Les organitzacions de persones consumidores són entitats privades sense ànim de lucre de representació, consulta i participació per a la defensa dels drets i interessos legítims dels ciutadans en les seves relacions de consum.
Qualsevol persona consumidora pot ser membre d’una organització de persones consumidores. Per formar-ne part cal que la persona inscrigui les seves dades i pagui la quota corresponent.
Funcions
- Informar les persones consumidores sobre els seus drets i obligacions.
- Educar i formar les persones consumidores.
- Gestionar conflictes en matèria de consum:
- Per via judicial. Poden defensar en judici els drets i interessos dels seus associats i els de l’organització, així com els interessos generals dels consumidors i usuaris.
- Per via extrajudicial:
- Mediació
- Arbitratge. Poden presentar sol·licituds d’arbitratge davant una Junta Arbitral de Consum en representació d’un/a consumidor/a. També poden adherir-se a les Juntes Arbitrals de Consum i nomenar àrbitres per tal que representin els interessos generals dels consumidors en els tribunals arbitrals que es constitueixen per a cada cas concret.
- Defensar els seus membres, l’organització i els interessos generals de les persones consumidores. Això inclou consultar, informar i assessorar els poder públics.
- Representar els consumidors:
- davant les autoritats competents i en diferents organismes amb competències que afecten directament o indirectament els consumidors i usuaris (grups de treball, comissions, consells assessors, ...).
- en els mitjans de comunicació públics i privats.
Registre d’organitzacions de persones consumidores de Catalunya
Les organitzacions o associacions de consumidors han d’estar inscrites en el Registre d’organitzacions de persones consumidores de Catalunya. Aquest registre depèn de l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat de Catalunya.
S’hi integren, ordenades en seccions diferents, d’una banda, aquelles entitats sense ànim de lucre que tinguin per finalitat exclusiva la defensa dels interessos dels consumidors i usuaris i, de l’altra, aquelles entitats, també sense ànim de lucre, que tinguin entre les seves finalitats defensar interessos específics dels consumidors i usuaris.
Hi ha algunes associacions que són anomenades més representatives, és a dir, que representen una gran quantitat de consumidors. També n’hi ha algunes de caire general i d’altres d’especialitzades, ja sigui per matèries (temes bancaris, sanitaris...), o bé per les persones a qui van adreçades (joves, gent gran...).
Les organitzacions de persones consumidores es poden suspendre o donar definitivament de baixa del Registre si divulguen, per dol o negligència, informació errònia de la qual se’n derivin danys o perjudicis.
Les organitzacions de persones consumidores més representatives
Les organitzacions de persones consumidores, per a gaudir de la condició de més representatives, han de complir les condicions següents:
- Tenir de manera exclusiva o principal l’objecte social de la defensa, la informació, l’educació, la formació, l’assistència i la representació dels interessos col·lectius dels ciutadans en les seves relacions de consum, i també dels dels seus membres.
- Sol·licitar el reconeixement, que és atorgat per l’Agència Catalana del Consum, d’acord, com a mínim, amb els criteris d’implantació territorial i nombre de socis.
Les organitzacions de persones consumidores de Catalunya més representatives gaudeixen dels avantatges següents:
- Representar les persones consumidores en els organismes públics en què es requereixi.
- Participar en les polítiques sectorials que afectin directament els interessos de les persones consumidores.
- Formar part de la Comissió Permanent del Consell de Persones Consumidores de Catalunya.
- Gaudir de prioritat en l’accés als mitjans de comunicació social.