí. Van decaure les Propostes de resolució de la CUP en la que reprovava al govern i demanava retirar el recurs en contra de no pagar les cotitzacions al Pla de pensions de les persones treballadores d’Aigües de Mataró i una de VOX sobre el model de la Policia Local.

En conjunt, els grups de l’oposició van presentar 12 precs i preguntes referents als àmbits del comerç, la mobilitat, la cultura o la seguretat, entre d’altres.