Educació per a un consum responsable i sostenible
L’OMIC vol oferir recursos per poder fer un consum responsable, crític i actiu, cercant la informació, la reflexió, la solidaritat i la sostenibilitat en el consum de béns i serveis.

Quina informació obligatòria ha de constar a les etiquetes dels productes? Com podem utilitzar els productes de forma segura? Com podem conèixer la qualitat dels productes? Què són els etiquetatges socials i com podem identificar-los? Com podem fer un consum més sostenible i tenir cura del medi ambient? Quins són els etiquetatges ambientals? Què és el comerç just? Com podem reduir el nostre consum energètic? Quines precaucions hem de prendre per tenir cura de la nostra economia familiar? Què hem de fer si patim algun tipus de discriminació en les nostres relacions de consum? Com podem defensar millor els nostres drets?
PERSONES ADULTES
Activitats formatives per a la Gent Gran organitzades amb la col·laboració del Servei d'Igualtat i Diversitat Ciutadana
PROGRAMACIÓ 2021

PROGRAMACIÓ 2020

L'Oficina de consum als casals de la gent gran
PROGRAMACIÓ 2021

Servei de consulta i assessorament sobre temes de consum per a les persones grans
Un cop al mes per la plataforma Zoom
Per apuntar-se: gga@ajmataro.cat o al whatsapp 662302311
AGENDA
23 de febrer de 2021
23 de març de 2021
20 d’abril de 2021
25 de maig de 2021
PROGRAMACIÓ 2020
29 d'octubre de 2020
"La protecció especial de la gent gran, a les lleis de consum"
A càrrec de F. Xavier Sánchez Moragas, especialista en dret del consum de l'Oficina de Informació al Consumidor de l'Ajuntament de Mataró.
Plataforma Zoom, Comissió de Qualitat de Vida del Consell Municipal de la Gent Gran
PROGRAMACIÓ 2019
17è Cicle d’activitats formatives:
Dimecres, 10 d’abril 2019/ 16.30 h
"Els drets de les persones consumidores"
A càrrec de F. Xavier Sánchez Moragas, especialista en dret del consum del Servei de Salut i Consum de l’Ajuntament de Mataró.
Al Casal Municipal de la Gent Gran Oriol Batista (carrer del Pla de Bages, 49).
Dimecres, 22 de maig 2019 / 17 h
"Els drets de les persones usuàries dels serveis de telefonia i internet"
A càrrec de F. Xavier Sánchez Moragas, especialista en dret del consum del Servei de Salut i Consum de l’Ajuntament de Mataró.
Al Casal Municipal de la Gent Gran de L’Havana (Camí Ral, 163).

Taller “Consells per fer un consum responsable en les vendes de productes i serveis en viatges organitzats”
Casal Municipal de la Gent Gran de Santes Escorxador: 7 DE MAIG 2019 A LES 17H
Casal Municipal de la Gent Gran de la Llàntia: 8 DE MAIG 2019 A LES 17H
Casal Municipal de la Gent Gran del Pla d’En Boet 9 DE MAIG 2019 A LES 17H
Casal Municipal de la Gent Gran de Cerdanyola 14 DE MAIG 2019 a les 16:30H
Casal Municipal de la Gent Gran de Molins: 16 DE MAIG 2019 A LES 16H
Casal Municipal de la Gent Gran de Rocafonda: 29 DE MAIG 2019 A LES 16H

INFANTS, ADOLESCENTS I JOVES
Programació activitats 2021
Taller de consum responsable de jocs i joguines (octubre-desembre de 2021)
Programació activitats 2019
“Taller de Publicitat”
Activitats programades en el marc del “Pla Jove x Mataró” en col·laboració amb el Servei d'Igualtat i Diversitat Ciutadana i el Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona
Dimarts 8 d’octubre 2019 de 18:30 a 20 h : Espai Jove Cerdanyola. Passeig de Ramon Berenguer III, 84-86, Mataró
Dimarts 15 d’octubre 2019 de 18:30 a 20 h : Espai Jove La Llàntia. Carrer de Teià, 7, Mataró
Dimarts 22 d’octubre 2019 de 18:30 a 20 h: Espai Jove Pla d’en Boet. Ronda de Francesc Macià, 103, Mataró
Dimarts 29 d’octubre 2019 de 18:30 a 20 h: Espai Jove Rocafonda – El Palau. Carrer de Pablo Ruiz Picasso, 30, Mataró
ENSENYAMENT REGLAT
PRIMÀRIA, SECUNDÀRIA I BATXILLERAT
Taller de consum responsable de jocs i joguines
Des de l'any 1986 organitzem cada últim trimestre d'any un taller de consum responsable de joguines adreçat a tots els alumnes de 5è de primària de les escoles de la ciutat, on treballem aspectes relacionats amb el consum responsable, la seguretat de les joguines i el màrqueting, sempre sota els valors dels drets humans, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la no discriminació de persones amb discapacitats i el respecte per l’entorn natural, social i cultural.
- Pel disseny i fabricació de la joguina s’han seguit criteris de sostenibilitat amb relació a la preservació del medi ambient?
- En el procés de fabricació i comercialització de la joguina, s’ha respectat els drets de les persones treballadores i s’han pagat sous justos?
- Les joguines s’han dissenyat per fer-ne un ús igualitari i no sexista?
- La publicitat ha estat ètica i no crea engany o confusió?
- Comprem realment de forma racional, pensant en el que realment necessitem i evitem l'endeutament familiar i la generació de residus?
- Les joguines s’han fabricat per fer-ne un ús segur?
Programació 2021
Cicles formatius de grau mig i superiors de les especialitats de gestió administrativa, administració i finances, màrqueting i gestió d'espais comercials.
Dia 25 de febrer de 2021.
Cicles formatius d'administració i finances i gestió administrativa de l'Institut Thos i Codina


Programació 2020
Taller “Què t’hi jugues?
Pretén fomentar actituds de consum responsable en l’àmbit dels jocs d’atzar.
Està dirigit als alumnes a partir de 16 anys dels centres educatius de la ciutat i es treballaran aspectes relacionats amb el consum responsable dels jocs d’atzar online, prevenció dels problemes més freqüents associats a la conducta de joc online, conseqüències negatives, jocs i menors, despesa econòmica, mites i veritats,...
5/02/2020 9:00 Institut Thos i Codina CFGM
5/02/2020 10:00 Institut Thos i Codina CFGM
3/03/2020 8:00 INS Alexandre Satorras 4rt ESO
3/03/2020 9:00 INS Alexandre Satorras 4rt ESO
3/03/2020 10:00 INS Alexandre Satorras 4rt ESO
3/04/2020 12:30 Escola Divina Providència 4rt ESO
Programació 2019
Activitats d’educació per a un consum responsable realitzades en col·laboració amb el Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona
Taller “Tots som consumidors”
Dies 7 i 21 de Febrer 2019 (tres tallers dirigits als alumnes de la Fundació Maresme )
Taller “Compres on line”
Dies 7 i 12 de febrer 2019 (tres tallers dirigits als alumnes de la Fundació Maresme)
CICLES FORMATIUS DE GRAU MITJÀ I SUPERIOR
- Activitats Comercials
- Gestió Administrativa
- Obres d’interior, decoració i rehabilitació
-
Administració i Finances
-
Gestió de Vendes i Espais Comercials
-
Projectes d’edificació
-
Higiene Bucodental
"La gestió de les reclamacions de consum a les empreses"
Aquesta activitat s'adreça a totes les escoles de la ciutat que realitzen cicles formatius de grau mitjà o de grau superior, relacionats amb les activitats comercials i també als alumnes del Batxillerat.
Objectiu: Preparar els/les alumnes d’estudis relacionats amb les activitats econòmiques del sector comercial i de prestació de serveis, que hauran de resoldre les reclamacions de consum en les seves empreses.
Descripció: La sessió té un caràcter pràctic i participatiu. S’utilitzen diferents recursos gràfics i audiovisuals per fomentar el debat sobre la seguretat dels productes i dels serveis, l’etiquetatge, la gestió de les reclamacions, l’activitat inspectora de consum i la normativa bàsica de protecció de les persones consumidores.
Es pot realitzar de dilluns a divendres |
Matins de 9h a 13h |
Durada 2h (es pot adaptar a la disponibilitat de l’escola) |
Es realitza a les mateixes escoles |
COMERÇOS, EMPRESES, GREMIS I ASSOCIACIONS EMPRESARIALS
El servei públic de consum de l'Ajuntament de Mataró té com a un dels seus objectius bàsics, la formació contínua de les persones que professionalment es dediquen al comerç i a la prestació de qualsevol mena de servei a la ciutat, que s'adreci a les persones consumidores, i molt especialment, el suport i l'assessorament a les seves associacions empresarials i professionals i els seus gremis, per tal de mantenir-los puntualment informats sobre els requisits de llur activitat relacionats amb els drets i deures de les persones consumidores.
Per complir amb aquests objectius us oferim tot un conjunt de sessions formatives tancades, i d'altres que són a demanda de totes les associacions comercials i professionals de la ciutat, sobre els temes que més preocupin, sigui perquè presentin una àmplia casuística o per la seva novetat legislativa o bé per situacions en què es vol innovar en algun àmbit i es volen avaluar les seves implicacions legals pel que fa a l'àmbit dels drets de les persones consumidores.
Píndoles formatives
Vosaltres trieu el tema
Durada: 1h30 (horari a concretar)
Contingut: Cada sector sol tenir unes problemàtiques concretes en les seves relacions de consum. Quan aquestes problemàtiques afecten moltes empreses per igual, pot ser útil fer una anàlisi de la situació per buscar la millor solució (redactar models de contractes, tiquets, factures, pressupostos, fer circulars informatives, fer protocols, millorar els coneixements sobre qüestions concretes...) Estem a la vostra disposició per assessorar-vos en el vostre cas concret i organitzar la sessió formativa més adequada a les vostres necessitats.
Com podem assessorar els col·lectius professionals des del nostre gremi o associació?
Durada: 1h30 (a concretar)
Contingut: Fonts d’informació i recursos per a gremis i empreses. Elaboració de protocols davant de les reclamacions amb les persones consumidores i amb les empreses proveïdores de béns i serveis. Les circulars informatives sobre els drets de les persones consumidores. Els tràmits amb les administracions de consum.
Voleu assessorar els vostres associats i agremiats per tal que puguin defensar-se amb èxit en un procediment de resolució extrajudicial de conflictes?
Durada: 1h30 (a concretar)
Contingut: Què és la mediació i l’arbitratge de consum? Què hem de tenir en compte a l’hora de participar en algun d’aquests sistemes? Com cal preparar la sessió? Quina documentació és important aportar? Què passa si no s’arriba a un acord? Quina relació hi ha amb un procediment judicial?
Voleu conèixer les precaucions que tots els comerços i empreses han de prendre a l’hora de vendre i prestar serveis?
Durada 1h 30 (horari a concretar)
Contingut: La seguretat dels productes i serveis. Informació obligatòria, etiquetatge, persones i risc. Consells pràctics per actuar davant de les incidències de seguretat.
Voleu conèixer com comunicar que el vostre comerç o la vostra empresa fomenta pràctiques de consum responsable?
Durada 1h 30 (horari a concretar)
Contingut: Avantatges socials de posar distintius de qualitat a les portes dels vostres establiments i empreses. Els distintius i les etiquetes de consum responsable i els codis de conducta.
Quines són les coses més importants que hem de conèixer com a professionals, sobre els drets de les persones consumidores per gestionar bé el nostre negoci?
Durada: 1h 30
Contingut: Les garanties dels productes, les devolucions, la gestió de les reclamacions, els preus, els contractes i els rètols obligatoris.