Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Educació per a un consum responsable i sostenible

Escoltar

Educació per a un consum responsable i sostenible

L’OMIC vol oferir recursos per poder fer un consum responsable, crític i actiu, cercant la informació, la reflexió, la solidaritat i la sostenibilitat en el consum de béns i serveis.

Un dels pilars de la defensa dels drets de les persones consumidores és el del dret a la informació i a l'educació i per aquest motiu l’Oficina Municipal d’Informació de les persones consumidores de Mataró té com a objectiu facilitar recursos perquè tots els ciutadans i ciutadanes puguin conèixer els seus drets a l’hora de comprar productes i de contractar serveis i puguin reclamar de forma eficaç si consideren que han vist vulnerats aquests drets.
 
La informació i l’educació de les persones consumidores no es pot entendre sense incorporar els criteris del consum responsable, reflexiu, solidari i sostenible dels béns i serveis i per això les activitats informatives i formatives que es programen incorporen de forma transversal els principis del consum responsable i sostenible.
 
La Carta de Serveis de Consum aprovada per la Junta de Govern Local,  el dia 11 de març de 2019, inclou el “Programa de foment per a un consum responsable" i el Pla de mandat 2019-2023 del Govern municipal incorpora el nou horitzó estratègic que assenyala l’Agenda 2030 i l’aplicació a les polítiques municipals dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i la Nova Agenda Urbana.
 
El consum responsable és l’objectiu núm. 12 de l’Agenda 2030.
 
ods 12 CONSUM RESPONSABLE.jpeg
 

Quina informació obligatòria ha de constar a les etiquetes dels productes? Com podem utilitzar els productes de forma segura? Com podem conèixer la qualitat dels productes? Què són els etiquetatges socials i com podem identificar-los? Com podem fer un consum més sostenible i tenir cura del medi ambient? Quins són els etiquetatges ambientals? Què és el comerç just? Com podem reduir el nostre consum energètic? Quines precaucions hem de prendre per tenir cura de la nostra economia familiar? Què hem de fer si patim algun tipus de discriminació en les nostres relacions de consum? Com podem defensar millor els nostres drets?

 
L’OMIC vol oferir recursos per poder fer un consum responsable, crític i actiu, cercant la informació, la reflexió, la solidaritat i la sostenibilitat en el consum de béns i serveis.
 
Les activitats educatives s’adrecen a col·lectius i associacions, centres educatius, i a la ciutadania en general i poden fer referència a  temes d’actualitat o bé es poden dissenyar a mida si algun col·lectiu té un interès especial per un tema en concret.
 
En especial es treballa en la formació permanent dels joves en la Xarxa d’Espais Joves i a les escoles i instituts de la ciutat, realitzant xerrades i conferències per a tota la ciutadania i molt especialment en els casals municipals de la gent gran, dins dels cicles d’activitats formatives que impulsa la Comissió de Qualitat de Vida del Consell Municipal de la Gent Gran de Mataró.
 
També volem col·laborar activament amb el sector comercial i empresarial de la ciutat per difondre les normatives reguladores del dret del consum i els procediments extrajudicials de resolució de conflictes i per aquest motiu, s’organitzen píndoles informatives programades i a demanda de gremis i associacions empresarials.
 

PERSONES ADULTES

Activitats formatives per a la Gent Gran organitzades amb la col·laboració del Servei d'Igualtat i Diversitat Ciutadana

Programació activitats 2019

17è Cicle d’activitats formatives:

Dimecres, 10 d’abril  2019/ 16.30 h
"Els drets de les persones consumidores"

A càrrec de F. Xavier Sánchez Moragas, especialista en dret del consum del Servei de Salut i Consum de l’Ajuntament de Mataró.
Al Casal Municipal de la Gent Gran Oriol Batista (carrer del Pla de Bages, 49). 

Dimecres, 22 de maig 2019  / 17 h

"Els drets de les persones usuàries dels serveis de telefonia i internet"

A càrrec de F. Xavier Sánchez Moragas, especialista en dret del consum del Servei de Salut i Consum de l’Ajuntament de Mataró.
Al Casal Municipal de la Gent Gran de L’Havana (Camí Ral, 163).

conferencia_havana 2019.jpg

Els drets de les persones usuàries dels serveis de telefonia i internet
Casal Municipal de la Gent Gran de l'Havana

 

Taller “Consells per fer un consum responsable en les vendes de productes i serveis en viatges organitzats”

Casal Municipal de la Gent Gran de Santes Escorxador: 7 DE MAIG 2019  A LES 17H

Casal Municipal de la Gent Gran de la Llàntia: 8 DE MAIG 2019 A LES 17H

Casal Municipal de la Gent Gran del Pla d’En Boet 9 DE MAIG 2019 A LES 17H

Casal Municipal de la Gent Gran de Cerdanyola 14 DE MAIG 2019 a les 16:30H

Casal Municipal de la Gent Gran de Molins: 16 DE MAIG 2019 A LES 16H  

Casal Municipal de la Gent Gran de Rocafonda:  29 DE MAIG 2019 A LES 16H

Molins_escursions16maig_2019.jpg

Taller "Consells per fer un consum responsable en les vendes de productes i serveis en viatges organitzats"
Casal Municipal de la Gent Gran de Molins

INFANTS, ADOLESCENTS I JOVES

Programació activitats 2019

“Taller de Publicitat”

Activitats programades en el marc del “Pla Jove x Mataró” en col·laboració amb el Servei d'Igualtat i Diversitat Ciutadana i el  Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona

Dimarts 8 d’octubre 2019 de 18:30 a 20 h : Espai Jove Cerdanyola. Passeig de Ramon Berenguer III, 84-86, Mataró

Dimarts 15 d’octubre 2019 de 18:30 a 20 h :  Espai Jove La Llàntia. Carrer de Teià, 7, Mataró

Dimarts 22 d’octubre 2019 de 18:30 a 20 h: Espai Jove Pla d’en Boet. Ronda de Francesc Macià, 103, Mataró

Dimarts 29 d’octubre 2019  de 18:30 a 20 h: Espai Jove Rocafonda – El Palau. Carrer de Pablo Ruiz Picasso, 30, Mataró

ENSENYAMENT REGLAT

PRIMÀRIA, SECUNDÀRIA I BATXILLERAT

Taller de consum responsable de jocs i joguines

Des de l'any 1986 organitzem cada últim trimestre d'any un taller de consum responsable de joguines adreçat a tots els alumnes de 5è de primària de les escoles de la ciutat, on treballem aspectes relacionats amb el consum responsable, la seguretat de les joguines  i el màrqueting, sempre sota els valors dels drets humans, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la no discriminació de persones amb discapacitats i el respecte per l’entorn natural, social i cultural.

El taller de consum responsable de jocs i joguines facilita informació als nens i les nenes sobre els principis del consum responsable aplicat a les joguines  i es realitzen diferents activitats participatives per tal de poder reflexionar abans de comprar i qüestionar si els fabricants han tingut en compte si:
  • Pel disseny i fabricació de la joguina s’han seguit criteris de sostenibilitat amb relació a la preservació del medi ambient?
  • En el procés de fabricació i comercialització de la joguina, s’ha respectat els drets de les persones treballadores i s’han pagat sous justos?
  • Les joguines s’han dissenyat per fer-ne un ús igualitari i no sexista?
  • La publicitat ha estat ètica i no crea engany o confusió?
  • Comprem realment de forma racional, pensant en el que realment necessitem i evitem  l'endeutament familiar i la generació de residus?
  • Les joguines s’han fabricat per fer-ne un ús segur?
També s’ha incorporat l’ús de les noves tecnologies com els telèfons mòbils, les consoles de videojocs i les problemàtiques que porten associades, aquestes noves joguines, especialment pel que fa als valors que poden aparèixer en alguns continguts audiovisuals, com la violència, la discriminació, el llenguatge inapropiat i es donen orientacions sobre  les edats recomanades i com fer-ne un ús saludable i no addictiu.
 

 

Programació 2020

Activitats d’educació per a un consum responsable realitzades en col·laboració amb el  Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona

Taller “Què t’hi jugues?

Pretén fomentar actituds de consum responsable en l’àmbit dels jocs d’atzar.

Està dirigit als alumnes a partir de 16 anys dels centres educatius de la ciutat i es  treballaran aspectes  relacionats amb el consum responsable dels jocs d’atzar online, prevenció dels problemes més freqüents associats a la conducta de joc online, conseqüències negatives, jocs i menors, despesa econòmica, mites i veritats,...

5/02/2020      9:00     Institut Thos i Codina           CFGM

5/02/2020      10:00   Institut Thos i Codina           CFGM

3/03/2020      8:00     INS Alexandre Satorras         4rt ESO

3/03/2020      9:00     INS Alexandre Satorras         4rt ESO

3/03/2020      10:00   INS Alexandre Satorras         4rt ESO

3/04/2020      12:30   Escola Divina Providència     4rt ESO

Programació 2019

Activitats d’educació per a un consum responsable realitzades en col·laboració amb el  Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona

Taller “Tots som consumidors”

Dies 7 i 21 de Febrer 2019  (tres tallers dirigits als alumnes de  la Fundació Maresme )

Taller “Compres on line”

Dies 7 i 12 de febrer 2019 (tres tallers dirigits als alumnes de la Fundació Maresme)

 

CICLES FORMATIUS DE GRAU MITJÀ I SUPERIOR

L’OMIC ofereix a tots els centres d’ensenyament  de la ciutat que imparteixen cicles formatius de grau mitjà i superior, uns tallers pràctics sobre la gestió de les reclamacions de consum a les empreses.
 
Pensem que aquests tallers podrien ser d’utilitat pels/les alumnes d’estudis relacionats amb les activitats econòmiques del sector comercial i de prestació de serveis, que hauran de resoldre, en el seu futur professional, les reclamacions de consum dels seus clients.
 
Es tracta d’oferir de primera mà, coneixements sobre com s’utilitzen els sistemes extrajudicials de resolució de conflictes de consum, tant des de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de l’Ajuntament de Mataró, com des de l’Agència Catalana de Consum i altres organismes estatals  especialitzats.
 
Aquestes activitats poden  ser especialment interessants pels cicles formatius de:
 
Cicles Formatius de Grau Mitjà
  • Activitats Comercials
  • Gestió Administrativa
  • Obres d’interior, decoració i rehabilitació
Cicles Formatius de Grau Superior
  • Administració i Finances
  • Gestió de Vendes i Espais Comercials
  • Projectes d’edificació
  • Higiene Bucodental

"La gestió de les reclamacions de consum a les empreses"

Aquesta activitat s'adreça a totes les escoles de la ciutat que realitzen cicles formatius de grau mitjà o de grau superior, relacionats amb les activitats comercials i també als alumnes del Batxillerat. 

Objectiu: Preparar els/les alumnes d’estudis relacionats amb les activitats econòmiques del sector comercial i de prestació de serveis, que hauran de resoldre les reclamacions de consum en les seves empreses.

Descripció: La sessió té un caràcter pràctic  i participatiu. S’utilitzen diferents recursos gràfics i audiovisuals per fomentar el debat sobre la seguretat dels productes i dels serveis, l’etiquetatge, la gestió de les reclamacions,  l’activitat inspectora de consum i la normativa bàsica de protecció de les persones consumidores.  

 

Es pot realitzar de dilluns a divendres

Matins de 9h a 13h

Durada 2h (es pot adaptar a la disponibilitat de l’escola)

Es realitza a les mateixes escoles

 

 

COMERÇOS, EMPRESES, GREMIS I ASSOCIACIONS EMPRESARIALS 

El servei públic de consum de l'Ajuntament de Mataró té com a un dels seus objectius bàsics, la formació contínua de les persones que professionalment es dediquen al comerç i a la prestació de qualsevol mena de servei a la ciutat, que s'adreci a les persones consumidores, i molt especialment, el suport i l'assessorament a les seves associacions empresarials i professionals i els seus gremis, per tal de mantenir-los puntualment informats sobre els requisits de llur activitat relacionats amb els drets i deures de les persones consumidores.

Per complir amb aquests objectius us oferim tot un conjunt de sessions formatives tancades, i d'altres que són a demanda de totes les associacions comercials i professionals de la ciutat, sobre els temes que més preocupin, sigui perquè presentin una àmplia casuística o per la seva novetat legislativa o bé per situacions en què es vol innovar en algun àmbit i es volen avaluar les seves implicacions legals pel que fa a l'àmbit dels drets de les persones consumidores.

Píndoles formatives 

Vosaltres trieu el tema

Durada: 1h30 (horari a concretar)

Contingut: Cada sector sol tenir unes problemàtiques concretes en les seves relacions de consum. Quan aquestes problemàtiques afecten moltes empreses per igual, pot ser útil fer una anàlisi de la situació per buscar la millor solució (redactar models de contractes, tiquets, factures, pressupostos, fer circulars informatives, fer protocols, millorar els coneixements sobre qüestions concretes...) Estem a la vostra disposició per assessorar-vos en el vostre cas concret i organitzar la sessió formativa més adequada a les vostres necessitats.

Com podem assessorar els col·lectius professionals des del nostre gremi o associació?

Durada: 1h30 (a concretar)

Contingut: Fonts d’informació i recursos per a gremis i empreses. Elaboració de protocols davant de les reclamacions amb les persones consumidores i amb les empreses proveïdores de béns i serveis. Les circulars informatives sobre els drets de les persones consumidores. Els tràmits amb les administracions de consum.

Voleu assessorar els vostres associats i agremiats per tal que puguin defensar-se amb èxit en un procediment de resolució extrajudicial de conflictes?

Durada: 1h30 (a concretar)

Contingut: Què és la mediació i l’arbitratge de consum? Què hem de tenir en compte a l’hora de participar en algun d’aquests sistemes? Com cal preparar la sessió? Quina documentació és important aportar? Què passa si no s’arriba a un acord? Quina relació hi ha amb un procediment judicial?

Voleu conèixer les precaucions que tots els comerços i empreses han de prendre a l’hora de vendre i prestar serveis?

Durada 1h 30 (horari a concretar)

Contingut: La seguretat dels productes i serveis. Informació obligatòria, etiquetatge, persones i risc. Consells pràctics per actuar davant de les incidències de seguretat.

Voleu conèixer com comunicar que el vostre comerç o la vostra empresa fomenta pràctiques de consum responsable?

Durada 1h 30 (horari a concretar)

Contingut: Avantatges socials de posar distintius de qualitat a les portes dels vostres establiments i empreses. Els distintius i les etiquetes de consum responsable i els codis de conducta.

Quines són les coses més importants que hem de conèixer com a professionals, sobre els drets de les persones consumidores per gestionar bé el nostre negoci?

Durada: 1h 30

Contingut: Les garanties dels productes, les devolucions, la gestió de les reclamacions, els preus, els contractes i els rètols obligatoris.

 

Galeria d'Imatges