Crònica dels plens extraordinaris d’octubre (18/10/2022)

Crònica dels plens extraordinaris d’octubre (18/10/2022)

La del 18 d’octubre va ser una sessió plenària atípica pel fet que va enllaçar dos plens extraordinaris: el primer destinat a l’aprovació provisional de les Ordenances Fiscals per al 2023 i el segon, convocat a petició del grup municipal d’ERC-MES-AM, per l’anàlisi, revisió i actualització dels Plans d’actuació Municipals i els Plans de riscos específics arran dels aiguats que van tenir lloc el 16 de setembre.

Els regidors i regidores durant la sessió d'aprovació provisional de les Ordenances Fiscals. Foto: Ajuntament

El primer dels plens debatia sobre la modificació de les Ordenances Fiscals per al 2023 i les bases d’execució dels ajuts per cobrir diferents necessitats de la ciutadania. El primer tinent d’alcalde, Juan Carlos Jerez, va ser l’encarregat de presentar la proposta de modificació de les ordenances fiscals, que regularan l’aplicació dels tributs municipals l’any vinent. El regidor va explicar que es congelen els impostos municipals (IBI, vehicles, plusvàlua, IAE, ICIO) i també la major part de taxes (com la brossa) i preus públics.

Pel que fa a les taxes i preus públics, els principals canvis són la reducció de la major part de les quotes pel que fa el manteniment de guals i estacionaments reservats; la creació d’un nou preu públic per a ús comercial de documents de l’Arxiu Municipal; l’increment només de les quotes per a noves altes i serveis específics del Sorrall, i la pujada d’alguns serveis de cementiris, no així en el cas de les concessions de nínxols, que es mantenen.

Pel que fa als ajuts i subvencions, l’Ajuntament destinarà aquest any també 500.000 € per a les rendes més baixes que compleixin els requisits contemplats a les bases. Com a novetat a destacar, es creen noves bonificacions de l’Impost de Béns Immobles i Impost d’Activitats Econòmiques per instal·lar punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

Després de les intervencions dels grups de l’oposició, que van explicar el seu posicionament, les ordenances fiscals 2023 van quedar aprovades provisionalment amb els vots favorables del Govern municipal (PSC i En Comú Podem Mataró), les abstencions dels grups d’ERC-MES-AM i Junts per Mataró i els vots contraris de Ciutadans.  Pel que fa a les bases del ajuts, aquestes es van aprovar amb els vots a favor de PSC, ECPM i Ciutadans i les abstencions d’ERC i Junts per Mataró.

Un cop finalitzada la sessió extraordinària per a l’aprovació provisional de les Ordenances Fiscals 2023, a les 20.30 h va tenir lloc el segon Ple extraordinari de la jornada, per debatre un únic punt: la proposta de resolució presentada per ERC per l’anàlisi, revisió i actualització dels Plans d’Actuació Municipal i els Plans de riscos específics. El debat arribava després dels aiguats del 16 de setembre que van provocar afectacions a diferents municipis catalans i, en el cas de Mataró, principalment van ocasionar problemes a la part baixa del municipi, on un home va haver de ser rescatat de l’interior del seu vehicle al pas del Cargol.

En primer lloc, el grup d’ERC va exposar la seva proposta, i a continuació el Govern municipal (PSC i ECPM) va explicar l’esmena a la totalitat que havia presentat. Els grups municipals van poder expressar les seves opinions en dues rondes d’intervencions. En el torn de votacions, finalment va ser aprovada l’esmena del PSC i ECPM, que modifica el text inicial d’ERC. Van votar a favor PSC, ECPM i també ERC; Junts per Mataró s’hi va abstenir i Ciutadans va votar-hi en contra. Els acords aprovats en aquesta proposta de resolució són, resumits: felicitar els cossos policials i equips d’emergència que van actuar en els aiguats del 16 de setembre; avaluar les incidències i fer propostes de millora; demanar a tal efecte la col·laboració del Departament d’Interior de la Generalitat i reforçar la difusió de riscos entre la població.