Acta Consell de Mobilitat. 30/01/2008
- Dia
- Hora
- Lloc
- Organisme
Ordre del dia
CONSELL DE MOBILITAT
Data: 30 de gener del 2008
Núm: 4
Caràcter: Ordinari
Hora: 19:00 hores
Lloc: Sala de reunions - Via Pública
Hi assisteixen:
Francesc Melero i Collado Vice-President del Consell
Octavi Nonell i Carulla Grup Municipal CiU
Jaume Torrent i Oriol Grup Municipal ERC
Jordi Morales Rodríguez Grup Municipal CUP
Javier Sánchez del Campo Federació d'Associacions de Veïns
Antoni Reniu Móra Federació d'Associacions de Veïns
Victoria Geijo Sindicat CCOO
Miguel García Cabrera Taxistes de Mataró
Jaume Bruguera i Pont CTSA-Mataró Bus
Gregorio García Álvarez Treballadors Mataró BUS
Antoni Fernández Casas/Grup Sarbus (representant al Sr. Anselmo G.Ruiz)
Miquel Àngel Casas Masedo Grup d'Invàlids de Mataró i el Maresme
Joan Soler Serratosa Coordinador Àrea de
Ferran Àngel Garcia Cap Servei de Mobilitat
Leonardo Ávila García Cap Àrea Operativa Policia Local
Josep Ninou i Guàrdia Enginyer del Servei de Mobilitat
Salvador Serra Abellan Secretari accidental
Excusen la seva absència:
Joan Antoni Baron i Espinar Ilm Sr. Alcalde-President
Adolfo Pérez Merchan Grup Municipal PSC
Juan de Haro Marmolejo Grup Municipal ICV- EUIA
Marc Fernàndez Domínguez Grup Municipal PP
Francesc Teixidó i Pont President Àrea Serveis Territorials
Josep Filbà i Esquerra Unió de Botiguers
Juan Balaguer Ass. de comerciants i professionals Nou Centre Mataró
Antoni Castellví Associació Comercial Plaça de Cuba i rodalies
Jose Luis Soriano Associació de comerç Pla d'en Boet
Joan Josep Soler i Madera Gremi d'Hostaleria
Felix Colominas Unió de Xofers (Assistencial Club)
Helena Domínguez Reial Automòbil Club de Catalunya
Jordi Escobar Ruiz Mossos d'Esquadra-Policia de
Manel Catà Zaragoza Bombers de
Pere Badía Ribas Organització Nacional Cecs d'Espanya
Albert Gragera i Lladó Promoció del Transport Públic
Joan Campmajó Vallmajor Cap Servei de Manteniment i Serveis
Altres assistents no vocals:
Pilar Pujol Furriols Servei de Participació Ciutadana
Ordre del dia
1. Aprovació de l'acta anterior
2. Informació sobre el procés de revisió dels consells municipals
3. Proposta d'incorporació de criteris en el Plec de Condicions del Mataró Bus
4. Estudi de mobilitat del Centre Comercial
5. Informació relativa a la centralització i noves prestacions Aranya de trànsit
6. Temes sobrevinguts
7. Precs i preguntes.
Desenvolupament de la reunió
S'inicia la reunió a les 19.10 hores.
1. Aprovació de l'acta anterior
No es formula cap esmena, pel que queda aprovada.
2. Informació sobre el procés de revisió dels consells municipals
El Sr. Vice-President excusa l'absència del Sr. Carlos Fernández, conseller delegat de Participació Ciutadana, i presenta a
El Sr. Javier Sánchez pregunta que quan es posarà en pràctica, al que se li contesta que és un procés en evolució que ja ha estat iniciat tant amb reunions dels secretaris com en les primeres constitucions dels Consells. Es discuteix sobre la validesa de les propostes presentades via internet, en la que es conclou que afavoreix la participació ciutadana i que per tant ha de ser possible, però que s'ha de prioritzar el treball dels consells.
El Sr. Vice-President explica que el vocal del grup municipal de Convergència i Unió ha manifestat que considera que és convenient cedir la seva vocalia com a representant del Consell de Mobilitat en el si del Consell de Ciutat, a un vocal d'una entitat, per tal de donar major cabuda a les entitats. Conseqüentment queda oberta la possibilitat d'oferir-se candidat en aquesta representació.
3. Proposta d'incorporació de criteris en el Plec de Condicions del Mataró Bus
Es traspassa el punt 3er al final de la sessió, ja que es considera que els representants de l'Empresa Casas i de CTSA no han de prendre part en la discussió de la definició dels barems de valoració per a l'adjudicació del plec de condicions.
4. Estudi de mobilitat del Centre Comercial
El Sr. Vice-President explica que s'ha fet una simulació amb un programa informàtic específic que realitza aquests tipus d'avaluacions, sobre el trànsit a
El Sr. Ferran Àngel explica com a dada prèvia que
La proposta de millores es basa en semaforitzar les cruïlles de c. de Pompeu Fabra/ c. de Miquel Biada, ronda de Joan Prim / c. de Velàzquez , ronda de Joan Prim / c. de Francisco de Goya i la cruïlla de la ronda d'Alfons XII amb el carrer de Torrijos. També s'ha de treure unes fileres d'estacionament concretes a la ronda de Joan Prim, entre els carrers de Benet i Serra i c. de Francisco de Goya.
Altres punts crítics que detecta la simulació són les rotondes de les places de França i de Gran Bretanya, a la ronda de Leopoldo O'Donnell i a
Un cop estiguin en funcionament les noves sortides de les calçades laterals de
El Sr. Jordi Morales considera que la solució és posar el Centre Comercial en un altre lloc, al que el Sr. Vice-President contesta que de moment aquesta ubicació és l'únic supòsit vàlid, i per tant la funció de l'estudi es avaluar aquesta ubicació i no unes altres.
El Sr. Javier Sánchez del Campo demana obtenir l'estudi de mobilitat generada del consultor extern DOYMO.
El Sr. Antoni Reniu pregunta si s'ha tingut en compte la projecció de nous habitatges que comportaran major trànsit, així com la previsible reurbanització de la ronda de Leopoldo O'Donnell, al que el Sr. Vice-President contesta que a les 3 illes de l'entorn del centre comercial s'ha previst destinar-lo a equipaments comercials i semi-industrials, i respecte la ronda hi ha moltes opinions a valorar sobre el que s'ha de fer, tenint en compte tants altres condicionants.
5. Informació relativa a la centralització i noves prestacions Aranya de trànsit
El Sr. Ferran Àngel exposa que aviat seran consultables via la pàgina de l'estat del trànsit de la web municipal 3 noves càmeres situades a Porta Laietana, plaça d'Espanya i plaça de Manuel Serra i Xifra , amb noves funcions d'imatge congelada.
6. Temes sobrevinguts
El Sr. Vice-President explica que a
El Sr. Vice-President exposa l'avantprojecte d'Ordenança de
El Sr. Ferran Àngel facilita la resposta a l'escrit presentat per
Es responen diferents punts presentats per la mateixa FAVM i que són:
a) El gir des de l'avinguda del Maresme cap a la ronda de Barceló es troba en obres per nova reurbanització d'aquest espai, amb motiu dels condicionants efectuats al constructor dels nous edificis. Si bé hi ha obres previstes a la ronda de Barceló, es pintarà una línia groga per tal d'evitar el gir dificultós pels autobusos.
b) S'ha trasmés al Servei d'Obres el fet que els autobusos passen lliscant els nous passos elevats de l'avinguda del Perú, si bé dues de les rampes ja han estat suavitzades en aquest sentit.
c) Respecte la possibilitat de plataforma a la parada de la ronda de Sant Oleguer, es necessari adequar aquesta actuació dins un projecte més global, si bé ja hi ha alguns esbossos que amb un canvi de regulació de l'estacionament i de l'espai es podria resoldre. També el fet que la nova xarxa d'autobusos pugui canviar algunes parades sotmet a un estudi posterior la situació de la mateixa.
d) S'han de coordinar els semàfors de la cruïlla del carrer de Sant Antoni / avinguda del Maresme, amb els nous semàfors del carrer de Jaume Balmes, quan hi siguin.
e) Sobre el personal de l'empresa de retirada de vehicles, s'han mantingut converses amb el sindicat i comitè d'empresa. Hi ha un compromís de que l'IMPEM guiarà a aquells treballadors que el seu perfil no s'adequa a la nova empresa i a les millores que el nou contracte requereix.
f) Sobre implantar algunes reixes als escossells propers a les parades, es trametrà a Manteniment aquesta sol·licitud.
També es lliura una informació sol·licitada per
7. Precs i Preguntes
El Sr. Jaume Torrent sol·licita que la parada de taxis de
El Sr. Jaume Torrent alerta de que sembla hi hagi un petit esvoranc al davant de la residència de Sant Josep, així com de l'existència d'un embornal tapat de sorres a
El Sr. Jaume Torrent exposa que la parada de bus de
El Sr. Jaume Torrent considera que el semàfor de sortida del Passeig Marítim per Sant Simó (ronda de Joan d'Àustria) provoca molta cua al passeig, al que se li contesta que per allà hi circula molt de trànsit de pas no desitjat.
El Sr. Jaume Torrent qüestiona la possibilitat de que el servei de l'Empresa Casas tingui parades per la zona de l'Havana ja que acostaria el servei a aquesta zona de
Finalment, es tanca la sessió a les 21:00 hores.
El Sr. Gregorio García exposa diferents aspectes del servei Mataró Bus i el seu recorregut:
a) Sobre un voral en forma de punxa al carrer del Berguedà: està previst canviar aquesta vorada.
b) Exposa que la parada de la ronda de
c) Considera que encara ara el passar del segon al primer carril a la via d'Europa sortint des de la plaça de França es conflictiu per la manca de visibilitat.
d) Creu que s'hauria de retallar la vorera de la punta que sobresurt a la plaça de les Tereses amb el carrer de Sant Benet, per facilitar el gir.
e) Reitera el punt expressat anteriorment dels passos elevats de l'avinguda del Perú.
f) Cal buscar una solució als problemes d'incivisme del 28/12, al que se li contesta que es van practicar detencions i cursar denúncies.
g) Exposa que hi ha un gual que no es fa servir al carrer de
h) Creu que allargant la parada de
i) A la parada amb plataforma del carrer de Sant Josep de Calassanç s'hi posa un vehicle abans que dificulta es gir. Es pintaran unes places per a motos.
j) A la parada de la plaça d'Antonio Machado hi ha un camió que sobresurt i dificulta l'accés. Es posarà un senyal de prohibit estacionar camions.
k) La parada de la ronda de Josep Tarradellas es difícil d'accedir i els viatgers de pujar-hi, tot proposant pilones. Es contesta s'estudiarà si bé aquest entorn està afectat per les obres de desenvolupament de la zona del Sorrall.
l) La parada de plaça d'Espanya té dificultada la sortida per l'estretament dels carrils de circulació, tot proposant allargar-la. S'estudiarà aquest tema amb deteniment.
m) Exposa que els camions d'un supermercat al carrer d'Irlanda dificulten la circulació. Es comprovarà l'acompliment dels horaris.
n) Considera que l'horari de la recollida dels residus pertorba la circulació dels autobusos, sobretot a la ronda de Rafael Estrany. Se li contesta que s'ha traslladat a horari diürn per que a la nit ocasionava moltes molèsties.
El Sr. Miguel García pregunta com quedarà el carril bus del carrer de Sant Felicià, al que se li contesta que desapareixerà i s'aprofitarà per estacionament, ja que el trànsit ja s'està desviant adequadament per la calçada pròpia de la carretera.
El Sr. Miguel García proposa s'allarguin les línies contínues de sortida del carril bus-taxi a la plaça de França. S'estudiarà aquesta proposta.
El Sr. Antoni Reniu considera que s'haurien d'haver mantingut les bandes reductores de l'avinguda del Perú després de les obres, al que se li contesta que la motivació inicial era una manca de visibilitat i una calçada massa ampla que no pas l'actual. Per tant el motiu ha quedat eliminat, si bé donem un temps de revisió de la situació.
El Sr. Antoni Reniu considera que s'ha badat en mantenir la parada del bus a la zona de paviment únic, al que se li contesta que hi ha previstes obres de formació de plataforma i trasllat de la parada a la ubicació on anteriorment hi havia estat.
El Sr. Antoni Fernández pregunta sobre el calendari d'aprovació del plec del Bus al que se li contesta que està previst pel mes de març.
El Sr. Octavi Nonell pregunta sobre la marquesina del carrer de Lepant, al que se li contesta que està prevista per a la setmana vinent.
3. Proposta d'incorporació de criteris en el Plec de Condicions del Mataró Bus
Tal i com el Consell havia aprovat anteriorment, abandonen la reunió els representants de CTSA i de l'Empresa Casas-Grup Sarbus.
El Sr. Vice-President explica la tasca desenvolupada en el si de
En el si de la subcomissió, explica, s'han emès 55 propostes, de les quals unes 33 ( 60%) s'han acceptat totalment o bé amb alguna esmena o apreciació. El Servei de Mobilitat va proposar 3 criteris diferents, a part d'adequar les condicions tècniques del plec actual que serveix de base.
De la resta, unes 14 aportacions no son assumibles dins el plec, ja que tenen legislació pròpia o estan subjectes a d'altres criteris imposats per la integració tarifària. També s'han realitzat aportacions relatives a la millora de l'espai on es mouran els autobusos, i on es proposa realitzar actuacions per tal de millorar la velocitat comercial, però que no es poden contemplar en el Plec de condicions, tot i així podran ser estudiades i avaluades pel Servei com a actuacions pròpies en el seu moment.
Es distribueix un primer esborrany del plec de condicions que incorpora aquests criteris sorgits de
S'acaba la reunió a les 22.05 hores.
El conseller delegat de Mobilitat (Vice-President del Consell )
Francesc MELERO COLLADO | L'enginyer del Servei de Mobilitat (secretari accidental)
Salvador SERRA ABELLAN |
Mataró, 30 de gener del 2008